check
תכנון הוראה | היחידה להוראה ולמידה

תכנון הוראה

syllabus

סילבוס

הסילבוס הוא  חוזה בין סגל ההוראה לבין הסטודנט/ית. הסילבוס- שמנוסח הן בעברית והן באנגלית - מספק לסטודנט/ית מידע לגבי תוצרי הלמידה של הקורס, כמו גם מידע נוסף כמו: שיטות ההוראה, המדדים להערכה (בחינות, עבודות וכיו"ב), דרישות הקריאה ועוד. 

shutterstock_1257931414.jpg

סדנה מקוונת בבניית קורס אקדמי

"סוף מעשה במחשבה תחילה" היא הגרסה המקוונת של סדנת "בניית קורס אקדמי" ובסופה תדעו לתאר את המעבר שנעשה בהשכלה גבוהה מגישה ממוקדת תוכן לגישה ממוקדת לומד/ת, להעריך את רלוונטיות הקורס, את טיב המבנה ובעיקר, תלמדו לפתח קורס אקדמי מצוין על בסיס גישה זו. 

picture3

תכנון מצגות וסרטונים להוראה

הקלטת הרצאה על מצגת PPT בכמה שלבים פשוטים

לפעמים הדרך הקלה והנוחה להעביר מסרים באופן לא סינכרוני זה להקליט את ההרצאה על המצגת ולתזמן את השקופיות, כך שהסטודנטים יוכלו להקשיב לכם ולראות את המצגת בו זמנית. באופן זה ניתן גם להשתמש בסמן שיוסיף להבנת החומר.

לאחר ביצוע ההקלטה, תקבלו מצגת PPT רגילה שניתן להפעיל ע"י הצגת שקופיות - או לשמור את המצגת כקובץ וידאו.

הנחיות להוראה במקביל (במודל Hyflex)

הוראה במקביל (Concurrent Teaching) - הוראה לסטודנטים בבית ובכיתה באותו הזמן

אנחנו רוצים שסטודנטים שנבצר מהם להגיע לקמפוס, יזכו גם הם להוראה טובה. איך עושים את זה? עלינו לתכנן את הקורס ככזה שאפשר ללמוד אותו באופן שיביא להפסד מועט ככל האפשר ללומד מרחוק, ואם זה המצב, האם הסטודנטים יגיעו לקמפוס ?  

הוראה סינכרונית

תכנון קורס מקוון

 

בקורס מקוון עומדים לפנינו מספר אתגרים: להעביר את החומר לסטודנטים, לשמור על אינטרקאציה עמם, לעזור להם לתזמן את תהליך הלמידה ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.

סילבוס

הסילבוס הוא  חוזה בין סגל ההוראה לבין הסטודנט/ית. הסילבוס- שמנוסח הן בעברית והן באנגלית - מספק לסטודנט/ית מידע לגבי תוצרי הלמידה של הקורס, כמו גם מידע נוסף כמו: שיטות ההוראה, המדדים להערכה (בחינות, עבודות וכיו"ב), דרישות הקריאה ועוד. מערכת הסילבוס של האוניברסיטה העברית מותאמת למודל האירופי שמבין מטרותיו: אבטחת איכות ההשכלה הגבוהה בתחרות הבינלאומית המתגברת ועידוד ניידות אקדמית על ידי אימוץ שיטה אחידה וברת השוואה.
בהתאם להחלטת הוועדה המתמדת של האוניברסיטה, לכל קורס באוניברסיטה יתלווה סילבוס מעודכן על ידי מרצה הקורס אשר יפורסם בשנתון.

 

לעדכון סילבוס >

כתיבת תוצרי למידה>

סילבוס לדוגמה>

הוראה פעילה>

שיטות פדגוגיות וכלים דיגיטליים>

 

syllabus

 

סדנה מקוונת בבניית קורס אקדמי

"סוף מעשה במחשבה תחילה" היא הגרסה המקוונת של סדנת "בניית קורס אקדמי" ובסופה תדעו לתאר את המעבר שנעשה בהשכלה גבוהה מגישה ממוקדת תוכן לגישה ממוקדת לומד/ת, להעריך את רלוונטיות הקורס, את טיב המבנה ובעיקר, תלמדו לפתח קורס אקדמי מצוין על בסיס גישה זו. הסדנה כוללת משימות יישום שמהוות שלבים בתכנון קורס שלכם/ן.

 

על הסדנה

 

הסדנה מועברת במתכונת א-סינכרונית חצי גמישה ונפרשת על פני שבועיים. לאחר מפגש התנעה קצרצר בזום נפנה אתכם לאתר הסדנה, שם תלמדו באופן עצמאי מסרטונים מלווים במשימות שונות, המתייחסות לקורס שלכם. לשתי משימות יש דדליין ותקבלו עליהן משוב אישי.

