פעולות מומלצות להתאמת הקורס

מיקוד תכני הקורס

עקב קיצור הסמסטר יהיה צורך בצמצום התכנים הנלמדים ולכן רצוי:

  • לתעדף:
    לעבור על תכני הקורס ולבחון האם ישנם תכנים שניתן להשמיטם או לקצרם. להבחין בין עיקר וטפל. שאלו עצמכם.ן מהו החלק העיקרי ועל אילו חלקים אפשר לוותר.

    איך נתעדף?

     
  • רשמו לפניכם/ן את כל נושאי הקורס
  • לגבי כל נושא - דרגו את חשיבותו בחלוקה לשלוש קטגוריות:

    חובה- נושאים הכרחיים שהקורס לא יכול להתקיים בלעדיהם ואלה אבני היסוד
    חשוב- נושאים בעלי תרומה משמעותית
    פחות חשוב- נושאים נוספים שאפשר לוותר עליהם


     
  • רשמו את כל נושאי הקורס
  • לגבי כל נושא - דרגו את חשיבותו באמצעות 3 הקטגוריות לעיל (חובה/חשוב/פחות חשוב).
  • השמיטו נושאים שדירגתם/ן כ"פחות חשוב". 
  • הרשימה עדיין ארוכה? עברו על הנושאים שדירגתם/ן "חשוב", ובחרו מתוכם את הנושאים שבכל זאת אפשר לוותר עליהם.
     
  • נקודות למחשבה:

  • מהן המטרות המרכזיות של הקורס?
  • מהם הנושאים שישמשו את הסטודנטים.ות בהמשך התואר? 
  • האם התוכן נלמד בקורסים אחרים ואפשר לוותר על חזרתיות?
  • האם ניתן יהיה לפצות על חוסרים בקורסים עתידיים?

 

  • לבדוק אילו תכנים הכרחיים להוראה בכיתה על ידיכם, ואילו ניתנים ללימוד ותרגול עצמי.

    חשוב לבצע לאחר צמצום התכנים:

     
  • לעדכן את הסילבוס : לסיוע נוסף באתר | לסיוע נוסף, ניתן לפנות לאורנה קסלר או לרפרנטים בפקולטות השונות.
  • התאימו את הפעילות ואת מדיניות הציון בקורס למצב החדש.
  • התאימו (בשיתוף עם צוות טכנולוגיה ביה"ל) את אתר המודל של הקורס—כך שהתכנים יהיו נגישים באופן שקל לעקוב אחריו גם במציאות לימודים מקוטעת.
  • וודאו כי הסטודנטים.ות וגורמים שונים בפקולטה (עוזרי הוראה, מזכירות חוג וכיו"ב) מעודכנים לגבי השינויים.

עדכון הסילבוס

מומלץ להיכנס למערכת הסילבוס ולבצע התאמות:

לעדכן את:
רשימת הנושאים/ תכנית הלימודים
מרכיבי הציון הסופי
דרישות נוכחות

כדאי לפרט:
דרכים להנגשת תכנים, כולל הקלטת שיעורים
שימוש ברכיבים א-סינכרוניים

רכיבי הסילבוס שכדאי לעבור ולבדוק עקב קיצור הקורס: 

תאור הקורס

התאור אמור להיות קצר ולשקף את הנושאים המרכזיים של הקורס, את היקפו ואת גישתו. היות והיקף הקורס צומצם, ייתכן שתאור הקורס צומצם בהתאמה.

מטרות הקורס

זהו חלק מפורט יותר שצריך לחשוב אם המטרות שונו עקב צמצום.

תוצרי למידה

הצהרות המפרטות מה מצופה מהסטודנטים.ות לדעת,להבין ו/או להיות מסוגלים.ות להדגים לאחר השלמת תהליך הלימודים. ייתכן ורשימה זו תצומצם בהתאמה לצמצום הקורס. עוד על תוצרי למידה באתר>

נוכחות

לנוכח היעדרותם הצפויה של סטודנטיות וסטודנטים רבים.ות ממפגשי ההנחיה החיים (עקב מילואים, טיפול בבני משפחה ועוד), כדאי לשקול לוותר על חלק זה בפקטור הציון והמטלות.

שיטת הוראה

צמצום לרוב יבוא לידי ביטוי גם בשינוי שיטות ו/או אופן ההוראה בקורס. דוגמאות: שינוי וצמצום תרגילים ומטלות, צמצום אפשרי בשיעורים מעשיים (מעבדות, תרגילים, סיורים וכיו"ב) 

רשימת נושאים

מבנה ותוכן הקורס, לרבות רשימה מפורטת של נושאי השיעורים בסדר בו הם נלמדים. מן הסתם, חלק נכבד מרשימה זו יצומצם, יש לעדכן תאריכים בהתאם.

