הוראה פעילה ואפקטיבית

איך נקיים אינטראקציה יעילה בקורס מקוון?

בקורס מקוון עומדים לפנינו מספר אתגרים: להעביר את החומר לסטודנטים, לשמור על אינטרקאציה עמם, לעזור להם לתזמן את תהליך הלמידה ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.

עומדים לרשותנו אמצעים להעברת שיעור בשידור חי, כמו גם אמצעים להעלאת חומרים לאתר הקורס במודל. לכל דרך יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, להלן הצעה שתאפשר לכם להעביר קורס יעיל ככל שאפשר, כמובן שניתן להתאים את המרכיבים למאפייני הקורס שלכם.

שיעור בשידור חי

כדאי לקבוע מפגש חי ביום ובשעה שנקבעו לקורס באמצעות תוכנת Zoom (ראו המלצות נוספות כאן), ניתן לקבוע שיעור בכל שבוע או פעם בשבועיים בהתאם לצורך ולמבנה הקורס.

את השיעור החי מומלץ לתכנן סביב שאלות שלכם אל הסטודנטים ותשובות לשאלות של הסטודנטים בנוגע לחומר הלימוד, אך רצוי מאוד שהשאלות יהיו מוכנות מראש (ראו הסבר להלן).

העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל

את החלק הארי של הלמידה כדאי (במידת האפשר) לבצע באמצעות העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל. כדאי לכלול הרצאות מוקלטות אם יש ברשותכם כאלה, קבצי PDF שמכילים תמונות ומלל (אפשר לייצר באמצעות תוכנות PowerPoint), סיכומי שיעור, סרטונים, או קבצים לקריאה (למידע נוסף וקישורים).

כיצד לארגן את חומרי הלמידה?

  • את החומרים יש לארגן לפי סדר הלמידה ללוות אותם בשאלות לסטודנטים.
  • את התשובות לשאלות יתבקשו הסטודנטים להגיש באמצעות פעילות בוחן במודל או באמצעות שאלון גוגל.
  • בסוף השאלון כדאי להשאיר לסטודנטים פתח להעיר הערות ולשאול שאלות לגבי חווית הלמידה.
  • אתם תוכלו לעבור על השאלונים ולהתייחס לשאלות בשיעור החי הבא - תוך התייחסות למה שהסטודנטים הבינו היטב ולדברים שדורשים הסברים נוספים והבהרות.
  • מומלץ לתת לשאלונים הללו מרכיב בהערכה, למשל 10% מהציון על הגשת 80% מהשאלונים בזמן, ללא תלות בנכונות התשובות (קרדיט על הגשה בלבד).
  • כשהסטודנטים יראו כיצד אתם מתייחסים לשאלות שלהם בשיעור החי הבא, הם יבינו את החשיבות של השאלונים ללמידה, ועם הזמן היעילות שלהם תגדל.
  • ניתן גם לפתוח פורומים לדיון מקוון, להעלות מספר שאלות לדיון ולבקש מכל סטודנט להגיב לפי קרטריונים שתקבעו (למשל תשובה אחת לשאלה ותגובה אחת לתשובה של מישהו אחר). אתם תעלו את הנקודות החשובות מתוך הדיון לשיעור הבא.

 

על מה כדאי להקפיד:

  • חשוב לקבוע את לוח הזמנים ללמידה לאורך הסמסטר ולהודיע עליו לסטודנטים. חשוב ליידע אותם בנוסף בכל פעם כשנפתחת פעילות חדשה (בלוח המודעות במודל).
  • ככל שתייצרו קשר הדוק יותר בין המרכיבים: השיעור החי, הלמידה העצמית והשאלונים, תוכלו לגייס את הסטודנטים לתהליך הלמידה ולתמוך בהם ביעילות.
  • שלחו לסטודנטים הודעה מפורטת על התוכנית לסמסטר הקרוב, אך הקפידו להשאיר פתח לשינויים והתאמות. הסבירו שכולנו לומדים תוך כדי תנועה ואתם תערכו שינויים ותיידעו אותם ככל שידרש. 

 

איך גורמים לסטודנטים להיות אקטיביים יותר ב Zoom ובכלל?