בסדנה נציג את העמדה כי קורס בנוי כהלכה הוא קורס שבנוי סביב תוצרי למידה = הדברים שהסטודנט/ית ת/ידע לעשות בעקבות התנסויותיו/ה בקורס. תוצרי הלמידה מהווים את המוקד אליו מכוונות ההחלטות המבניות הנוגעות לפיתוח הקורס ומטרת המבנה היא להבטיח את השגת תוצרי הלמידה.

בסדנה תנסחו תוצרי למידה ו/או תבחנו תוצרים שניסחתם/ן בעבר ותתבוננו מחדש בקשר בין התוצרים לבין משימות הקורס שהגדרתם/ן. כל אחד מהמשתתפים/ות י/תבנה (או י/תבנה מחדש) אם ת/ירצה בכך, את הקורס שלו/ה (או חלק/ים ממנו) בהתאם למודל שיוצג ותוכלו להעריך טיב של קורס בהתבוננות בסילבוס שלו, בהתבסס על פרמטרים שנלמדו בסדנה ואף להמליץ על שיפורים. בסדנה יוצגו מספר דוגמאות מקורסים שלדעתנו המבנה שלהם מצוין.

בסדנה תנסחו תוצרי למידה ו/או תבחנו תוצרים שניסחתם/ן בעבר ותתבוננו מחדש בקשר בין התוצרים לבין משימות הקורס שהגדרתם/ן. כל אחד מהמשתתפים/ות י/תבנה (או י/תבנה מחדש) אם ת/ירצה בכך, את הקורס שלו/ה (או חלק/ים ממנו) בהתאם למודל שיוצג ותוכלו להעריך טיב של קורס בהתבוננות בסילבוס שלו, בהתבסס על פרמטרים שנלמדו בסדנה ואף להמליץ על שיפורים. בסדנה יוצגו מספר דוגמאות מקורסים שלדעתנו המבנה שלהם מצוין.

 

בעקבות השתתפותכם/ן בסדנה:

-תנסחו תוצרי למידה  לקורס שלכם ו/או תבחנו תוצרים שניסחתם/ן בעבר ותתבוננו מחדש בקשר בין התוצרים לבין המטלות שהגדרתם/ן
- תפתחו משימות חדשות לקורס שלכם/ן ותדעו לזהות את תפקידן הפדגוגי. 
-תכירו שורה של פרמטרים להערכת טיב המבנה של קורס 
-תוכלו להתבונן בסילבוס של קורס כלשהו, לדעת להעריך את טיב הקורס ואף להמליץ על שיפורים

 

כדאי לדעת עוד

המשך הכולל של כל הפעילות בסדנה [צפייה בהרצאות, בחנים, פורומים והגשת מטלות] מוערך כ 5-6.5 שעות. במהלך הסדנה תגישו שתי משימות ותקבלו עליהן משוב. למשימות אלה יש דדליין שימסר לכם במייל לאחר ההרשמה. 


זמינה גם סדנה א-סינכרונית באנגלית:

Effective Academic Course Design workshop

The Effective Academic Course Design workshop is the English version of “ "סוף מעשה במחשבה תחילה workshop. In this workshop, we aim to support you through a process of designing your academic course, on the basis of your instructional goals. This workshop is an a-synchronous workshop: it includes nine lectures (in Hebrew with  English subtitles) and supporting activities (in English), including two submissions that will be reviewed by the facilitators.

The total time estimated to complete the workshop, including the activities is around 5-6.5  hours.

For further details and registration please turn to Orna.Kessler@mail.huji.ac.il

סילבוס>

 

מנחה: ד"ר מיכל שודל

לרישום ובירורים לגבי הסדנה יש לפנות בדוא"ל orna.kessler@mail.huji.ac.il 

Learning outcomes

תכנון מצגות וסרטונים להוראה

הקלטת הרצאה על מצגת PPT בכמה שלבים פשוטים

לפעמים הדרך הקלה והנוחה להעביר מסרים באופן לא סינכרוני זה להקליט את ההרצאה על המצגת ולתזמן את השקופיות, כך שהסטודנטים יוכלו להקשיב לכם ולראות את המצגת בו זמנית. באופן זה ניתן גם להשתמש בסמן שיוסיף להבנת החומר.

לאחר ביצוע ההקלטה, תקבלו מצגת PPT רגילה שניתן להפעיל ע"י הצגת שקופיות - או לשמור את המצגת כקובץ וידאו.

המידע הנ"ל עובד מתוך אתר של Microsoft. תוכלו למצוא הסבר מפורט יותר וסרטונים מתאימים כאן.

אז בואו נתחיל:

הקלטת שמע והוספה לשקופית

record audio

הערה: המחשב שלכם חייב לכלול מיקרופון כדי להקליט שמע (קיים ברוב המחשבים הניידים).

  1. בחר הוספה > שמע.

  2. בחר הקלטת שמע.

  3. הקלידו שם עבור מקטע השמע, בחרו הקלט record ולאחר מכן התחילו לדבר.

  4. כדי לשמוע את ההקלטה, בחרו הפסק stop ולאחר מכן בחרו הפעל play .

