check
תכנון מרכיבי הערכה אסינכרוניים בקורס מקוון  | היחידה להוראה ולמידה

תכנון מרכיבי הערכה אסינכרוניים בקורס מקוון 

 

ד"ר אפרת פירסט


האתגר הגדול של קורס מקוון הוא להבנות את האינטראקציות בין הלומדים, עם המרצה ועם החומר הנלמד - וכל זאת מרחוק. כדי להצליח במשימה עלינו לתכנן הזדמנויות מובנות לכך בקורס באמצעות תכנון פעילויות למידה שאלונים, תרגילים, משימות קריאה, כתיבה, דיון מקוון וכיו"ב. על מנת להבהיר את החשיבות של מרכיבי האינטראקציה הללו ובכדי לעודד את הלומדים לקחת בהם חלק פעיל, כדאי מאוד לתת להם משקל כרכיבי הערכה בקורס.

 

בסמסטר רגיל יתכן ונבחר לתת לפעילויות אלו מרכיב נמוך יחסית בהערכה ולהשאיר את החלק הארי של הציון למבחן או לעבודה מסכמת. בסמסטר הנוכחי, ולאור ההנחיות וחוסר הוודאות, כדאי לחשוב על סכמת ציון שבה יש משקל גדול יותר למרכיבי הפעילות השונים, ובמידת האפשר אף להחליף את המבחן (או לכל הפחות לייצר אלטרנטיבה כזאת במידה ומבחן בקמפוס לא יהיה אפשרות מעשית).

 

רצוי שמרכיבי הפעילות\הערכה יהיו פרוסים על פני כל הסמסטר, קשורים באופן הדוק לתהליך הלמידה, ומוטמעים  כמרכיבי למידה א-סינכרוניים של הקורס (המופיעים ב-Moodle). ככל שהקשר בין הלמידה בקורס ובין מרכיבים אלו יהיה הדוק, הסטודנטים יראו את הערך בהם. כדאי גם להסביר באופן מפורש ובהיר מהי המטרה של כל פעילות ובהתאמה, כיצד אתם תשתמשו בהן ותתייחסו אליהן. ראו דוגמה מקורס ביולוגיה

 

יש שורה של כלים ב- Moodle שמאפשרים ליישם פעילויות אלו באופן יעיל, ויש מספר שיקולים, הן טכנולוגים והן פדגוגיים שכדאי להכיר . בחרנו להציג כאן בקצרה את הכלים העקריים, מסודרים מהקל אל המורכב: מהפשוטים והפרקטים יותר אל אלו הדורשים יותר השקעה בשלב התכנון. בימים אלו אנו מפרסמים הדרכות כתובות, סדנאות מקוונות ויעוצים אישיים להדרכה בנוגע לדרכי היישום.

מרכיבי פעילות

כל מרכיבי הפעילות נועדו להכווין את הלמידה של הסטודנטים מחוץ לשיעור החי, לעזור להם להתמקד בעיקר ולהפיק את המירב. באותו זמן מרכיבים אלו מאפשרים למרצים לדעת היכן הסטודנטים עומדים על מנת להתאים את ההוראה. לכן כדאי לחשוב כיצד לפרוס את הפעילות במנות קטנות לאורך הסמסטר וכיצד לכלול אותם כמרכיב הערכה.

 

מטלה - היא מרכיב שמאפשר לסטודנטים להגיש עבודה כקובץ טקסט  לצורך בדיקה ומתן משוב (ו\או) ציון. ניתן למשל לתת שאלות ממוקדות על קטעי קריאה, לבקש הגשת תרגילים פתורים, תרגילי כתיבה ועוד. מטלה יכולה להיות מוגבלת בהיקפה ולשמש ככלי למיקוד הלומדים בחומרי הקריאה או בתרגילי הבית. ניתן להגיש ביחידים או כקבוצות. למדריך ליצירת מטלה ב- Moodle

 

