היערכות אקדמית להוראה ולמידה בצל המלחמה

Self-produced_videos_based_on_PPT_presentations

הכנת חומרים מוקלטים והתאמת המצגות

מוזמנות ומוזמנים לקורס אסינכרוני קצר (פחות מ-50 דקות) בו נלמד שיטה פשוטה להמרת מצגות PPT לסרטוני הוראה אפקטיביים.
הקורס זמין באתר הסדנאות של האוניברסיטה ונכנסים אליו כמו שנכנסים לMoodle לכניסה

קרא עוד


רבים מכם ודאי שואלים.ות את עצמכם.ן:
איך תיראה שנת הלימודים הקרובה?
כמה סטודנטים.ות בכלל יגיעו לכיתות?
איך כל הסטודנטים.ות שנמצאים.ות במילואים או שלא יכולים.ות להגיע מסיבות מוצדקות יוכלו לצלוח את הקורס?
או אפילו איך אתם.ן תצלחו את הוראת הקורס בתנאים האלה?

מבין האתגרים שאנו מצפים.ות להם בהוראה, אתגר העבודה עם כתה שחלק גדול ממנה לא נוכח, ואתגר השלמת החומר של סטודנטים.ות שלא יכולים.ות להגיע, הם אתגרים מרכזיים.
רבים.ות מאיתנו חושבים.ות, והדבר גם מגובה מחקרית, שהקלטת המפגשים ה'חיים' בקמפוס איננו פתרון מספיק טוב לשמש כאמצעי לימוד ראשי ומרגישים.ות שלא בנוח להציג רק את הפתרון הזה לסטודנטים.ות שאילו רק היו יכולים.ות, היו מגיעים.ות לכתה.

הפתרון החלופי שאנו מציעים מיועד לכל מי שעובדים.ות עם מצגות PPT בכתה. אפשר, על ידי מספר פעולות ושינויים, להפוך את מצגות ה PPT לסרטוני הוראה קצרים וממוקדים שמותאמים ללמידה מרחוק באופן הרבה יותר טוב בהשוואה להקלטות של מפגשים סינכרוניים.  

תוכלו להיכנס לאתר הסדנה מכאן

או להעתיק את הקישור מכאן:

https://muddle4.cs.huji.ac.il/mu23/course/view.php?id=18

 

הנחיה: מיכל שודל Ph.D, היחידה להוראה ולמידה, האוניברסיטה העברית.

 

קראו פחות
Diversity

איך פותחים את הסמסטר? אילו תרחישים יכולים להופיע בכיתה וכיצד להתמודד איתם?

פתיחת שנת הלימודים בצל המלחמה מהווה אתגר. האזרחים בישראל חווים תקופה קשה ורבים שרויים באבל, חרדה ופסימיות. לצד הקושי יש חשיבות גדולה בחזרה להוראה ולמחקר. הפעילות באוניברסיטה מאפשרת, לצד המציאות הקשה, לעסוק גם בלימודים אקדמיים ובמחקר. הלימודים  מאפשרים לשמור על מרחב של למידה והתפתחות אישית ומקצועית גם בצל המלחמה, ועצם קיומם מהווה תקווה לעתיד של שגשוג ושקט.

קרא עוד
באוניברסיטה מתקיים מגוון אנושי ופועלות בו אוכלוסיות מרקע חברתי, לאומי, דתי, מגדרי ועוד. בזמני שגרה המגוון האנושי מהווה את אחד ממוקדי הכוח של המחקר וההוראה ומאפשר נקודות מבט שונות ושילוב פרספקטיבות. המלחמה עלולה להוביל לקיטוב, למחנאות ולעוינות בין חברי וחברות קבוצות שונות. למרות האתגר, השאיפה שלנו היא שגם בשעת משבר זו, נשמור על מרחב אוניברסיטאי בטוח שמעודד סבלנות בין חברי הקבוצות ומהווה מודל לחיים משותפים.

המסמך הבא מציג קווי פעולה אפשריים להוראה בצל המלחמה. חשוב להדגיש שלא מדובר בעקרונות חד משמעיים. הוראה בזמן משבר היא מורכבת מטבעה, וכוללת דילמות שאין להן תשובה נכונה. כל בחירה פדגוגית טומנת בחובה הזדמנויות לצד אתגרים. המסמך הנוכחי מציע קווים מנחים תוך עיסוק בשלוש שאלות מרכזיות: (1) מהם הקווים המנחים לקיום שיח תוך שמירה על המרחב הבטוח בשיעור? (2) איך לפתוח את השיעור הראשון? (3) איך ניתן להתמודד עם משברים בשיעור?