  5. בחרו הקלט כדי להקליט שוב את הקליפ או בחרו אישור אם אתם מרוצים מההקלטה.

  6. כדי להזיז את הקליפ, בחרו וגררו את סמל השמע למיקום הרצוי בשקופית.

עד כאן, למדנו איך להקליט לתוך מצגת PPT.

השלב הבא: כיצד מתזמנים שקופיות תוך כדי הקלטה?

record slides

  1. לחצו על הצגת שקופיות > הקלטת הצגת שקופיות:

  2. שימו לב, הפקודה נקה מוחקת מלל נלווה או תזמונים, ולכן השתמשו בה בזהירות.

start recording

  1. הצגת השקופיות נפתחת בחלון 'הקלטה'

  2. מידע נוסף על אפשרויות אלה:

    • תזמוני שקופית והנפשה: PowerPoint מתעד באופן אוטומטי את הזמן שאתם מקדישים לכל שקופית, כולל כל שלבי ההנפשה המתרחשים והשימוש בגורמים מפעילים כלשהם בכל שקופית.

    • מלל נלווה, דיו ומצביע לייזר: הקליטו את הקול שלכם בעת הפעלת המצגת. דברו באופן טבעי, כפי שהייתם מדברים במהלך השיעור. אם אתם משתמשים בעט, בעט סימון, במחק, או במצביע לייזר, PowerPoint מקליט פעולות אלה גם להפעלה.  recording

  3. בפינה הימנית העליונה של החלון נמצא סרגל הכלים הקלטה אשר באפשרותכם להשתמש בו כדי:

  • לעבור אל השקופית הבאה next

  • להשהות את ההקלטה pause

  • להקליט מחדש את השקופית הנוכחית  rerecord

אם אתם מקליטים מחדש את המלל (כולל שמע, דיו ומצביע לייזר), PowerPoint ימחק את המלל הנלווה שהוקלט קודם לכן (כולל שמע, דיו ומצביע לייזר) כאשר תתחילו להקליט שוב באותה שקופית.

באפשרותכם גם להקליט מחדש על-ידי מעבר אל הצגת שקופיות > הקלט הצגת שקופיות.

  1. כדי לסיים את ההקלטה, לחצו באמצעות לחצן העכבר הימני על השקופית האחרונה ולחצו על סיים הצגה.

end

עצה: לאחר שתסיימו להקליט את המלל הנלווה, יופיע סמל צליל בפינה השמאלית התחתונה של כל שקופית הכוללת מלל נלווה.

תזמוני הצגת השקופיות שהוקלטו נשמרים באופן אוטומטי. התזמונים מוצגים בתצוגת סדרן שקופיות מתחת לכל שקופית.

vol

בתהליך זה, מה שאתם מקליטים מוטבע בכל שקופית, וניתן להפעיל את ההקלטה בהצגת השקופיות. קובץ וידאו לא נוצר על-ידי תהליך ההקלטה.

אם אתם רוצים להפוך את המצגת לקובץ וידאו, אפשר לשמור את המצגת כווידאו באמצעות מספר שלבים נוספים:

  1. בתפריט קובץ בחרו שמור כדי להבטיח שכל העבודות האחרונות שלכם נשמרו בתבנית של מצגת  Powerpoint (‎.pptx).

  2. לחצו על קובץ > יצא > צור וידאו. אפשרות נוספת, בכרטיסיה הקלטה ברצועת הכלים, לחצו על יצא לווידאו.

  3. בתיבה הנפתחת הראשונה תחת הכותרת צור וידאו, בחרו את איכות הווידאו הרצויה, הנוגעת לרזולוציה של הווידאו המוגמר. ככל שאיכות הווידאו גבוהה יותר, כך הקובץ גדול יותר. (ייתכן שתרצו לבדוק אותם כדי לקבוע מה יתאים לכם)

מאחר שהקלטתם מלל נלווה מתוזמן, ערך ברירת המחדל הוא השתמש בתזמונים ומלל נלווה מוקלטים.

  1. לחצו על צור וידאו.

  2. בתיבה שם הקובץ, הזינו שם קובץ עבור סרטון הווידאו, עבורו אל התיקיה שתכיל קובץ זה ולאחר מכן לחצו על שמור.

  3. בתיבה שמור כסוג, בחרו באפשרות MPEG-4 Video  או Windows Media Video

באפשרותכם לעקוב אחר ההתקדמות של יצירת סרטון הווידאו על-ידי הסתכלות בשורת המצב בתחתית המסך. תהליך יצירת סרטון הווידאו עשוי להימשך עד מספר שעות בהתאם לאורך סרטון הווידאו ולמורכבות המצגת.

  1. כדי להפעיל את הסרטון שיצרתם זה עתה, עברו אל מיקום היעד של התיקיה ולאחר מכן לחצו פעמיים על הקובץ.

 

בהצלחה!

