תכנון הערכה- כתיבת מבחנים ופעילות הערכה מעצבת
תכנון מרכיבי הערכה אסינכרוניים בקורס מקוון
ד"ר אפרת פירסט
האתגר הגדול של קורס מקוון הוא להבנות את האינטראקציות בין הלומדים, עם המרצה ועם החומר הנלמד - וכל זאת מרחוק. כדי להצליח במשימה עלינו לתכנן הזדמנויות מובנות לכך בקורס באמצעות תכנון פעילויות למידה שאלונים, תרגילים, משימות קריאה, כתיבה, דיון מקוון וכיו"ב. על מנת להבהיר את החשיבות של מרכיבי האינטראקציה הללו ובכדי לעודד את הלומדים לקחת בהם חלק פעיל, כדאי מאוד לתת להם משקל כרכיבי הערכה בקורס.
בסמסטר רגיל יתכן ונבחר לתת לפעילויות אלו מרכיב נמוך יחסית בהערכה ולהשאיר את החלק הארי של הציון למבחן או לעבודה מסכמת. בסמסטר הנוכחי, ולאור ההנחיות וחוסר הוודאות, כדאי לחשוב על סכמת ציון שבה יש משקל גדול יותר למרכיבי הפעילות השונים, ובמידת האפשר אף להחליף את המבחן (או לכל הפחות לייצר אלטרנטיבה כזאת במידה ומבחן בקמפוס לא יהיה אפשרות מעשית).
רצוי שמרכיבי הפעילות\הערכה יהיו פרוסים על פני כל הסמסטר, קשורים באופן הדוק לתהליך הלמידה, ומוטמעים כמרכיבי למידה א-סינכרוניים של הקורס (המופיעים ב-Moodle). ככל שהקשר בין הלמידה בקורס ובין מרכיבים אלו יהיה הדוק, הסטודנטים יראו את הערך בהם. כדאי גם להסביר באופן מפורש ובהיר מהי המטרה של כל פעילות ובהתאמה, כיצד אתם תשתמשו בהן ותתייחסו אליהן. ראו דוגמה מקורס ביולוגיה
יש שורה של כלים ב- Moodle שמאפשרים ליישם פעילויות אלו באופן יעיל, ויש מספר שיקולים, הן טכנולוגים והן פדגוגיים שכדאי להכיר . בחרנו להציג כאן בקצרה את הכלים העקריים, מסודרים מהקל אל המורכב: מהפשוטים והפרקטים יותר אל אלו הדורשים יותר השקעה בשלב התכנון. בימים אלו אנו מפרסמים הדרכות כתובות, סדנאות מקוונות ויעוצים אישיים להדרכה בנוגע לדרכי היישום.
הנחיות לכתיבת מבחנים
סיוע בכתיבת מבחנים איכותיים של המרכז הארצי לבחינות והערכה.
למסמך חמישה חלקים:
א. תכונות של מבחן טוב
ב. הנחיות כלליות
ג. הנחיות לכתיבת שאלות ברירה
ד. הנחיות לכתיבת שאלות פתוחות
ה. הנחיות לחיבור מבחן שלם
למסמך המלא הנחיות לכתיבת מבחנים אקדמיים>