קראו פחות
Teaching assistant

תפקיד המתרגלים/ות בזמן לחימה

בשגרה, המתרגלים והמתרגלות אחראים לשני היבטים מרכזיים בהוראה:
-תרגול, תיווך, והסבר החומר לסטודנטים.ות 
-ובדיקה והערכה של עבודות ומבחנים.

קרא עוד

בצל המלחמה, למתרגלים.ות יש תפקיד מרכזי נוסף – סיוע לסטודנטים לסטודנטיות שנעדרים.ות מהשיעורים מסיבות שונות בהשלמת החומר ובהגשת המשימות הנדרשות בקורס. הכנה מראש של המתרגלים.ות יכולה לסייע במשימה זו.

אנחנו ממליצים ליצור קשר עם הסטודנטים.ות בתחילת הסמסטר, או לפני כן. אפשר ליצור קשר באמצעות מייל אישי, הודעה בוואצאפ או סרטון מוקלט.

הפנייה יכולה להיות מורכבת ממספר מוקדים:

 

1. אמפטיה
 

מומלץ להתחיל את הפנייה בהבעת אמפתיה ותמיכה ולהפגין זמינות ונכונות לעזור. "אנחנו עוברים תקופה קשה, אני כאן בשבילכם כדי לסייע לכם להשלים את החומר ולהצליח בקורס."
 

דרכי תקשורת
 

ציון דרכי הפנייה המומלצות. "ניתן לפנות אליי דרך... אני זמינ/ה בשעות...".
 

מדיניות הגשות והקלות
 

כמו כן, במידה והתגבשה מדיניות בנוגע לדחיית הגשות, הקלות דרכי סיוע וכדו' – מומלץ לומר זאת במפורש לסטודנטים.ות.
 

השלמה א-סינכרונית, תרגול ועבודה מרחוק
 

מומלץ להכין עבור הסטודנטים חומרים להשלמה כגון הקלטות, מצגות וחומרי קריאה רלוונטיים באופן א-סינכרוני ולהעלות למודל. כדאי לציין אילו חומרים לעבודה מרחוק קיימים. במידה ונערכים תרגולים בזום או בכיתה, מומלץ להקליט אותם כדי שסטודנטים שנעדרים יוכלו לצפות בהם בהמשך.
 

 

בנוסף, כל תרגול במצגות יכול וצריך להעלות את התכנים. נדגיש, לא מדובר על הקלטה של התרגול עצמו במהלך השיעור כמו שעשינו בתקופת הקורונה (פרקטיקה שיש לה תועלת מוגבלת—בעיקר בחזרה על החומר הנלמד) אלא בהקלטה מראש של המצגת כאמצעי ללימוד ראשוני.

 

הסיבה לכך היא שרבים מהסטודנטים.ות צפויים.ות להיעדר מן השיעורים עקב שירות מילואים או בשל מצוקות אחרות הקשורות למלחמה. לכן בשנה"ל תשפ"ד ובעיקר בסמסטר א', האוניברסיטה שמה לה למטרה לסייע לסטודנטים.ות ככל שניתן בהשלמת השיעורים.

 

האוניברסיטה הפיקה קורס קצר (כ- 45 דק) אשר מציע דרך מקצועית ופשוטה יחסית להנגיש את תכני הקורס בצורה יעילה ע"י שימוש במצגות PowerPoint, שרבים מאיתנו ממילא משתמשים בהם, והפיכתן לסרטונים שמאפשרים למידה אפקטיבית. רצ"ב קישור לאתר הסדנה ולסרטון המסביר את מטרותיה. חשוב מאוד שתרשמו לסדנה, היא תסייע לכם הרבה גם באתגר שניצב בפנינו כמורים השנה וגם בלהבין איך לבנות כל מצגת שתרצו להציג בפלטפורמה דיגיטלית בעתיד.

 

*בעוד שחשוב שכמה שיותר מצגות יוקלטו לסטודנטיות וסטודנטים, רצוי שכל נושא-תרגול יוקלט רק פעם אחת ויהיה זמין לכל תלמידי.ות הקורס (ולא רק לקבוצת תרגול אחת). אי לכך, כדאי לתאם את העבודה בין צוות המתרגלים.ות.  

קראו פחות
recommendation