לסדנה בנושא> https://muddle4.cs.huji.ac.il/mu23/enrol/index.php?id=18

הוראה במקביל (Concurrent Teaching) - הוראה לסטודנטים בבית ובכיתה באותו הזמן

אנחנו רוצים שסטודנטים שנבצר מהם להגיע לקמפוס, יזכו גם הם להוראה טובה. איך עושים את זה? עלינו לתכנן את הקורס ככזה שאפשר ללמוד אותו באופן שיביא להפסד מועט ככל האפשר ללומד מרחוק, ואם זה המצב, האם הסטודנטים יגיעו לקמפוס ?  הוראה במקביל

הוראה במקביל (Concurrent) היא הוראה שמתבצעת בכתה, ומשודרת בה בעת גם ללומדים מרחוק. בניגוד להוראה משולבת (Blended), המשלבת הוראה סינכרונית וא-סינכרונית, הוראה במקביל משלבת שני סוגים של הוראה סינכרונית לשני קהלים: זה שבכתה וזה שבבית. נמנע כאן מן המונח הוראה היברידית, שמשתמשים בו בשני המובנים הן של הוראה משלבת והן של הוראה במקביל ולכן הוא מבלבל.

מצד אחד, היתרון של ההוראה במקביל הוא ברמת הגמישות שהיא מאפשרת: למידה המנצלת את היתרונות של המפגש הבלתי אמצעי, יחד עם מתן הזדמנות ללמידה בו-זמנית גם לאלו שאינם יכולים להגיע.

מצד שני, ראוי לציין שדרך הוראה זו נולדה מכורח הנסיבות והצלחתה תלויה במספר גורמים. היא תלויה ביכולות הטכנולוגיות הקיימות ובמערך התמיכה בהן, במיומנות של המרצה ובעיקר בתכנון הקורס והתאמתו לצרכים של הקהלים השונים.

באוניברסיטה העברית יוצעו שתי רמות של הוראה במקביל : שידור חי חד-כיווני או דו-כיווני.

שידור חי חד-כיווני – מבוצע מהאולם בעזרת Panopto ואינו דורש כל הפעלה, אבל כשמו כן הוא: חד-כיווני. הסטודנטים שבבית יכולים אמנם לשאול שאלות באמצעות מסר בכתב, אבל הלומדים בבית צפויים לחוות פחות אינטראקציה ממה שחוו במפגשי הזום.

שידור חי דו-כיווני – בחלק מן הכתות שבהן מותקנת מערכת צילום, נוספו גם יכולות שידור ב- Zoom שניתן להפעיל ידנית ממחשב הפודיום (או מהמחשב האישי של המרצה). יש ללמוד את אופן ההפעלה וליצור קשר עם מתאם המחשוב, וכן לברר את משאבי התמיכה בכל המערכות, המשתנים בין הפקולטות השונות. נכון להיום, אין בכתות מסכים גדולים המאפשרים להקרין פני המשתתפים מהבית, כך שגם הסטודנטים שבכתה יוכלו לראותם, אך ניתן לשמוע אותם דרך מערכת ההגברה של הכתה. מי שילמד בפורמט זה עשוי להידרש לעוזר/ת הוראה כדי לסייע בניהול הקשר עם הקהל בבית, כדי שלא לפגוע ברצף השיעור. לא מומלץ לנסות לפתור את הבעיה על ידי הנחיית הסטודנטים שבכתה להיכנס לזום.

כיצד כדאי להיערך להוראה במקביל ?

  1. תכנון קורס להוראה מרחוק – בכדי להצליח במודל הוראה במקביל מומלץ להתבסס על קורס המתוכנן להוראה מרחוק. כלומר הקורס צריך להתבסס על חלקים סינכרוניים (בכיתה) וא-סינכרוניים (למידה עצמאית) המלווים במשימות.
  • כדאי לשלב בקורס מגוון של משאבים ופעילויות: הרצאה או דיון בכתה, משימות, תרגילים, בחנים, פורומים, דיווחים. ככל שהקורס נשען יותר על המרכיב הפרונטלי בכתה, כך הוא מוטה לטובת הקהל שבכיתה. לכן, מומלץ להשתמש במה שלמדתם במהלך סמסטרי הקורונה על הוראה מרחוק ולהתחיל דווקא מבניית קורס להוראה מרחוק, ולהפוך את המפגשים הסינכרוניים למפגשים בקמפוס. עבודה בסדר הזה, עם הבטחה של פעילות משמעותית בבית, יוצרת איזון טוב יותר של ההוראה לשני הקהלים.  חשוב לדאוג לאזן את זמן ההשקעה המוערך של הסטודנטים בקורס ולוודא שיהיה זהה פחות או יותר לקורס במתכונת רגילה.

 

 

  1. שימוש בהערכה מעצבת  - החשיבות של הערכה מעצבת [תכופה, במהלך הקורס, כחלק מהציון], במצב שבו הרצאות זמינות מרחוק, עולה, כי השילוב בין זמינות הרצאות לבין הערכה מסכמת [בסוף הקורס בלבד], שמשמעותה שהמידע זמין בכל עת והמבחן רחוק, עלולה להוביל לדחיינות, לפגיעה בנוכחות ולירידה במוטיבציה. 