דיון בפורום מקוון - ניתן להעלות שאלה או מספר שאלות בפעילות פורום ב-Moodle, ליצירת דיון מובנה וממוקד הנוגע ישירות לחומר שהסטודנטים מתבקשים ללמוד. חשוב להגדיר את הקריטריונים לתשובה המבוקשת (למשל: אורך, התייחסות מפורשת לטקסט, הבעת דעה אישית מנומקת), את הקריטריונים לאופי הדיון (למשל: כל אחד מתבקש לכתוב תשובה אחת משלו ותגובה אחת לתשובה אחרת), וכן את דרך ההערכה אם יש כזאת (למשל: השתתפות שעומדת בקריטריונים ב- 70% מהדיונים לאורך הסמסטר). דיון כזה יכול להוות בסיס מצויין לדיון בשיעור הסינכרוני שבו תוכלו להתייחס באופן מפורש למה שכבר כתבו הסטודנטים ולבנות עליו. (למדריך יצירת פורום ב- Moodle, מידע לגבי הדרכים לבדוק ולסכם תגובות לפורום). 

 

יישומים מתקדמים יותר:

 

שאלונים - ניתן ליצור שאלונים או בחנים במודל עם סדרה של שאלות על החומר שנלמד בשיעורים האחרונים ו\או שנוגע לחומר הקריאה או הלמידה העצמית.

כדאי לתכנן שאלונים ברמת קושי עולה ובהן שאלות קלות לחימום והעלאת המוטיבציה בהתחלה ושאלות מאתגרות יותר בהמשך. כמו כן כדאי לכלול שאלות על חומר שנלמד מתחילת הסמסטר ולא רק בשיעורים האחרונים. השאלונים יכולים לשרת מטרות שונות: ללוות טקטס לקריאה מונחית, שאלונים הכוללים שאלות קונספטואליות, שאלות תרגול וכן במתכונת של בוחן.  מטרת השאלון תכתיב גם את האופן שבו יכללו כמרכיב הערכה: ללא ציון, השלמה כתנאי לפעילות אחרת, ציון על הגשה או ציון לתשובות נכונות.  דוגמאות לשאלונים מסוגים שונים ב- Moodle, וכאן תמצאו מדריך מפורט ליצירת פעילות בוחן במודל

 

קריאה שיתופית של טקסטים - הכלי Perusall אשר מתממשק עם Moodle,  מאפשר העלאה של  חומרי קריאה למרחב וירטואלי שיתופי, ולסטודנטים לקרוא את הטקסט ולכתוב תובנות ושאלות כהערות שוליים. כל סטודנט עובד בזמנו החופשי, אך כולם רואים ויכולים להגיב להערות של כולם. המרצים יכולים לראות את התגובות ולהגיב במרחב השיתופי או בשיעור הבא. העבודה על חומרי קריאה שנזנחת לעיתים קרובות בגלל הקושי להתמודד עם האתגר לבד וחוסר החיבור הפרקטי לנלמד בשיעורים מקבלת זריקת חיים ומענה אפקטיבי לבעיות הללו. ניתן להשתמש בפעילויות אלו כמרכיב א-סינכרוני מרכזי, שניתן במרווחים קבועים, יוצר אינטרקאציה מתוזמנת סביב חומרי קריאה רלוונטיים, ומהווה בסיס איתן למשוב, העמקת הדיון ולמידת חומר חדש בשיעור הסינכרוני הבא. ניתן ומומלץ להשתמש במרכיב זה גם כמרכיב הערכה (בפני עצמו או בשילוב עם שאלון).

ניתן למצוא מידע נוסף על Perusall במקורות הללו:  וובינר מוקלט, הדמיית השימוש

כמו כן כדאי לדעת שהיזם והמייסד של Perusall פרופ' אריק מזור מהרווארד מעביר וובינרים חיים לשימוש בתוכנה בהוראה מקוונת, התאריכים הקרובים הם ב- 17.4, 20.4, 21.4, 27.4, 30.4 להרשמה.

 

מהם השיקולים בתכנון מטלה אפקטיבית?

