בחלוקה לקבוצות, על הסטודנטים/ות לבחור נושאים למחקר שאינם תלויים זה בזה, לעבוד מחוץ לכיתה כדי לנתח, לסכם, לעבד ולהכין תוצר הוראה , ולהעביר את הידע לכיתה כולה.
למידת פאזל Jigsaw | כיתה הפוכה
גודל כיתה: קטנה, בינונית
זמן בכיתה: 10+ דקות (כולל עבודה מחוץ לכיתה)
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
העבודה כוללת עבודת צוות שיתופית, ניתוח, סיכום, פתרון בעיות, תמצות והצגה בעל פה ובאופן ויזואלי את הידע הנלמד. מתאים לשימוש בכיתות קטנות ובינוניות. למידת הפאזל Jigsaw מעבירה את האחריות ללמידה לסטודנטים.ות, ומאפשרת להם.ן להתנסות בלמידת נושא באופן עצמאי.
שיטת ה-Jigsaw, היא שיטה של למידה שיתופית שבה הסטודנטים.ות עובדים.ות יחד כדי להשלים משימה או לפתור בעיה. לרוב כוללת חלוקה של הכיתה לקבוצות קטנות, כאשר לכל סטודנט.ית ניתנת האחריות לנושא מסוים של התוכן וללמד את שאר חברי.ות הקבוצה כדי לעמוד במטרה הקבוצתית. ההיבטים השונים שכל אחד ואחת מהסטודנטים.ות בקבוצה למדים, מתאחדים כמו פאזל לכדי הבנה שלמה יותר של החומר הנלמד.
יתרונות השיטה:
*אחריות על הלמידה – שיטה הדורשת מהסטודנטים.ות ללמוד באופן פעיל ולקחת יותר אחריות על תהליך הלמידה שלהם.
*שיפור מיומנויות חברתיות – התנסות בלמידה ועבודה קבוצתית. משפר יכולות תקשורת בין-אישית ופתיחות למגוון דעות.
*משפרת יכולת למידה עצמית – כולל שלב המחקר, איסוף המידע, למידה והעברת החומר הלאה.
כיצד מתבצעת למידת הפאזל:
ארגון קבוצות האם – הסטודנטים מחולקים לקבוצות אם, כאשר לכל סטודנט בקבוצה מוגדר החלק שלו בלימוד המשותף.
למידה אישית – הסטודנטים מקבלים את ההנחיות ו/או החומרים הדרושים להם על מנת להתמחות בנושא שלהם. ניתן לתת להם להשלים מטלה קצרה כך שהם ידעו שהם הגיעו לרמת הידע הנדרשת.
למידה בקבוצות מומחים – קבוצות המומחים נפגשות ודנות בחומר.
הוראת עמיתים בקבוצות האם – הסטודנטים חוזרים לקבוצות האם ומלמדים אחד את השני את נושאי המומחיות שלהם.
מטלה מסכמת אישית – מטלה מסכמת אישית לכל סטודנט, הבודקת את הידע שלו בכלל הנושאים. ניתן לעשות תחרות בין קבוצות – למשל, הקבוצה עם הממוצע הגבוה ביותר מקבלת נקודת בונוס לציון.
(בונוס) דיון כיתתי – התייחסות לנושאים שהיו יותר מורכבים להבנה, לשאלות שעלו וכד'.
כיתה הפוכה
הכיתה ההפוכה כשמה כן היא, הסטודנטים.ות צופים.ות בביתם בקטעי וידאו, קוראים או עושים הכנה מוקדמת לשיעור בבית.
גודל כיתה: קטנה, בינונית וגדולה
זמן בכיתה: 10+ דקות (כולל עבודה מחוץ לכיתה)
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
בכיתה עצמה, השיעורים מוקדשים לדיונים בנושא, לתרגול או לפרויקטים. המרצה משמש.ת יועצ.ת ומנחה למידה .הרעיון של המודל אינו חדש, אך הקידמה הטכנולוגית מאפשרת ליבא את המודל גם לקורסים בהם העברת הידע העיקרית מתבצעת בשיעור פרונטלי. ניתן לשלוח שלל פעילויות מקדימות.
הקניית הידע קורית מחוץ לכיתה, ובכיתה עצמה הסטודנטים מעבדים, מנתחים, מעלים בעיות ורפקלציה על תהליך הלמידה במסגרת של דיון כיתתי ובקבוצות. ניתן להיעזר במאמרים, סרטונים, ובמסגרת של למידה א-סינכרונית ובה הקניית הידע קורית מחוץ לכיתה ואילו בכיתה עצמה המרצה מתמקדת בהקניית מיומנויות כגון: דיון בעל פה, הסקת מסקנות, פתרון בעיות, רפלקציה ועבודת צוות. ניתן לחשב במסגרת של הערכה מעצבת. מתאים לשימוש בכיתות קטנות, בינוניות וגדולות בכל תחומי הידע.
יתרונות פדגוגיים:
מרצים יכולים להקדיש זמן רב יותר לעבודה ישירה עם הסטודנטים.ות ופחות להרצאה פרונטלית מונוטונית. יוצר גיוון ועניין.
מעבר מלמידה סבילה ללמידה פעילה, מה שהוכח שמסייע במוטיבציה ותורם להבנה טובה יותר של החומר הנלמד.
חיסרון:
סטודנטים.ות עשויים לא להתכונן כהלכה לשיעור ואז זה מפספס את המטרה, אך יש דרכים למנוע את זה, וברגע שסוג למידה זה מוטמע, אפשר לתת ציון על פעילות מקוונת בבית.