 

  1. מתן יתרון חברתי ואינטראקטיבי למגיעים לקמפוס – כדי לשמר את היתרון של המפגש הבלתי אמצעי כדאי לתכנן פעולות אינטראקטיביות שמהוות סיבה להגיע לכיתה, וכן לקשור בין הפעילות בבית לפעילות בכתה. ככל שהחלקים האלה קשורים יותר [מדברים בכתה על העבודה שנעשתה בבית, וכותבים בבית רפלקציה על מה שנלמד בכתה] כך הסטודנטים משני הקהלים מעורבים יותר .

 

  1. שימוש במבנה קבוע – מומלץ לשמור במידת הניתן על מבנה שיעור קבוע וליצור סדר ברור, שיתרום לשליטה טובה יותר של הלומדים ולהפחתת אי-ודאות. למשל, כדאי לשבץ בסדר קבוע חלקים שונים של השיעור, כגון: הרצאה, עבודה עצמית, עבודה בקבוצות, משוב קבוצתי על עבודה, סקר.

 

  1. התייחסות מפורשת לקהלים השונים – חשוב לפנות גם ליושבים בבית (ואפילו לצופים בהקלטה)  כדאי שישמעו אתכם אומרים לפחות 3 פעמים במפגש: "ולמי שצופה בנו מהבית אני אומר/ת...". לדוגמה, בכל פעם שנותנים משימה ליושבים בכתה, כדאי לוודא שגם ליושבים בבית יש דרך מקבילה לביצוע המשימה (כתיבה, מענה על שאלות סקר וכדומה). כדאי לחזור על שאלות שנשאלות בכתה כי לא ניתן לשמוע אותן בהקלטה.

 

  1. תמיכה בניהול הלומדים מהבית – כדי לאפשר לסטודנטים הצופים מהבית לשאול שאלות בזמן השיעור, מומלץ לגייס עוזר הוראה שיהיה אחראי לתקשורת עם הקהל שבבית. במידת האפשר ניתן לקצר את המפגש (אולי בזכות חלק א-סינכרוני), לשחרר את הלומדים שבקמפוס מוקדם יותר ולהקדיש את הזמן הנותר לשאלות של הלומדים מהבית.

 

  1. לתעד את ההתנסות על מנת ללמוד ממנה – מה גורם לסטודנטים שלכם להגיע? מה עובד? ומה מהווה טעות ?

 

לסיכום

נחזור למה שטענו בתחילה, שהאתגר שעומד לפנינו עכשיו הוא אתגר ההוראה הגדול ביותר בכל תקופת הקורונה. בעבר שנראה כיום רחוק, למדנו לעבוד בכתה מול סטודנטים. מרצים רבים פיתחו מיומנות גבוהה ביכולת ליצור קשר עם הסטודנטים בכתה, לקרא רמזים בלתי מילוליים ולהבין האם הם מבינים, כועסים, חסרי סבלנות, או מרוצים. בתקופת משבר הקורונה, למדנו לעבוד מרחוק, בלי לקרא את הכתה, ותוך העברת משקל גבוה יותר למשימות הקורס. עתה, עלינו לעשות את שניהם.

מהניסיון המועט שהצלחנו לצבור עד עתה, בכל פעם שפגשנו מישהו שהתנסה בהצלחה בהוראה מסוג זה, הקורס שתוכנן היה בראש וראשונה קורס שמתוכנן להוראה מרחוק, המועשר במפגשי פנים אל פנים. חשוב לזכור שאי אפשר לתת את אותם יתרונות לקהל שמגיע לקמפוס ולקהל שבבית, אבל ניתן לאפשר לכל קהל יתרונות משמעותיים אחרים ולשאוף שיהיו שווי ערך. מי שמגיע יזכה למפגש עתיר אינטראקציה ולנוכחות חברתית. מי שבבית יזכה לנוחות וליעילות. זכרו שגם כשבונים קורס בפורמט מוכר, לוקח בדרך כלל שלוש שנים עד שהקורס מבשיל ולומדים איך לאזן בו את כל הדורש איזון, קל וחומר כשמדובר בהסתגלות לפורמט חדש. תנו לעצמכם ללמוד את הפורמט החדש, שתפו קולגות במה שלמדתם וצרו למידה ארגונית. בכל דילמה תהיו תמיד בעד הסטודנטים ותהנו מללמוד משהו חדש.

בהצלחה!

למידע נוסף>

 

תכנון קורס מקוון

 

בקורס מקוון עומדים לפנינו מספר אתגרים: להעביר את החומר לסטודנטים, לשמור על אינטרקאציה עמם, לעזור להם לתזמן את תהליך הלמידה ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.עומדים לרשותנו אמצעים להעברת שיעור בשידור חי, כמו גם אמצעים להעלאת חומרים לאתר הקורס במודל. לכל דרך יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, להלן הצעה שתאפשר לכם להעביר קורס יעיל ככל שאפשר, כמובן שניתן להתאים את המרכיבים למאפייני הקורס שלכם.

