טיפים

לפני שנתחיל

 

  • הטמעה של הוראה פעילה בקורס דורשת מאמץ וזמן במהלך שינוי הסילבוס ותכנון הפעילויות השונות. קחו את הזמן לתכנן את הפעילויות ולהבין מה הם העזרים בהם תשתמשו כדי להבטיח הטמעה טובה וחלקה. 
     
  • ישנן הרבה פעילויות שלא דורשות הרבה עבודת הכנה אך מייצרות למידה פעילה ואפקטיבית. שימו לב שמשך הפעילויות בכיתה הינו שונה, ובחרו פעילויות שמתאימות לסוג השיעור שלכם (קטן, בינוני וגדול) כמו גם לתחום הידע שלכם. זכרו שבשימוש בפעילויות של הוראה פעילה איכות חשובה יותר מכמות. 
     
  • עצבו פעילויות שמזינות את תוצרי הלמידה שלכם בקורס בייחוד בנושאים מורכבים
     
  • נסחו בצורה גלויה וברורה את הקשר בין פעילויות של הוראה פעילה לבין תוצרי הלמידה
     
  • תכננו לפחות שתי עצירות בכל הרצאה: העצירות יכולות להיות פשוטות ולכלול בקשה מהסטודנטיות/ים לדון בזוג במה שבדיוק נאמר 
     
  • קחו בחשבון: תיאלצו להוריד מהחומר הנלמד בקורס כדי לפנות מקום לדיונים ולפעילויות. נסו להוריד חומרים לא קריטיים מההרצאות, והשתמשו בקריאה לפני השיעור ובבחנים קצרים שמטרתם אומדן של הבנת החומר כדי לייצר מקום לדיונים מורכבים יותר בכיתה עצמה
     
  • השתמשו בפעילויות למידה פעילה באופן סדיר כדי לייצר ציפיות ברורות והבנה של מהלך ומבנה הקורס על ידי הסטודנטיות/ים
     
  • יצרו מנגנונים של שקיפות בהערכה ובציפיות: למשל, תנו נקודות על השתתפות, בקשו מענה על בחנים במהלך השיעור כדי להבין טוב יותר מה הובן ומה לא ומהן עמדותיהם/ן של הסטודנטים/ות לגבי נושא מסוים.
     
  • העניקו משוב ברור בזמן: בכיתות גדולות המשוב יכול להיות הסבר של פיתרון נכון ושגוי של בעייה שנידונה בכיתה. 
     
  • כאשר סטודנטים/ות עובדים/ות על פעילות בכיתה, זה מועיל בכך שמאפשר להסתובב בכיתה כדי לענות על שאלות וליצור אינטראקציה המלמדת עוד על צורת החשיבה שלהם/ן ואולי לקבל רעיונות חדשים; אינטראקציות אלו יכולות להיות פרודוקטיביות ויצירתיות במיוחד
     
  • כמו כן, שקלו את הערך של הוראת עמיתים, כגון בצורה של דיון בקבוצות
     
  • כדאי להעביר ללומדים/ות אחריות מובנית על עבודה אישית וקבוצתית (על מנת להביע הערכה); לדוגמה, בקשו מהסטודנטים/ות לענות על שאלות סקרים, להעלות תמונה של גליון העבודה שלהם/ן לקנבס, או להגיש כרטיס אינדקס עם תגובה לבקשת כתיבה קצרה בסוף השיעור

הוראה פעילה היא הוראה מכילה

מחקרים מראים שסטודנטיות/ים בכל תחומי הידע וגדלי הכיתות ילמדו טוב יותר בכיתות בהן ישנו שימוש מגוון בהוראה פעילה. הוראה פעילה שמייצרת תקשורת בין הסטודנטים/ות , מעודדת יצירת קישורים לחיי היום-יום ומגיבה לצרכים שלהם/ן, יוצרת מוטיבציה בקרב סטודנטיות/ים לקחת חלק פעיל יותר בלמידה (Freeman et al., Ambrose et al). מתודולוגיות של הוראה פעילה מאפשרות לכיתה כולה להשתתף בתהליך הלמידה הפעיל ולהעמיק את הבנתם/ן בחומר הנלמד. שימוש מגוון בפעילויות של הוראה פעילה יכול לתת מענה למגוון הצרכים הקיימים בכיתות מגוונות. 

 

תלמידים הבאים מרקעים חברתיים בעלי תת ייצוג במוסדות להשכלה גבוהה מתמודדים עם אתגרים וחסמים שפוגעים בצורה משמעותית בהישגיהם האקדמיים ובתהליך הלמידה שלהם. (Von Vonaco et al., 2022; Jack Anthony Abraham, 2019). מטרת העל של יצירת תהליך ומרחב למידה מכיל, היא למידה המאפשרת לתלמידים מאוכלוסיות פחות מיוצגות להיות חלק אינטגרלי מהמרחב האקדמי וללמוד באופן משמעותי ואפקטיבי יותר (Mi Young Ahn et al., 2019; Prince, 2004). השדה האקדמי יוצא נשכר בכך שמגוון במרחב האקדמי הופך לקטליזטור חשוב של חדשנות והעשרה במחקר ובתרבות האקדמית. (Gurin, 2002) וכמו כן, הופך למרחב שיווני והוגן יותר. 

בהטמעה של פעילויות של הוראה פעילה (כגון עבודה בקבוצות) ובמתן תגמול להשתתפות פעילה של סטודנטיות/ים (דרך הערכה מעצבת) סגל ההוראה יכול לייצר חווית למידה מעשירה, מעמיקה ואפקטיבית יותר עבור כלל הסטודנטיות/ים בקורס. 

לקריאה נוספת

Theobald, E. J., Hill, M. J., Tran, E., Agrawal, S., Arroyo, E. N., Behling, S., Chambwe, N., Cintrón, D. L., Cooper, J. D., Dunster, G., Grummer, J. A., Hennessey, K., Hsiao, J., Iranon, N., Jones, L., Jordt, H., Keller, M., Lacey, M. E., Littlefield, C. E., … Freeman, S. (2020). Active learning narrows achievement gaps for underrepresented students in undergraduate science, technology, engineering, and math. Proceedings of the National Academy of Sciences, 117(12), 6476–6483.

 

Ambrose, S. A., Bridges, M.W., DiPietro, M. & Lovett, M.C. (2010). How learning works: Seven research-based principles for smart teaching. San Francisco, CA: Jossey Bass.

 

Connell, G.L., Donovan, D.A., & Chambers, T.G. (2016). Increasing the use of student-centered pedagogies from moderate to high improves student learning and attitudes about biology. CBE - Life Sciences Education, 15: 1-15.

 

Eddy, S.L., & Hogan, K.A. (2014). Getting under the hood: How and for whom does increasing course structure work. CBE Life Sciences Education, 13:453-468.

 

Freeman, S., Theobald, R., Crowe, A.J., Wenderoth, M.P. (2017). Likes attract: Students self-sort in a classroom by gender, demography, and academic characteristics. Active Learning in Higher Education, 1-12.

 

Grunspan, D.Z., Eddy, S.L., Brownell, S.E., Wiggins, B.L., Crowe, A.J., & Goodreau, S.M. (2016). Males underestimate academic performance of their female peers in undergraduate biology classrooms. PLOS One.

 

Hake, R.R. (1998). Interactive-engagement versus traditional methods: A six-thousand-student survey of mechanics test data for introductory physics courses. American Journal of Physics, 66: 64-74.