הציגו לסטודנטים מקרה בוחן עדכני מתחום הידע (ניסוי, ניתוח שיר, תיק בית משפט, מקרה קליני, וכו) הקשורים לנושא הקורס ולחומרי הקריאה.
אפשרויות לפעילויות יפורטו להלן:
מקרה בוחן | קריאה מקרוב | משחקי תפקידים | סימולציות | דיבייט | משחקים
גודל כיתה: קטנה, בינונית
זמן בכיתה: 3- 10 דקות
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
דרך מתן הנחיות ברורות, מסגרת זמן ומסגרת לתהליך פתרון הבעיה ובחלוקה ליחידים, זוגות או קבוצות מקדו את תהליך העבודה דרך שאילת שאלות ברורה. (כמו לדוגמא: מהו המצב הנתון? מה הן השאלות שעולות ממנו? מה היא הבעיה שצריך לפתור? מהן אסטרטגיות הפתרון? העריכו את היתרונות והחסרונות לדרכי הפתרון השונות. איזה מידע צריך בשביל לפתור את הבעיה? באילו קריטריונים תשתמשו בשביל להעריך את הפתרון?) הפעילות מתאימה לכל תחומי הידע, לשימוש בכיתות קטנות, בינוניות וגדולות. ניתנת להערכה מעצבת, 10+ דקות.
מקרה בוחן- פתרון וניתוח בעיה ע"י סטודנטים בהנחיית המרצה.
טכניקת למידה זאת, מורכבת לרוב מכמה שלבים:
1. הבנת הבעיה - ניתוח נסיבות הבעיה מהו ההקשר? מהם הסימפטומים? מהם הצרכים/משאלות? מהם הגורמים לבעיה? מהם הדרישות מהפתרון או הפתרונות? האם יש מגבלות כלשהן שעתידות להשפיע על הפתרון?
2. העלאת רעיונות לפתרון הבעיה - העלאת רעיונות/השערות לפתרו כולל חשיבה יצירתית, חשיבה ביקורתית וקבלת החלטות על אודות הרעיונות המתאימים ביותר.
3. תכנון דרכים לפתרון - תכנון דרכי החקירה )כגון: סקרים, ראיונות, ניסויים ותצפיות, ניתוח מסמכים(, תכנון סדרת ההליכים לפתרון הבעיה, תכנון המשאבים הדרושים לפתרון הבעיה )כגון: מידע, זמן, גורמים אנושיים וכדומה(. ביצוע מהלך והצגתו בדרכים מתאימות )עבודה עיונית, דגם וכדומה( תוך הצגת נימוקים התומכים בתהליך ובפתרון.
4. הערכה/חקירה/ביצוע על בסיס הנתונים מהסעיפים הקודמים - סקרים, ראיונות, מידע מהרשת, תצפיות, ניסויים, ניתוח מסמכים וכדומה.
ללמידה מבוססת על פתרון בעיות על פי תפיסה זו יש מטרות מרכזיות:
* הגברת המוטיבציה ללמידה והעברת האחריות של הלמידה על כל היבטיה ללומדים.
* פיתוח יכולות של הכוונה עצמית בלמידה כגון ניהול זמן ובחירת שיטות למידה, שיפור הרגלי למידה, שיפור המוטיבציה.
*פיתוח יכולת גנרית של פתרון בעיות, שניתן יהיה להשתמש בה לפתרון בעיות חדשות ובלתי מוכרות. יכולת זו כוללת קשת רחבה של מיומנויות חשיבה מסדר גבוה ובכללן חשיבה יצירתית וחשיבה ביקורתית, מיומנויות למידה שיתופיות, ומיומנויות למידה בסביבה עתירת מידע.
* פיתוח הבנה מעמיקה של מושגים ועקרונות בתחום שבו עוסקת הבעיה כך שניתן יהיה לשלוף אותו בעת הצורך לפתרון בעיות ולניתוח סיטואציות חדשות.
* פיתוח חשיבה אנליטית לניתוח הבעיה והבנת נסיבותיה וחשיבה אינטגרטיבית-סינתטית שתתבטא ביכולת ליצור אינטגרציה בין תחומי הדעת הקשורים בהבנת הבעיה ובפתרונה.
דוגמאות לפעילויות:
-
פתרון בעיה ומקרה בוחן על ידי כלל הסטודנטים/ות
הציגו לסטודנטים מקרה בוחן עדכני מתחום הידע (ניסוי, ניתוח שיר, תיק בית משפט, מקרה קליני, וכו) הקשורים לנושא הקורס ולחומרי הקריאה ותנו הנחיות ברורות לניתוח שלו.
גודל כיתה: קטנה, בינונית, גדולה
זמן בכיתה: 3- 10 דקות
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
תנו הנחיות ברורות, מסגרת זמן ומסגרת לתהליך פתרון הבעיה. חלקו את הכיתה ליחידים, זוגות או קבוצות ומקדו את תהליך העבודה דרך שאילת שאלות ברורה. (כמו לדוגמא: מהו המצב הנתון? מה הן השאלות שעולות ממנו? מה היא הבעיה שצריך לפתור? מהן אסטרטגיות הפתרון? העריכו את היתרונות והחסרונות לדרכי הפתרון השונות. איזה מידע צריך בשביל לפתור את הבעיה? באילו קריטריונים תשתמשו בשביל להעריך את הפתרון?) ניתן להשתמש בתוכנות ללמידה שיתופית כדי לעורר דיון על תהליך הפתרון ולהשתמש בפעילות THINK PAIR SHARE כדי לעודד עבודה קבוצתית. הפעילות ניתנת להערכה מעצבת.
מקרה בוחן: פתרון וניתוח על ידי כלל הסטודנטים בהנחיית המרצה
-
קריאה מקרוב של מסמך, טקסט, בעייה, אמצעי ויזואלי
בקשו מהסטודנטים/ות לקרוא, לנתח ולהבהיר קטע טקסטואלי, שירה או מוזיקה או לבחון מקרוב דימוי ויזואלי.
גודל כיתה: קטנה, בינונית
זמן בכיתה: 3- 15 דקות
מתאים לשימוש: מדעי הרוח והחברה
בקשו מהסטודנטיות/ים לענות על שאלות ממוקדות המבוססות על החומר ותנו הנחיות ברורות לדרך הניתוח, לסוג השאלות, לפרטים מסויימים שתרצו לדון בהם, וכו'. בקשו מהסטודנטים לדון בזוגות, קבוצות או בכיתה. הפעילות יכולה להתבסס על THINK-PAIR-SHARE, כתיבה חופשית, ושאלת היום.
-
משחקי תפקידים (Role Play), סימולציות, דיבייט, ומשחקים
· עימות (Debate)
הציגו נושא לדיבייט המשתמש בסוגייה עדכנית הקשורה לחומר ולמיומנויות הנלמדות בקורס.
גודל כיתה: קטנה, בינונית
זמן בכיתה: 10+ דקות
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
תנו לצוותים זמן הכנה, והציבו כל צוות מול צוות בעל עמדה הופכית. במהלך ההכנה וההצגה של הדיבייט באות לידי ביטוי מיומנויות עיבוד וניתוח ושימוש במבנה הטיעוני וההסברי מתחום הידע. הקפידו על הערכה שמעודדת עבודה בצוות, דרך מתן תגמול להשתתפות בקבוצה ולא רק לדובר/ת.
-
סימולציות ומשחקי תפקידים
הציגו מצב של ראיון עבודה או סימולציה מקצועית כדרך לתרגול סוגיות מרכזיות שנלמדו.
גודל כיתה: קטנה, בינונית, גדולה
זמן בכיתה: 3- 10 דקות
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
הדמויות יכולות לכלול דמויות מקצועיות, היסטורית, כותבות מפורסמות, והנושא יכול להיות סוגיות אתיות, מקצועיות ואחרות הקשורות לחומר הנלמד. תנו הנחיות ברורות הכוללות התייחסות לתהליך העבודה (עבודת הכנה מחוץ או במהלך השיעור) ולתוכן הנדרש.
· משחקי תפקידים (סביב סוגיות מקצועיות, אתיות, ואחרות הנלמדו בקורס)
-
משחקים (כתרגיל סיכום קורס)
השתמשו בתכנון והכנת משחקים כדרך לעבד, לנתח ולסכם ידע ומיומנויות מרכזיות שנלמדו בקורס.
גודל כיתה: קטנה, בינונית, גדולה
זמן בכיתה: +10 דקות
מתאים לשימוש: בכל תחומי הידע: מדעי הרוח והחברה, מדעים ניסויים, מדעי הרפואה
חלקו את הכיתה לקבוצות וזוגות, והקדישו זמן להכנה, לתכנון ולהיכרות עם ממשקים שונים. הפעילות מתבססת על עבודה בקבוצות, כשתוצר הלמידה - המשחקים יכול להוות תוצר לימודי המוערך במסגרת הערכה מעצבת. לדוגמאות ראו.