שיעור בשידור חי

כדאי לקבוע מפגש חי ביום ובשעה שנקבעו לקורס באמצעות תוכנת Zoom (ראו המלצות נוספות כאן), ניתן לקבוע שיעור בכל שבוע או פעם בשבועיים בהתאם לצורך ולמבנה הקורס.

את השיעור החי מומלץ לתכנן סביב שאלות שלכם אל הסטודנטים ותשובות לשאלות של הסטודנטים בנוגע לחומר הלימוד, אך רצוי מאוד שהשאלות יהיו מוכנות מראש (ראו הסבר להלן).

העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל

את החלק הארי של הלמידה כדאי (במידת האפשר) לבצע באמצעות העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל. כדאי לכלול הרצאות מוקלטות אם יש ברשותכם כאלה, קבצי PDF שמכילים תמונות ומלל (אפשר לייצר באמצעות תוכנות PowerPoint), סיכומי שיעור, סרטונים, או קבצים לקריאה (למידע נוסף וקישורים).

כיצד לארגן את חומרי הלמידה?

  • את החומרים יש לארגן לפי סדר הלמידה ללוות אותם בשאלות לסטודנטים.

  • את התשובות לשאלות יתבקשו הסטודנטים להגיש באמצעות פעילות בוחן במודל או באמצעות שאלון גוגל.
  • בסוף השאלון כדאי להשאיר לסטודנטים פתח להעיר הערות ולשאול שאלות לגבי חווית הלמידה.
  • אתם תוכלו לעבור על השאלונים ולהתייחס לשאלות בשיעור החי הבא - תוך התייחסות למה שהסטודנטים הבינו היטב ולדברים שדורשים הסברים נוספים והבהרות.
  • מומלץ לתת לשאלונים הללו מרכיב בהערכה, למשל 10% מהציון על הגשת 80% מהשאלונים בזמן, ללא תלות בנכונות התשובות (קרדיט על הגשה בלבד).
  • כשהסטודנטים יראו כיצד אתם מתייחסים לשאלות שלהם בשיעור החי הבא, הם יבינו את החשיבות של השאלונים ללמידה, ועם הזמן היעילות שלהם תגדל.
  • ניתן גם לפתוח פורומים לדיון מקוון, להעלות מספר שאלות לדיון ולבקש מכל סטודנט להגיב לפי קרטריונים שתקבעו (למשל תשובה אחת לשאלה ותגובה אחת לתשובה של מישהו אחר). אתם תעלו את הנקודות החשובות מתוך הדיון לשיעור הבא.

 

על מה כדאי להקפיד:

  • חשוב לקבוע את לוח הזמנים ללמידה לאורך הסמסטר ולהודיע עליו לסטודנטים. חשוב ליידע אותם בנוסף בכל פעם כשנפתחת פעילות חדשה (בלוח המודעות במודל).
  • ככל שתייצרו קשר הדוק יותר בין המרכיבים: השיעור החי, הלמידה העצמית והשאלונים, תוכלו לגייס את הסטודנטים לתהליך הלמידה ולתמוך בהם ביעילות.
  • שלחו לסטודנטים הודעה מפורטת על התוכנית לסמסטר הקרוב, אך הקפידו להשאיר פתח לשינויים והתאמות. הסבירו שכולנו לומדים תוך כדי תנועה ואתם תערכו שינויים ותיידעו אותם ככל שידרש. 

 

 

 

 

המלצות ללמידה יעילה לסטודנטים/ות

תקופת הקורונה זימנה לכולנו אתגרים משמעותיים. אתם וודאי חוויתם למידה מסוג אחר שדרשה מכם התארגנות
שונה לחלוטין. המאמץ כולל שליטה בטכנולוגיה, התמודדות עם פורמטים אחרים ללמידה, עם חלוקה אחרת של
לוח הזמנים ומעקב אחריו, וכמובן התמודדות עם מטלות הלמידה שזימנה אתגרים חדשים. באופן עקרוני, ברור
כי המאמץ הוא מרכיב חיוני בלמידה, אבל נשאלת השאלה כיצד למקד את המאמץ באסטרטגיות שאכן יקדמו את
הלמידה. ריכזנו עבורכם את האסטרטגיות שכדאי להתמקד בהן: לא מדובר בטריקים, אלא בשיטות שצריך
להשקיע וליישם- חשוב לזכור שהדרך שבה אתם בוחרים לעבד את החומר הנלמד היא לעיתים המרכיב הקריטי
ביותר להצלחה.