ד"ר מיכל שודל

בשני הסמסטרים של ההוראה מרחוק, מרצים וסטודנטים רבים חוו קושי או חוסר באינטראקציה במהלך מפגשי הזום. באחת מהסדנאות שלנו למרצים ביקשנו מהמשתתפים לתאר קושי בהוראה מרחוק; זכורה לנו תגובה של אחד המשתתפים שכותרתה הייתה : "הלו, מישהו שומע אותי?" אשר ביטאה מצוקה של רבים. "לא רק שאנחנו לא מצליחים לדבר איתם, אנחנו לא בטוחים שהם בכלל שם." אינטראקציה בין סטודנטים לא רק עוזרת לסטודנטים ללמוד, היא מהווה לא פעם מטרה בפני עצמה ומגבירה מוטיבציה (e.g., Ambrose et al., 2010; Deci & Ryan, 2008 ). הקושי לקיים אינטראקציה בין מרצה לסטודנטים ובעיקר בין הסטודנטים לבין עצמם, נובע מכמה סיבות שלגבי רובן, יש מה לעשות. במסמך הנוכחי נעסוק בכמה סיבות ובכמה פתרונות . חשוב לשים לב שחלק מהסיבות לא צפויות להיעלם כאשר נחזור לקיים מפגשים בקמפוס ולכן חשוב להבחין בין סיבות הקשורות לטכנולוגיה כמו Zoom לבין סיבות אחרות, הקשורות למבנה הקורס או למיומנות של המרצה.  האחרונות צפויות להוות בעיה גם כשנחזור ללמד בכיתות, לאור מגמות בהתנהגויות למידה של סטודנטים בעידן שבו השימוש בטכנולוגיות גובר. אציג להלן שלושה סוגים של קשיים הפוגעים באינטראקציה בכתה:  קשיים שמקורם בטכנולוגית הזום, קשיים שמקורם בתוכן המפגש ובמבנה שלו וקשיים שמקורם במיומנות הנחיה. לכל קושי אציג 2-3 כלים או רעיונות כיצד להתמודד אתו.  

 

להמשך קריאה>

 

 

קריאה אינטראקטיבית  Perusall

 

כלי שיתופי המיועד לקריאת מאמרים וספרים, תוך כתיבת הערות, שאלות וניהול דיון מרובה משתתפים/ות.
הכלי הופך את הקריאה, פעולה שבדרך כלל נעשית לבד, לפעילות שיתופית.
הכלי פותח באוניברסיטת הרווארד.

הפיכת הקריאה לשיתופית מגבירה את המוטיבציה הפנימית, ומשפרת את חווית הלמידה.
יתרונות נוספים:
• מעודד קריאת מאמרים, ספר קורס וכדומה
• קריאה מודרכת
• קצב הלמידה נקבע ע"י הלומד.ת
• מעורבות בתהליך הקריאה
• משפר את הלמידה במפגש הפרונטלי
• מתממשק למודל
• (כמעט) בלי תוספת עבודה למרצה

מצגת מפורטת בנושא Perusall>

Perusall

שימוש בתוכנת Perusall לקריאה שיתופית א-סינכרונית

קריאה אינטראקטיבית

כולם קוראים/ות ומגיבים/ות על אותו המסמך, כל אחד/ת בזמנו/ה. מידע זמין למרצה, התקנה קלה ובחינם.

וובינר חי עם פרופ' אריק מזור: שימוש בתוכנת Perusall לקריאה שיתופית א-סינכרונית "How to flip your class online when the world is flipping out"

 

 

שימוש בשאלות בהוראה

 

ד"ר אפרת פירסט

בזמן ההוראה אנחנו מניחים הרבה המאוד הנחות לגבי תהליך הלמידה של הסטודנטים. למשל, שהם זוכרים את מה שלמדו בשיעור הקודם, ומסוגלים להשתמש בידע הזה, או שמה שלמדו בתחילת הסמסטר עדין זמין להם בסופו. יש לנו הרבה ציפיות ומשאלות כשאנחנו מלמדים, ואנחנו מקווים שהסטודנטים יבינו, ינתחו, ישוו, יחשבו ביקורתי - אבל כדי להפוך את המשאלות האלו למציאות עבור הסטודנטים חשוב להשתמש בשאלות מסוגים שונים.

שימוש בשאלות בזמן השיעור כדי לקדם ולהעמיק את הלמידה הוא חיוני תמיד, אך מתעצם פי כמה בלמידה מרחוק - כשהסטודנטים רחוקים קשה עד כדי בלתי אפשרי לוודא שההוראה מותאמת לתהליך הלמידה שלהם. יש סיכוי שיותר סטודנטים, בעיקר אלו שאין להם מיומנויות למידה מפותחות יישארו מאחור.

 לפניכם סקירה של שלושה סוגים עיקריים של שאלות שניתן להשתמש בהם בשיעור שיענו על שלבים שונים בתהליך הלמידה:

  1. שאלות ניבוי: האם ללומדים יש את הידע הקודם הדרוש והם יודעים להשתמש בו?
  2. שאלות הבנה: האם הלומדים הבינו מושג לעומק?
  3. שאלות חזרה: האם הלומדים הפנימו את מה שלמדו לצורך שימוש בהמשך הקורס ומעבר?

להמשך קריאה>

 

 

Peer Instruction

למידת עמיתים בקורסים מקוונים (בפורום הקורס)