check
איך נקיים אינטראקציה יעילה בקורס מקוון? | היחידה להוראה ולמידה

איך נקיים אינטראקציה יעילה בקורס מקוון?

ד"ר מיכל רמות 

רעיונות להגברת מעורבות ומוטיבציה של תלמידים/ות בהוראה מרחוק (ומקרוב)

צ׳אט

בניגוד לכיתה בה האמצעי היחיד להשתתף הוא באמצעות דיבור בהצבעה, בלימוד מרחוק אפשר להפעיל צ׳אט שעובד במקביל. זה כלי מצוין ושיתופי ושניתן לענות ולהגיב עליו הן בזמן אמת והן לאחר השיעור. מסיבות טכניות כלי זה עדיף כי הפעלת המיקרופונים של התלמידים עלולה במקרים רבים לגרום לרעשים ובעיות בשיעור. לאפליקציות ה Zoom וה Panopto יש אופציות לצ׳אט.

זמינות אחרי ההרצאה

אחרי כל הרצאה סינכרונית כדאי שהמרצה ישאר זמין לשיחות עם התלמידים הן אם באמצעות המיקרופון או כל כלי אחר. בהרצאות מוקלטות כדאי לקבוע זמנים לשיחות.

רכיבי Moodle

פורום- פעילות הפורום מאפשרת לסטודנטים ולמרצים להחליף רעיונות על ידי פרסום רעיונות ודעות כחלק מ"שרשור ". אפשר להעלות מדי שבוע שאלה ולבקש מהסטודנטים לענות או להגיב זה לזה. לבקש מהסטודנטים להעלות שאלות לקראת הקורס ועוד. ניתן גם לחלק את הסטודנטים לקבוצות ולכל קבוצה לפתוח פורום משלה.

בלוג- 'יומן רשת'. בלוגים הם סוג של יומן מקוון המשמש לביטוי עצמי ולתקשורת עם הסטודנטים האחרים או עם המרצה. בלוגים מאורגנים לרוב כסדרה כרונולוגית של פוסטים שנוצרו על ידי מחבר הבלוג. בלוגים נכתבים בדרך כלל על ידי אדם אחד, אם כי קבוצות אנשים יכולים להיכתב על ידי בלוגים מסוימים. לדוגמא, אפשר לבקש מהסטודנטים לכתוב בלוג מדי שבוע/שבועיים ולבקש שיכתבו על תהליך הלמידה בקורס: חששות/הצלחות ועוד. בסוף הקורס הם יוכלו לראות את התהליך שעברו.

 

כלי Google

גוגל דוקס: אפשר לבקש מכל תלמיד לשאול שאלות או להעיר. כולם רואים את השאלות וההערות וזה יכול להביא לדיון. מתאים לכיתות לא גדולות מידי. לפני השעור צריך לפתוח מסמך ולשתף עם כל התלמידים בכיתה. פשוט ואפקטיבי לשימוש.

מצגת גוגל: כלי נפלא לבניית מצגת שיתופית. למשל כתרגיל היכרות- כל סטודנט כותב על שקף את שמו ואת תחומי העניין שלו ומוסיף תמונה מתאימה. בסוף מתקבלת מצגת עם משהו אישי על כל סטודנט.

גוגל פורמס: כולם מכירים את הסקר שהמורה לכיתה ג' שולחת במטרה להשתבץ בטבלת כיבוד למסיבה. ניתן לרתום את הכלי גם לסקרים הבודקים עמדות של סטודנטים (אנונימי או לא), שאלון היכרות ואפילו בחנים. את תוצאות הסקר ניתן לחשוף לסטודנטים במידת הצורך.

תוכנות השתתפות

יש מגוון של תוכנות השתתפות ורבים משתמשים בהם בכיתה (בעיקר Participoll עבורה יש לאוניברסיטה מנוי בתשלום) אין כל בעיה להשתמש בתכנות האלה גם כשהתלמידים לא בכיתה ואולי הדבר אפילו יותר אפקטיבי. תוכנות רבות אחרות מאפשרות שימוש חינמי למספר מוגבל של תלמידים. דוגמאות לתוכנות כאלה הם Polleverywhere,  Wooclap, Kahoot, Mentimeter, Socrative  ועוד.

קריאה שיתופית

תוכנת Perusall מאפשרת לכם להעלות קובץ ולאפשר לסטודנטים לקרוא, לסמן קטעים ולהעיר עליהם הערות או לשאול שאלות. הסטודנטים יכולים להיכנס בזמנם החופשי, לקרוא את ההערות שהעירו לפניהם ולהגיב עליהם. המרצה יכול לראות מי הסטודנטים שהעירו הערות וכמה וכן לקבל דו"ח המסכם את השאלות שעלו. מומלץ לחלק את הסטודנטים לקבוצות של לא יותר מ-20 (ניתן לפתוח מספר קבוצות לכל טקסט). רצוי לא לענות על השאלות של הסטודנטים תוך כדי פרק הזמן המוקצב לקריאה כדי לאפשר להם תקשורת בינם לבין עצמם. יחד עם זאת, רצוי מאוד להתייחס לשאלות ולהערות של הסטודנטים בשיעור הבא. זאת דרך מצוינת להגביר את האינטראקציה של הסטודנטים עם הטקסט, בינם לבין עצמם ואתכם. קבצים משלכם ניתן להעלות בחינם לאתר, ניתן להעלות ספרי לימוד שלמים (מתוך רשימה), בד"כ הסטודנטים משלמים את מחיר הספר, בימים אלו הספרים פתוחים בחינם. (לוובינר הדרכה מוקלט)

 

פייסבוק (ודומיו)

פתיחת קבוצות פייסבוק לתלמידים בקורס. תלמידים צריכים להעלות משימות וחברי הקבוצה להגיב. בגלל הנראות הגדולה ובגלל שהתלמידים נמצאים בפייסבוק גם כך כלי זה אפקטיבי במיוחד והתלמידים משקיעים. יש להקפיד על שיח מכבד אבל בדרך כלל התלמידים בעצמם דואגים לזה.

יש גם אופציה של עיצוב הקבוצה לצרכי למידה שיתופית. הסברים מצוינים אפשר למצוא כאן:

כדי לנהל קבוצת פייסבוק המורה לא צריך להיות חבר בפייסבוק של התלמידים (דבר שכדאי להמנע ממנו). המורה יכול גם לפתוח פרופיל יעודי לצורכי ההוראה.

דוגמה משימוש מוצלח בדיון בפייסבוק בקורס 'רבייה מינית - ממולקולות עד פילים' שמלמדים פרופ' מיכאל ברנדייס וד'ר מיכל רמות: