הוראה פעילה

 

 

 

מהי למידה פעילה:

מתודולוגיות של למידה פעילה מעודדות אצל הסטודנטיות/ים תהליכי למידה בהם חשיבה, דיון, מחקר ויצירה הן חלק מרכזי.
בכיתה, סטודנטיות/ים יפתרו בעיות, יתרגלו מיומנויות, יתמודדו עם בעיות מורכבות, יציעו פתרונות, ויסבירו רעיונות במילים שלהם/ן בכתיבה ודרך דיון בעל פה. פידבק של מרצה או סטודנט/ית הוא מרכזי בתהליך הלמידה הזה. מחקרים מראים שאימוץ והטמעה של אסטרטגיות של למידה פעילה לתוך קורסים אוניברסיטאיים מסייעים ליצירת למידה אפקטיבית יותר ולהגברת המצוינות בקרב כלל אוכלוסיות הלומדים/ות בכיתה.
 
לקריאה נוספת>

שיטות

הוראה בכיתה

פרזנטציות סטודנטים/ות

הצגת פוסטר/מצגת
שלבו במהלך הקורס שימוש בפרזנטציה אישית או קבוצתית לסיכום תהליך לימודי בקורס. בחירת הנושא יכולה להיות עצמאית או מכוונת על ידי המרצה.

פתרון בעיות Problem Solving

פתרון בעיות Problem Solving | מקרה בוחן | קריאה מקרוב | משחקי תפקידים | סימולציות | דיבייט | משחקים

הציגו לסטודנטים מקרה בוחן עדכני מתחום הידע (ניסוי, ניתוח שיר, תיק בית משפט, מקרה קליני, וכו) הקשורים לנושא הקורס ולחומרי הקריאה.
אפשרויות לפעילויות יפורטו להלן:
 מקרה בוחן | קריאה מקרוב | משחקי תפקידים | סימולציות | דיבייט | משחקים 

תרגילי כתיבה בכיתה


הצעה לשלוש שיטות לתרגילי כתיבה בכיתה:
כתיבה מהירה | שאלת היום | כתיבה חופשית
כתיבה מהירה 

תרגיל התייחסות לחומר הנלמד בכיתה או בבית. תרגיל הכתיבה יכול להתייחס לנושא השיעור, השיעור הקודם או חומר הקריאה. מטרתו היא מתן אפשרות לסטודנטים לנתח, לסכם או להעלות בעיות הקשורות לחומר הנלמד בזמן קצר בתחילת השיעור, במהלכו או בסופו

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

   זמן בכיתהזמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע
 

(לדוגמא: סכמו את הרעיון המרכזי של המאמר X, סכמו את המושג Y ומדוע הוא חשוב, כתבו תגובה אישית שנוגעת למאמר שכתבה החוקרת Y). הפעילות מעודדת השתתפות של סטודנטים מכלל הכיתה ומאפשרת  למרצה להבין האם ישנן בעיות בהבנת החומר ולעקוב אחר השתתפות הסטודנטים.  ניתן להשתמש באפליקציות לשיתוף ידע כגון פאדלט, גוגל סליידז. מתאים לשימוש . התרגיל יכול לארוך דקה ומטרתו תהיה בדיקת הבנה, יצירת תקשורת, או עיבוד של ידע. התרגיל יכול להיות ארוך יותר, כ-10 דקות, ולכלול משימה מורכבת יותר של עיבוד הידע והבנתו. במקרה כזה תנו זמן לעבודה, ובקשו את מטלות הכתיבה שישמשו במסגרת של הערכה מעצבת של הקורס.
 


שאלת היום

נסחו שאלה הקשורה לחומר הנלמד בכיתה או בבית: השתמשו בשאלה מעניינת, מעוררת מחלוקת ושמעודדת רפלקציה על חומר הלימוד. מטרת התרגיל היא לעודד חשיבה מעמיקה, לנתח או לסכם נושאים מרכזיים הקשורים לחומר הנלמד בשיעור או מחומר הקריאה. ניתן להשתמש בתרגיל בתחילת השיעור, במהלכו או בסופו.


גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

   זמן בכיתהזמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

שאלות לדוגמא: מה הבעייה המרכזית בX? כיצד הרגשת לאחר קריאת הטקסט של Y? מה ניתן להבין ממסקנות הניסוי של Z? הפעילות מעודדת השתתפות של סטודנטים/ות מכלל הכיתה ומאפשרת  למרצה להבין האם ישנן בעיות בהבנת החומר ולעקוב אחר השתתפות .  ניתן להשתמש באפליקציות לשיתוף ידע כגון פאדלט, גוגל סליידז וכו'. התרגיל יכול לארוך דקה ומטרתו תהיה בדיקת הבנה, יצירת תקשורת, או עיבוד של ידע. התרגיל יכול להיות ארוך יותר, כ-10 דקות, ולכלול משימה מורכבת יותר של עיבוד הידע והבנתו. במקרה כזה תנו זמן לעבודה, ובקשו את מטלות הכתיבה שישמשו במסגרת של הערכה מעצבת של הקורס.


כתיבה חופשית
הציגו שאלה או נסחו הצהרה שאליה יגיבו הסטודנטים בצורה חופשית תוך מתן מגבלת זמן של 1-10 דקות. מטרת התרגיל היא לעודד רפלקציה, עיבוד ידע, ניתוח, וביקורת על נושאים הנלמדו בשיעור או בקורס.

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש:  מדעי הרוח והחברה

הפעילות מעודדת השתתפות של סטודנטים/ות מכלל הכיתה ומאפשרת  למרצה להבין האם ישנן בעיות בהבנת החומר ולעקוב אחר השתתפות .  ניתן להשתמש באפליקציות לשיתוף ידע כגון פאדלט, גוגל סליידז. ניתן להשתמש בתרגיל בתחילת השיעור, במהלכו או בסופו. התרגיל יכול לארוך דקה ומטרתו תהיה בדיקת הבנה, יצירת תקשורת, או עיבוד של ידע. מתאים לשימוש בתחומי ידע רבי-מלל הדורשים מיומנויות חשיבה וכתיבה ביקורתיות.

למידת עמיתים


דיבור על החומר הנלמד בכיתה הוא חלק משמעותי בלמידה ומהווה דרך טובה לעיבוד מידע חדש
Think Pair Share | למידה מבוססת פרויקט

 עבודת יחיד/דיון בקבוצה קטנה/דיון במליאה Think Pair Share

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש:  בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

שיטת למידה פעילה בכיתה המחולקת ל 3 שלבים:

Think,  המורה מציג.ה בעיה, לסטודנטים.ות מספר דקות לחשיבה וכתיבת רעיונות לפתרון.

Pair, בשלב הזה יש סיעור מוחות וחלוקה של הרעיונות בין סטודנטים.ות. שלב זה מאפשר למורה להסתובב בכיתה, להקשיב לדברים הנאמרים, ולהבין האם קיימת הבנה של הנושא הנלמד.
שלב זה יעיל במיוחד לביישנים.ות או עבור אלה שאינם.ן בטוחים.ות בתשובותיהם.ן.

Share, השלב בו נציג.ה מכל קבוצה מתבקשים לשתף את כל הכיתה במחשבות המשותפות שעלו בשלב הקודם.

 

האסטרטגיה נועדה להשיג מספר מטרות חשובות:

  • העשרת חווית הלמידה על ידי הגברת המעורבות והעניין בשיעור.
  • שינוי טבעו של השיעור הפרונטלי כך שיותר סטודנטים.ות יהיו מעורבים.ות בו באופן אקטיבי.
  • מתן אפשרות למורה להבין מה התלמיד.ה חושב.ת, מה היא מבינ.ה ולעודד סביבת למידה שיתופית.

 

הפעילות כוללת עבודה של סטודנטים.ות לבד על שאלה מסוימת, עיבוד בעבודה זוגית/קבוצתית והצגה ודיון בכיתה. פעילות שעובדת טוב עם שאלות מורכבות. הדיון הקבוצתי הוא קריטי כי הוא מאפשר עיבוד והצגה בעל פה של תהליך החשיבה.

1. הציגו לסטודנטים שאלה, בעייה או נושא שדורש מחשבה (במצגת או בכתב).

2. סטודנטים/ות צריכים/ות לחשוב על השאלה בעצמם/ן | 1-2 דקות.

3. חלוקה לזוגות או שלישיות (יש לשים לב לשלב הזה, ולהבחין בין חלוקה של הסטודנטים/ות בעצמם/ו לבין אקטיביות של מרצה בחלוקה שמטרתה יצירת קשרים בין מי שלא מכירים/ות).

4. דיון על המחשבות/מסקנות, עיבוד הסכמות/אי הסכמות | 3 דקות.

5. דיון קבוצתי והצגה מכל הזוגות או חלקם את הממצאים והמסקנות שלהם.

-הפעילות הזו יכולה לעבוד גם עם עזרים דיגיטליים כמו טכניקות סקר, תוכנות עבודה שיתופית (פאדלט, גוגל סליידז, וכו). 
 


 

למידה קבוצתית מבוססת פרויקט

שלבו במהלך הקורס עבודה קבוצתית מבוססת סביב פרוייקט שמטרתו ליישם ידע ומיומנויות שנלמדו במהלך הקורס תוך קיום עבודת צוות, למידה יישומית, פתרון בעיות, הובלה ואוטונומיה של הסטודנטים בתהליך הלמידה.כגון: עיצוב תוכנית עסקית, תכנון ניסוי, עיצוב תוכנית התערבות רפואית בקהילה, אפליקציה, תכנון סרט היסטורי, כתב-עת שיתופי וכו. תכנון הפרוייקט, יישומו והערכתו הם חלק מרכזי מלמידה מוכוונת פרוייקט, והפרוייקטים צריכים לשקף את הידע והמיומנויות הנדרשות בקורס. ההצגה של הפרוייקטים יכולה להיות בפורמט דיגיטלי או בכיתה, והפעילות מתאימה לכיתות קטנות, בינוניות וגדולות

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש:  בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

 

 

  • peer

פרזנטציות סטודנטים/ות

הצגת פוסטר/מצגת
שלבו במהלך הקורס שימוש בפרזנטציה אישית או קבוצתית לסיכום תהליך לימודי בקורס. בחירת הנושא יכולה להיות עצמאית או מכוונת על ידי המרצה.

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

   זמן בכיתהזמן בכיתה: +10 דקות (כולל עבודה מחוץ לכיתה)

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה


על הפרזנטציה להדגים הטמעת ויישום ידע רלוונטי לקורס, מיומנויות תקשורת והצגה כמו גם מיומנויות חשיבה ביקורתית הרלוונטיות לתחום הידע (כמו ניתוח, המשגה, השוואה, וכו). יש לספק לסטודנטים הנחיות ברורות (מטרות, פורמט, יישומים ויזואליים, מסגרת זמן). יש לשלב הצגה במסגרת הקורס, ורצוי לשלב במסגרת של הערכה מעצבת. פרזנטציה אישית - מתאים לכיתות קטנות ובינוניות, פרזנטציה קבוצתית - לכיתות קטנות ובינוניות, פוסטר - מתאים לכיתות קטנות, בינוניות וגדולות.

 

שילוב עבודה בכיתה עם עבודת הכנה בבית | למידת פאזל | כיתה הפוכה

בחלוקה לקבוצות, על הסטודנטים/ות  לבחור נושאים למחקר שאינם תלויים זה בזה, לעבוד מחוץ לכיתה כדי לנתח, לסכם, לעבד ולהכין תוצר הוראה , ולהעביר את הידע לכיתה כולה.
למידת פאזל Jigsaw | כיתה הפוכה

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  10+ דקות (כולל עבודה מחוץ לכיתה)

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

 

העבודה כוללת עבודת צוות שיתופית, ניתוח, סיכום, פתרון בעיות, תמצות והצגה בעל פה ובאופן ויזואלי את הידע הנלמד. מתאים לשימוש בכיתות קטנות ובינוניות. למידת הפאזל Jigsaw  מעבירה את האחריות ללמידה לסטודנטים.ות, ומאפשרת להם.ן להתנסות בלמידת נושא באופן עצמאי.

שיטת ה-Jigsaw, היא שיטה של למידה שיתופית שבה הסטודנטים.ות עובדים.ות יחד כדי להשלים משימה או לפתור בעיה. לרוב כוללת חלוקה של הכיתה לקבוצות קטנות, כאשר לכל סטודנט.ית ניתנת האחריות לנושא מסוים של התוכן וללמד את שאר חברי.ות הקבוצה כדי לעמוד במטרה הקבוצתית. ההיבטים השונים שכל אחד ואחת מהסטודנטים.ות בקבוצה למדים, מתאחדים כמו פאזל לכדי הבנה שלמה יותר של החומר הנלמד.​

יתרונות השיטה:

*אחריות על הלמידה – שיטה הדורשת מהסטודנטים.ות ללמוד באופן פעיל ולקחת יותר אחריות על תהליך הלמידה שלהם.​

*שיפור מיומנויות חברתיות – התנסות בלמידה ועבודה קבוצתית. משפר יכולות תקשורת בין-אישית ופתיחות למגוון דעות.

*משפרת יכולת למידה עצמית – כולל שלב המחקר, איסוף המידע, למידה והעברת החומר הלאה.

כיצד מתבצעת למידת הפאזל:

ארגון קבוצות האם – הסטודנטים מחולקים לקבוצות אם, כאשר לכל סטודנט בקבוצה מוגדר החלק שלו בלימוד המשותף.

למידה אישית – הסטודנטים מקבלים את ההנחיות ו/או החומרים הדרושים להם על מנת להתמחות בנושא שלהם. ניתן לתת להם להשלים מטלה קצרה כך שהם ידעו שהם הגיעו לרמת הידע הנדרשת.

למידה בקבוצות מומחים – קבוצות המומחים נפגשות ודנות בחומר.

הוראת עמיתים בקבוצות האם – הסטודנטים חוזרים לקבוצות האם ומלמדים אחד את השני את נושאי המומחיות שלהם.

מטלה מסכמת אישית – מטלה מסכמת אישית לכל סטודנט, הבודקת את הידע שלו בכלל הנושאים. ניתן לעשות תחרות בין קבוצות – למשל, הקבוצה עם הממוצע הגבוה ביותר מקבלת נקודת בונוס לציון.

(בונוס) דיון כיתתי – התייחסות לנושאים שהיו יותר מורכבים להבנה, לשאלות שעלו וכד'.​


כיתה הפוכה 

 הכיתה ההפוכה כשמה כן היא, הסטודנטים.ות צופים.ות בביתם בקטעי וידאו, קוראים או עושים הכנה מוקדמת לשיעור בבית.
 

גודל כיתה  גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  10+ דקות (כולל עבודה מחוץ לכיתה)

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה


בכיתה עצמה, השיעורים מוקדשים לדיונים בנושא, לתרגול או לפרויקטים. המרצה משמש.ת יועצ.ת ומנחה למידה .הרעיון של המודל אינו חדש, אך הקידמה הטכנולוגית מאפשרת ליבא את המודל גם לקורסים בהם העברת הידע העיקרית מתבצעת בשיעור פרונטלי. ניתן לשלוח שלל פעילויות מקדימות.
הקניית הידע קורית מחוץ לכיתה, ובכיתה עצמה הסטודנטים מעבדים, מנתחים, מעלים בעיות ורפקלציה על תהליך הלמידה במסגרת של דיון כיתתי ובקבוצות. ניתן להיעזר במאמרים, סרטונים, ובמסגרת של למידה א-סינכרונית ובה הקניית הידע קורית מחוץ לכיתה ואילו בכיתה עצמה המרצה מתמקדת בהקניית מיומנויות כגון: דיון בעל פה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, רפלקציה ועבודת צוות. ניתן לחשב במסגרת של הערכה מעצבת. מתאים לשימוש בכיתות קטנות, בינוניות וגדולות בכל תחומי הידע. 

יתרונות פדגוגיים:
מרצים יכולים להקדיש זמן רב יותר לעבודה ישירה עם הסטודנטים.ות ופחות להרצאה פרונטלית מונוטונית. יוצר גיוון ועניין.
מעבר מלמידה סבילה ללמידה פעילה, מה שהוכח שמסייע במוטיבציה ותורם להבנה טובה יותר של החומר הנלמד.

חיסרון: 
סטודנטים.ות עשויים לא להתכונן כהלכה לשיעור ואז זה מפספס את המטרה, אך יש דרכים למנוע את זה, וברגע שסוג למידה זה מוטמע, אפשר לתת ציון על פעילות מקוונת בבית.

 

 

 

הערכת עמיתים | בדיקה והערכה של תרגילים, בחנים מחוץ לזמן השיעור

חלקו תרגילים כיתתיים ומחוץ לכיתה, פרויקטים ותוצרי למידה אחרים להערכה בין הסטודנטים/ות. חלקו הנחיות ברורות להערכה והקפידו שהיא תהיה אנונימית. פעילות שמעבירה את אחריות הלמידה לסטודנטים/ות ומפתחת כישורים רפלקטיביים ויכולות חשיבה וניתוח. 

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  10+ דקות (כולל עבודה מחוץ לכיתה)

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע, מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

 

פתרון בעיות Problem Solving | מקרה בוחן | קריאה מקרוב | משחקי תפקידים | סימולציות | דיבייט | משחקים

הציגו לסטודנטים מקרה בוחן עדכני מתחום הידע (ניסוי, ניתוח שיר, תיק בית משפט, מקרה קליני, וכו) הקשורים לנושא הקורס ולחומרי הקריאה.
אפשרויות לפעילויות יפורטו להלן:
 מקרה בוחן | קריאה מקרוב | משחקי תפקידים | סימולציות | דיבייט | משחקים 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  3- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה


דרך מתן הנחיות ברורות, מסגרת זמן ומסגרת לתהליך פתרון הבעיה ובחלוקה ליחידים, זוגות או קבוצות מקדו את תהליך העבודה דרך שאילת שאלות ברורה. (כמו לדוגמא: מהו המצב הנתון? מה הן השאלות שעולות ממנו? מה היא הבעיה שצריך לפתור? מהן אסטרטגיות הפתרון? העריכו את היתרונות והחסרונות לדרכי הפתרון השונות. איזה מידע צריך בשביל לפתור את הבעיה? באילו קריטריונים תשתמשו בשביל להעריך את הפתרון?) הפעילות מתאימה לכל תחומי הידע, לשימוש בכיתות קטנות, בינוניות וגדולות. ניתנת להערכה מעצבת, 10+ דקות. 
מקרה בוחן- פתרון וניתוח בעיה ע"י סטודנטים בהנחיית המרצה.
טכניקת למידה זאת, מורכבת לרוב מכמה שלבים:

1. הבנת הבעיה - ניתוח נסיבות הבעיה מהו ההקשר? מהם הסימפטומים? מהם הצרכים/משאלות? מהם הגורמים לבעיה? מהם הדרישות מהפתרון או הפתרונות? האם יש מגבלות כלשהן שעתידות להשפיע על הפתרון?
2. העלאת רעיונות לפתרון הבעיה - העלאת רעיונות/השערות לפתרו כולל חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית וקבלת החלטות על אודות הרעיונות המתאימים ביותר.
3. תכנון דרכים לפתרון - תכנון דרכי החקירה )כגון: סקרים, ראיונות, ניסויים ותצפיות, ניתוח מסמכים(, תכנון סדרת ההליכים לפתרון הבעיה, תכנון המשאבים הדרושים לפתרון הבעיה )כגון: מידע, זמן, גורמים אנושיים וכדומה(. ביצוע מהלך והצגתו בדרכים מתאימות )עבודה עיונית, דגם וכדומה( תוך הצגת נימוקים התומכים בתהליך ובפתרון.
4. הערכה/חקירה/ביצוע על בסיס הנתונים מהסעיפים הקודמים - סקרים, ראיונות, מידע מהרשת, תצפיות, ניסויים, ניתוח מסמכים וכדומה.


ללמידה מבוססת על פתרון בעיות על פי תפיסה זו יש מטרות מרכזיות:

* הגברת המוטיבציה ללמידה והעברת האחריות של הלמידה על כל היבטיה ללומדים. 
* פיתוח יכולות של הכוונה עצמית בלמידה כגון ניהול זמן ובחירת שיטות למידה, שיפור הרגלי למידה, שיפור המוטיבציה.
*פיתוח יכולת גנרית של פתרון בעיות, שניתן יהיה להשתמש בה לפתרון בעיות חדשות ובלתי מוכרות. יכולת זו כוללת קשת רחבה של מיומנויות חשיבה מסדר גבוה ובכללן חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית, מיומנויות למידה שיתופיות, ומיומנויות למידה בסביבה עתירת מידע.
* פיתוח הבנה מעמיקה של מושגים ועקרונות בתחום שבו עוסקת הבעיה כך שניתן יהיה לשלוף אותו בעת הצורך לפתרון בעיות ולניתוח סיטואציות חדשות.
* פיתוח חשיבה אנליטית לניתוח הבעיה והבנת נסיבותיה וחשיבה אינטגרטיבית-סינתטית שתתבטא ביכולת ליצור אינטגרציה בין תחומי הדעת הקשורים בהבנת הבעיה ובפתרונה.

