check
הכנות לקורס מקוון | היחידה להוראה ולמידה

הכנות לקורס מקוון

איך מעבירים קורס פרונטלי רגיל למרחב המקוון במינימום מאמץ?

המרכיבים העיקריים שלהם צריך לדאוג הם דרכי העברת חומרי הלמידה לסטודנטים, וכן על הדרכים לקיום אינטראקציה יעילה עימם - הרכיב המרכזי שהולך להיפגע.

1. העלו חומרים רלוונטיים לאתר הקורס

מצגות, הקלטות משנים קודמות, חיבור לרשימות קריאה - באופן מסודר, העיקר שיהיה זמין לסטודנטים, ומספיק זמן לפני השיעור. קישורים להנחיות לשימוש בסיסי במוודל וארגון החומר בדף הקורס קיימים בתחתית דף ההוראה מרחוק של יה"ל.

למי שמשתמש במצגות מומלץ ביותר להעלות גרסה מדובבת (ראו כאן איך לעשות זאת בקלות) או להקליט בעזרת Panopto את ההרצאות הראשונות מראש ולהעלות אותן לאתר (הקלטה בלי ללחוץ על שידור; בסיום תעלה אוטומטית לאתר הקורס במוודל).

2. חשבו על הדרכים להעביר את החומר לסטודנטים - 

העברת הרצאה מלאה בשידור חי  - מאפשרת הרצאה ואינטרקאציה עם הסטודנטים בזמן אמת באמצעות תוכנות יעודיות. קראו עוד בעמוד עצות להעברת הרצאה בשידור חי\סנכרוני.

העלאת חומרים למודל ללמידה מקוונת - ניתן להעלות הרצאות מצולמות, מצגות מוקלטות, חומר קריאה או סיכומי שיעור, כמו כן ניתן לפתוח פורומים לדיונים מקוונים. קראו עוד בעמוד שימוש באמצעים א-סנכרוניים.

מאחר והעברה של שיעור שלום בשידור חי דורשת מיומנות וניסיון רב, ואילו דיון מקוון קל יותר לתפעול אנו ממליצים לשלב בין השיטות במידת האפשר:

מומלץ מאוד להעלות חומרים לקריאה/צפיה ו\או דיון לפני השיעור, ובזמן המוקצה לשיעור לפי השנתון לנהל דיון מובנה עם התלמידים. רצוי לתכנן את הדיון כך שיהיה בהיר ומבונה ולהכין את השאלות מראש.

בכל דרך שבה תבחרו, חשוב לתכנן את הדרכים לתקשר עם הסטודנטים בהקשר של החומר הנלמד. רצוי לחלק את פעילויות הלמידה למקטעים לא ארוכים (10-20 דקות), ולאפשר אינטראקציה לאחר כל מקטע בצורה של שאלות לקהל. למתקדמים, אפשר לשקול גם שאלונים או מטלות קצרות לשילוב במהלך השיעור המקוון.

3. הנחו את הסטודנטים עוד לפני תחילת הקורס

הקשר שלכם עם הסטודנטים יהיה הדבר המרכזי שיהיה חסר להם. לכן אתם חייבים ליידע את הסטודנטים לגבי דרכי ההוראה החדשות בקורס ולגבי הציפיות מהם. השתמשו בלוח המודעות של אתר הקורס במודל. פרטו באיזה אופן מתכננים ללמד אותם, כיצד אתם ממליצים להם ללמוד, מהן הציפיות שלכם מהם, וכיצד הם יכולים ליצור קשר אתכם ועם עוזרי ההוראה. רצוי לתכנן שעות קבלה מקוונות בעזרת Zoom, שבו תתנו מענה לשאלות; הם מאוד יעריכו את זה. אפשר בהחלט לשתף את הסטודנטים בחוסר הוודאות הקיימת לגבי חלק מהנושאים ולציין שיהיו עדכונים עם התקדמות הסמסטר.

4. תאמו עם עוזרי הוראה

אם קיימים עוזרי הוראה לקורס או אם יש ביכולתכם לגייס כאלה, חשבו איך יהיה הכי יעיל להפעיל אותם: סיוע בבדיקת מטלות, מתן מענה יעיל יותר לסטודנטים, וכו'. חשוב ליצור איתם קשר מיידית כדי לוודא את רמת הזמינות שלהם, ומהם האלמנטים שבהם הם יכולים לתמוך.

5. חשבו על דרכי ההערכה בקורס

סביר להניח שבשל הפורמט החדש יתווספו מרכיבי הערכה לקורס שלכם (כמו למשל מענה על שאלונים, הערכת עמיתים וכדומה), קחו את זה בחשבון. אפשר להודיע לסטודנטים שיתכנו שינויים בשבועיים הראשונים (לפי מגבלת התקנון).