ארגון הזמן ומציאת תמיכה ועזרה


1. ארגנו לכם מערכת שעות שבועית ללמידה ופרסו אותה לפי ימים ושעות - רשמו את זמני השיעורים החיים
בכל קורס , ובנוסף קבעו שעות מוגדרות לתרגול וביצוע המטלות בכל אחד מהקורסים. כדאי מאוד לסמן
את תאריכי ההגשה של כל מטלה.
2. בהעדר מידע חשוב לארגון לוח הזמנים, לגבי ידע קודם דרוש או מדע חיוני אחר החשוב ללמידה – נצלו את
ערוצי התקשורת כדי לבקש את המידע החסר מהמרצה ו\או מצוות ההוראה. הקפידו לשאול שאלות
בצורה ממוקדת מטרה ומכבדת – זכרו שגם המרצים עובדים סביב השעון כדי להתאים את הקורסים
לפורמטים החדשים ובמצב כזה טבעי שדברים מתעדכנים תוך כדי תנועה.
3. העזרו בחברים ללימודים – עשו שימוש מיטבי בפורומים הקיימים באתרי הקורסים ב-Moodle ובערוצי
תקשורת אלטרנטיביים (WhatsApp, Facebook). ללמידה חברתית יתרונות רבים שחשוב לנצל גם בזמנים
של ריחוק חברתי: שאילת שאלות ומתן תשובות הן דרכים יעילות ביותר ללמידה (ראו עוד להלן).
4. כשאתם מתיישבים ללמוד – למדו לפי פרקי זמן שקבעתם מראש וקחו הפסקות יזומות. ארגנו מראש את כל
הדרוש ללמידה, צרו מרחב נוח ללמידה והעלימו ממנו מסיחי דעת פוטנציאליים. חשוב שתצרו הרגלים
ללמידה יעילה נטולת ייסורי מצפון – בסרטון הזה יש כמה המלצות מעולות כיצד לעשות זאת.


תרגול אפקטיבי של החומר הנלמד


יש מספר אסטרטגיות למידה שנמצאו יעילות מאוד. לפני שנסקור אותן, חשוב שתדעו שבסקרים שנערכו לצורך
מחקר, ובהם התבקשו סטודנטים לדווח על הרגלי הלמידה שלהם, נמצא שמרבית הסטודנטים בוחרים דווקא
באסטרטגיות שאינן יעילות. לכן – הכרות עם האסטרטגיות היעילות יכולה לעזור לכם לשפר את הרגלי הלמידה
שלכם, את ההישגים ואת סל הכלים שלכם.
ריכזנו כאן עבורכם את הדברים שכדאי להתמקד בהם ואת אלו שרצוי לוותר עליהם:
על מה לוותר?

  • חזרות על החומר שכוללות קריאה בלבד
  •  סיכום החומר כאשר החומר נמצא לפניכם
  •  חזרה באמצעות הדגשה וסימון של הטקסט
  •  חזרה על תרגילים פתורים (או מבחנים פתורים)

כל השיטות האלו מתמקדות בחזרה על החומר כאשר החומר נמצא כולו לפניכם. אלו שיטות קלות יחסית שנותנות
תחושה של למידה, אבל הן אינן מוכיחות את עצמן. בסקרים רבים שנערכו מוצאים שאלו השיטות המועדפות על
ידי מרבית הסטודנטים, אך היעילות שלהן נמוכה בהרבה משיטות אחרות. לכן השקעה מיותרת בשיטות אלו
מהווה בזבוז זמן יקר.
חשוב להדגיש כי קריאה ראשונה (ולעיתים שניה) כמו גם צפיה בסרטונים ובהרצאות הן חשובות ומהוות דרכים
טובות ללמידה ראשונית של החומר באופן עצמאי, אבל הן אינו יעילות לצורך תרגול. לאחר קריאה, האזנה או
צפיה ראשונית והבנה בסיסית, כדאי להשקיע את הזמן בשיטות יעילות יותר שמבטיחות סגירת פערים ושליטה
בחומר.


במה להתמקד?
השיטות שנמצאות פעם אחר פעם כיעילות מאוד הן בלמידה למבחנים והן לטווח הארוך יותר דורשות לרוב מאמץ
מנטלי מעט גדול יותר, ניסיונות חוזרים לשלוף מידע מהזיכרון, התמודדות עם טעויות ותיקונן. אמנם שיטות אלו
עשויות להצטייר כפחות מתגמלות בזמן הלמידה אך התרומה שלהם ליכולת להבין את הנלמד ולהשתמש בידע
בעתיד משמעותית מאוד. המשמעות היא שעלינו להשקיע מאמץ ולקבל בהבנה את הקושי ההתחלתי, משום
שהמאמץ משתלם. אסטרטגיות אלו נקראות גם עכבות טובות (Desirable Difficulties) – ואלו הן:


