check
תרגילי כתיבה בכיתה | היחידה להוראה ולמידה

תרגילי כתיבה בכיתה


הצעה לשלוש שיטות לתרגילי כתיבה בכיתה:
כתיבה מהירה | שאלת היום | כתיבה חופשית
כתיבה מהירה 

תרגיל התייחסות לחומר הנלמד בכיתה או בבית. תרגיל הכתיבה יכול להתייחס לנושא השיעור, השיעור הקודם או חומר הקריאה. מטרתו היא מתן אפשרות לסטודנטים לנתח, לסכם או להעלות בעיות הקשורות לחומר הנלמד בזמן קצר בתחילת השיעור, במהלכו או בסופו

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

   זמן בכיתהזמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע
 

(לדוגמא: סכמו את הרעיון המרכזי של המאמר X, סכמו את המושג Y ומדוע הוא חשוב, כתבו תגובה אישית שנוגעת למאמר שכתבה החוקרת Y). הפעילות מעודדת השתתפות של סטודנטים מכלל הכיתה ומאפשרת  למרצה להבין האם ישנן בעיות בהבנת החומר ולעקוב אחר השתתפות הסטודנטים.  ניתן להשתמש באפליקציות לשיתוף ידע כגון פאדלט, גוגל סליידז. מתאים לשימוש . התרגיל יכול לארוך דקה ומטרתו תהיה בדיקת הבנה, יצירת תקשורת, או עיבוד של ידע. התרגיל יכול להיות ארוך יותר, כ-10 דקות, ולכלול משימה מורכבת יותר של עיבוד הידע והבנתו. במקרה כזה תנו זמן לעבודה, ובקשו את מטלות הכתיבה שישמשו במסגרת של הערכה מעצבת של הקורס.
 


שאלת היום

נסחו שאלה הקשורה לחומר הנלמד בכיתה או בבית: השתמשו בשאלה מעניינת, מעוררת מחלוקת ושמעודדת רפלקציה על חומר הלימוד. מטרת התרגיל היא לעודד חשיבה מעמיקה, לנתח או לסכם נושאים מרכזיים הקשורים לחומר הנלמד בשיעור או מחומר הקריאה. ניתן להשתמש בתרגיל בתחילת השיעור, במהלכו או בסופו.


גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

   זמן בכיתהזמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה

שאלות לדוגמא: מה הבעייה המרכזית בX? כיצד הרגשת לאחר קריאת הטקסט של Y? מה ניתן להבין ממסקנות הניסוי של Z? הפעילות מעודדת השתתפות של סטודנטים/ות מכלל הכיתה ומאפשרת  למרצה להבין האם ישנן בעיות בהבנת החומר ולעקוב אחר השתתפות .  ניתן להשתמש באפליקציות לשיתוף ידע כגון פאדלט, גוגל סליידז וכו'. התרגיל יכול לארוך דקה ומטרתו תהיה בדיקת הבנה, יצירת תקשורת, או עיבוד של ידע. התרגיל יכול להיות ארוך יותר, כ-10 דקות, ולכלול משימה מורכבת יותר של עיבוד הידע והבנתו. במקרה כזה תנו זמן לעבודה, ובקשו את מטלות הכתיבה שישמשו במסגרת של הערכה מעצבת של הקורס.


כתיבה חופשית
הציגו שאלה או נסחו הצהרה שאליה יגיבו הסטודנטים בצורה חופשית תוך מתן מגבלת זמן של 1-10 דקות. מטרת התרגיל היא לעודד רפלקציה, עיבוד ידע, ניתוח, וביקורת על נושאים הנלמדו בשיעור או בקורס.

גודל כיתה   גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה

זמן בכיתה   זמן בכיתה: 1- 10 דקות

מתאים לשימוש   מתאים לשימוש:  מדעי הרוח והחברה

הפעילות מעודדת השתתפות של סטודנטים/ות מכלל הכיתה ומאפשרת  למרצה להבין האם ישנן בעיות בהבנת החומר ולעקוב אחר השתתפות .  ניתן להשתמש באפליקציות לשיתוף ידע כגון פאדלט, גוגל סליידז. ניתן להשתמש בתרגיל בתחילת השיעור, במהלכו או בסופו. התרגיל יכול לארוך דקה ומטרתו תהיה בדיקת הבנה, יצירת תקשורת, או עיבוד של ידע. מתאים לשימוש בתחומי ידע רבי-מלל הדורשים מיומנויות חשיבה וכתיבה ביקורתיות.