 

הצבת מטרות - הגדירו מראש מהן המטרות שהמטלות נועדו להשיג, למשל העמקת ידע בתחום מסויים, פיתוח יכולות כתיבה, קריאה, פתרון תרגילים וכיו"ב. כתבו את המטלה לאור המטרות ובדקו בסיום שהמטלה אכן מבטאת אותן כהלכה. חשוב מאוד גם להבהיר לסטודנטים מהי המטרה שהמטלה נועדה לשרת.

 

משוב - משוב הולם הוא חלק חשוב בכל מטלה, יחד עם זאת, במרבית הקורסים לא ריאלי לתכנן משוב אישי לכל סטודנט. שתי החלופות העקריות הן: משוב אוטומטי (אפשרי למשל בבחני Moodle) וכן משוב לכל הכיתה: מומלץ מאוד לאסוף נתונים מהתשובות של כלל הסטודנטים (ע"י סקירה מהירה וללא הערות אישיות) ולהתייחס אליהi באופן מפורש בשיעור הסינכרוני הבא. אם רלוונטי, אפשר גם לתכנן מראש משימת תיקון שתדרוש הגשה נוספת ויהיה לה מרכיב בציון.

 

ציון - חשוב שהציון ישקף את המטרה. למשל, אם המטרה היא התנסות ולמידה אפשר לתת ציון על עצם הגשה ולהשתמש בקטגוריות ציון פשוטות כגון: לא הוגש (0) \ לא עומד בצפיות (1) \ עומד בציפיות (2), או לחלופין להתנות את האפשרות להגיש את המטלה שעליה יינתן ציון בהגשה של מטלת תרגול קודמת ללא ציון. במטלות ללא ציון כדאי להגדיר שהגשה של כ-70% מהמטלות מהווה 10-20% מהציון, על מנת לחסוך התעסקות יתר בהגשות (או אי-הגשות) בודדות. כדאי לחשוב על תהליך הלמידה לאורך הסמסטר ולהעלות את מרכיבי הציון של המטלות במחצית השניה של הסמסטר, למשל מטלת עובר\לא עובר תהפוך במחצית השניה למטלה עם ציון.

 

ומה לגבי העתקות ויכולת לשפוט  את איכות הלמידה של הסטודנטים?

 

אין ספק שאם נבחר להשתמש בפעילויות אלו כהערכה חלופית יהיה קשה יותר להבטיח שהסטודנטים עושים את העבודה בכוחות עצמם ושהתוצאות אכן משקפות את הידע והיכולות שלהם. ניתן למצוא מספר פתרונות אפשריים, אף אחד מהם לא יהיה מושלם, למשל: עריכת בחנים בפרק זמן מוגדר ותוך כדי שיעור סינכרוני ב-Zoom עם וידאו פתוח, או עריכת מבחנים קצרים בע"פ לאחר הגשת מבחני בית כדי לוודא שהכותבים מכירים ומבינים את תשובותיהם.

ברור שהפתרונות הללו יכולים להוות בעיה בקורסים שונים ועבור חלק מהסטודנטים.

 

מאחר ומדובר בסמסטר יוצא דופן נמליץ לשקול לשנות מעט את סדרי העדיפויות: לשים בראש את הרשימה את השימוש ב-Assessment FOR Learning, כלומר לתכנן את מטלות ההערכה כך שיקדמו את תהליך הלמידה באמצעות תכנון ממוקד מטרה, דירוג של רמות הקושי, משוב הולם, ושימוש בציון בכדי לסמן לסטודנטים את חשיבותם. בה בעת, עלינו להכיר בכך שהשאיפה לטוהר הבחינות ולמתאם מהימן בין התפלגות הציונים ליכולות הסטודנטים לא תקבל מענה מלא. המציאות שנכפתה עלינו היא גם הזדמנות לבדוק כיצד ניתן ליצור איזון נכון יותר בין המטרות הללו, בדיקה שתוצאותיה יוכלו לעזור לנו בבניית תוכניות להערכה גם בימים כתיקונם.

 

נשמח לשמוע אם יש לכם שאלות או לייעץ באופן פרטני