1) הסבירו לעצמכם או לחבר – במקום לסכם את החומר כתבו שאלות מרכזיות על כל קטע קריאה ונסו לבחון
את עצמכם: האם אתם יודעים להסביר את כל העקרונות המרכזיים? האם אתם יכולים להסביר במילים
שלכם את הקשרים בין המושגים? האם כל הקשרים ברורים לכם? הבנת הקשרים היא המפתח לזיכרון.
2) סכמו נקודות עיקריות מכל שיעור – כדאי לסכם בזמן השיעור (או השיעור המוקלט), אך רצוי לא לסכם כל
מילה ולהתרכז בהבנה של נקודות המפתח והקשר ביניהם. כדאי למשל להשאיר שוליים רחבים ובהם לציין
מילות מפתח או שאלות מרכזיות. תוכלו להשתמש בשאלות אלו בהמשך כדי לבחון את עצמכם על החומר.
עוד על השיטה הזאת (וכמה נוספות) בסרטון הזה.
3) בחינה עצמית – מצאו כל דרך אפשרית על מנת לאמן את עצמכם במתן תשובות לשאלות. אלו יכולות להיות
שאלות ידע פשוטות, שאלות הבנה ושאלות תרגול. אם אתם לא יודעים את התשובה, עשו כמיטב יכולתכם
לתת תשובה חלקית לפני שתבדקו את התשובה. המאמץ לחפש את התשובה הוא מפתח להצלחה. בחינה
עצמית היא הדרך הטובה ביותר לאמן את עצמכם להשתמש בידע, ולוודא שהוא לא רק מאוחסן אלא גם
זמין לשימוש. אם עניתם נכון עברו הלאה בלי להתעכב, אם לא עניתם נכון בדקו את התשובה הנכונה
וארגנו לעצמכם הזדמנות נוספת לבחון את עצמכם שוב בעתיד (ראו עוד להלן).
4) רווחו את חזרות הלמידה – חזרות רבות וקרובות על החומר יעילות רק בטווח הקצר מאוד, ואילו חזרות
מרווחות בזמן הן יעילות מאוד גם בטווח הארוך. המרווחים גורמים לכם לשכוח קישורים לא משמעותיים,
והשלמת החסר מאפשרת להשלים פערים ולעגן את הידע בזיכרון. למידה מרווחת מאפשרת לכם ללמוד
פחות ולהצליח יותר, אך היא דורשת תכנון מראש. אחת הדרכים היעילות ביותר היא לבצע בחינה עצמית
במרווחים – למשל, אם לומדים פעם בשבוע, השאירו את השאלות שלא ידעתם בפעם הקודמת וחזרו
עליהן גם השבוע. בסרטון המצוין הזה תוכלו ללמוד איך כדאי לבצע זאת באמצעות כרטיסיות או באמצעות
אפליקציה (Anki).
5) הפסקות ושינה – חשוב לקחת הפסקות בין מקטעי הלמידה, כדי להתאוורר, לשנות אוירה ושיטת למידה.

פעילות גופנית למשל יכולה להוות הפוגה יעילה. למרווחים בין חזרות יש יתרונות רבים גם בהקשר של
הלמידה עצמה וגם בהקשרים אחרים. אחת ההפסקות החשובות היא כמובן השינה. חשוב להקפיד על
שעות שינה מספיקות: מחסור בשינה פוגע באיזון הרגשי, ביכולת להתרכז וכן ביכולות הלמידה והזיכרון.

לסיכום: תכנון של לוח זמנים ללמידה באופן שיאפשר לכם חזרות מרווחות, בחינה עצמית לזיהוי פערים ותיקונם,
מנוחה ושינה הוא המפתח להצלחה. הציבו לעצמכם יעדים ברי-השגה, השקיעו מאמץ אך אל תתישו את עצמכם,
תשאלו חברים, תענו לחברים, וודאו שאתם יודעים ממי ניתן לבקש עזרה, ואל תהססו לעשות זאת.
בהצלחה!

נכתב ע"י ד"ר אפרת פירסט

למידע נוסף ולהרחבה - בלוגים וסרטונים מומלצים:

*My #1 Method for Stopping Procrastination [youtube]
*How to Study Effectively for School or College [Top 6 Science-Based Study Skills] [Youtube]
*The Most Powerful Way to Remember What You Study [Youtube]
*How to take notes in class: the 5 best methods [Youtube]
*12 Tips to Crush Your Final Exams [blog]
*How to Choose the Right Way to Study for You: Advice for Students [blog]

מקורות:

Dunlosky, J., Rawson, K. A., Marsh, E. J., Nathan, M. J., & Willingham, D. T. (2013). Improving students’ learningwith effective learning techniques: Promising directions from cognitive and educational psychology. Psychological Science in the Public Interest, 14(1), 4-58

Bjork, R. A., Dunlosky, J., & Kornell, N. (2013). Self-regulated learning: Beliefs, techniques, and illusions. Annual
review of psychology, 64, 417-444.

Karpicke, J. D., Butler, A. C., & Roediger III, H. L. (2009). http://learninglab.psych.purdue.edu/downloads/2009_Karpicke_Butler_Roediger.pdf. Memory, 17(4), 471-479.