דוגמאות לפעילויות:

  1. פתרון בעיה ומקרה בוחן על ידי כלל הסטודנטים/ות

הציגו לסטודנטים מקרה בוחן עדכני מתחום הידע (ניסוי, ניתוח שיר, תיק בית משפט, מקרה קליני, וכו) הקשורים לנושא הקורס ולחומרי הקריאה ותנו הנחיות ברורות לניתוח שלו.

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית, גדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  3- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

 

תנו הנחיות ברורות, מסגרת זמן ומסגרת לתהליך פתרון הבעיה. חלקו את הכיתה ליחידים, זוגות או קבוצות ומקדו את תהליך העבודה דרך שאילת שאלות ברורה. (כמו לדוגמא: מהו המצב הנתון? מה הן השאלות שעולות ממנו? מה היא הבעיה שצריך לפתור? מהן אסטרטגיות הפתרון? העריכו את היתרונות והחסרונות לדרכי הפתרון השונות. איזה מידע צריך בשביל לפתור את הבעיה? באילו קריטריונים תשתמשו בשביל להעריך את הפתרון?) ניתן להשתמש בתוכנות ללמידה שיתופית כדי לעורר דיון על תהליך הפתרון ולהשתמש בפעילות THINK PAIR SHARE כדי לעודד עבודה קבוצתית. הפעילות ניתנת להערכה מעצבת.

 מקרה בוחן: פתרון וניתוח על ידי כלל הסטודנטים בהנחיית המרצה

 

  1. קריאה מקרוב של מסמך, טקסט, בעייה, אמצעי ויזואלי

בקשו מהסטודנטים/ות לקרוא, לנתח ולהבהיר קטע טקסטואלי, שירה או מוזיקה או לבחון מקרוב דימוי ויזואלי.

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  3- 15 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש:  מדעי הרוח והחברה

 

בקשו מהסטודנטיות/ים  לענות על שאלות ממוקדות המבוססות על החומר ותנו הנחיות ברורות לדרך הניתוח, לסוג השאלות, לפרטים מסויימים שתרצו לדון בהם, וכו'. בקשו מהסטודנטים לדון בזוגות, קבוצות או בכיתה. הפעילות יכולה להתבסס על THINK-PAIR-SHARE, כתיבה חופשית, ושאלת היום.

 

  1. משחקי תפקידים (Role Play), סימולציות, דיבייט, ומשחקים
     

·           עימות (Debate)

הציגו נושא לדיבייט המשתמש בסוגייה עדכנית הקשורה לחומר ולמיומנויות הנלמדות בקורס.

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית

זמן בכיתה   זמן בכיתה:   10+ דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

תנו לצוותים זמן הכנה, והציבו כל צוות מול צוות בעל עמדה הופכית. במהלך ההכנה וההצגה של הדיבייט באות לידי ביטוי מיומנויות עיבוד וניתוח ושימוש במבנה הטיעוני וההסברי מתחום הידע. הקפידו על הערכה שמעודדת עבודה בצוות, דרך מתן תגמול להשתתפות בקבוצה ולא רק לדובר/ת.

 

  1. סימולציות ומשחקי תפקידים

הציגו מצב של ראיון עבודה או סימולציה מקצועית כדרך לתרגול סוגיות מרכזיות שנלמדו.

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית, גדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  3- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

 

הדמויות יכולות לכלול דמויות מקצועיות, היסטורית, כותבות מפורסמות, והנושא יכול להיות סוגיות אתיות, מקצועיות ואחרות הקשורות לחומר הנלמד. תנו הנחיות ברורות הכוללות התייחסות לתהליך העבודה (עבודת הכנה מחוץ או במהלך השיעור) ולתוכן הנדרש.  

 

·           משחקי תפקידים (סביב סוגיות מקצועיות, אתיות, ואחרות הנלמדו בקורס)

 

  1. משחקים (כתרגיל סיכום קורס)

השתמשו בתכנון והכנת משחקים כדרך לעבד, לנתח ולסכם ידע ומיומנויות מרכזיות שנלמדו בקורס.

 

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית, גדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה:  +10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

 

 

חלקו את הכיתה לקבוצות וזוגות, והקדישו זמן להכנה, לתכנון ולהיכרות עם ממשקים שונים. הפעילות מתבססת על עבודה בקבוצות, כשתוצר הלמידה - המשחקים יכול להוות תוצר לימודי המוערך במסגרת הערכה מעצבת. לדוגמאות ראו.