רשימת קריאה

לראות איזה חלק מרשימת הקריאה ניתן להעביר מ"קריאת חובה" ל"קריאת רשות" עקב צמצום התכנים.

מרכיבי ציון סופי

אנו ממליצים לשקול דרכי הערכה חלופיות, באופן ייחודי לסמסטר זה. למשל: עבודת גמר, בחינת בית. זה יאפשר לסטודנטיות ולסטודנטים רבים יותר להיבחן ולסיים את הקורס בהצלחה.

בדקו האם נדרש עדכון במתכונת ההערכה המסכמת? 

האם כתוצאה מעדכון ההערכה המסכמת נדרש שינוי כלשהו בתהליך ההוראה?

האם נדרש שינוי בשאלות הבחינה בעקבות השינוי בחומר הלימוד ובמטלות? 

חשוב לעדכן את הסטודנטים.ות/סגל ההוראה/סגל הפקולטה בנוגע לשינוי הנדרש באופן ההוראה. למשל: להקדיש זמן רב יותר לתרגול של נושא מסוים או לסוג שאלות מסוים, שסביר שיופיע בבחינה.

חשוב לוודא שההערכות תואמות את הנושאים שילמדו בקורס ושיש זיקה והלימה בין המטלות לבין אופן ההערכה של הסטודנטים/ות במהלך הקורס ובסיומו. 

לסיוע בנושאי סילבוס>

Adjusting the syllabus

התאמת מטלות הקורס ורכיבי הערכה

  • בסמסטר קצר זה מומלץ לצמצם את המטלות משמעותית. לאחר 'מיקוד' של תוכן הקורס בדקו:
  • האם מטלות הקורס עוסקות רק בתכנים שנכללים בקורס, ובמידת הצורך יש לבצע בהן שינויים והתאמות.
  • האם מדיניות חישוב הציון הסופי של הקורס מתאים למצב החדש
  • האם יש מטלות שאפשר לוותר עליהן או לצמצם את היקיפן?
  • יתכן ותוכלו לאחד כמה משימות או לפצל משימה גדולה לכמה משימות קטנות.
  • ודאו כי ההיקף החדש והעדכני של מטלות הקורס מעודכן בסילבוס ובאתר הקורס. ויידעו את הנוגעים בדבר (סטודנטים.ות/סגל הוראה נוסף/מזכירות הפקולטה).
  • מומלץ לאפשר להגיש מטלה במדיה שונה, וידאו, פודקסט וכו'
  • מומלץ לבחון שימוש בציון עובר/לא עובר

* כאמור לעיל, סטודנטיות וסטודנטים רבים יעדרו ממפגשים בכיתה בשנה"ל הנוכחית בגלל המלחמה (עקב מילואים, טיפול בבני משפחה ועוד). לאור זאת, כדאי לשקול איך\אם להתאים מטלות אשר מעודדות השתתפות פעילה בכיתה כך שלא ישפיעו לרעה על אלו שלא הגיעו מסיבות מוצדקות

assignments

עדכון אתר הקורס

התאמת אתר הקורס ב Moodle
בהתאם לשינויים שבצעתם, התאימו (בשיתוף עם צוות הטכנולוגיה ביה"ל) את אתר המודל של הקורס- כך שהתכנים יהיו נגישים באופן שקל לעקוב אחריו גם במציאות לימודים מקוטעת.

ניתן להסתיר את התכנים שלא יכללו השנה או לציין את זה באופן מפורש.


התאמת סילבוס ורכיבי הערכה

יש לעדכן את רשימת נושאים / תכנית הלימודים בקורס בהתאם לשינויים שבוצעו

יש לעדכן את מרכיבי הציון הסופי של הקורס

כדאי לעדכן את דרישות הנוכחות

כדאי לפרט את הדרכים להנגשת תכנים שתשתמשו, כולל הקלטת השיעורים

כדאי לפרט שימוש ברכיבים א-סינכרוניים

 לפרטים נוספים להתאמת הסילבוס לסמסטר מקוצר>

חשוב במיוחד להעביר לסטודנטים.ות את דף המיקוד המעודכן של נושאי הלימוד ובכלל את השינויים הצפויים בסמסטר הנוכחי. ככל שתקדימו, כך יהיה לכם.ן קל יותר בהמשך ותקבלו את הערכת הסטודנטים.ות.

לסיוע בנושאי סילבוס 

adaptation

עדכון הגורמים הרלוונטיים

הרחבת דרכי התקשורת עם הסטודנטים/ות-

-הוספת קישור בסילבוס ובאתר הקורס לקבוצת וואטסאפ עם הסטודנטים/ות / קבוצת פייסבוק וכו'.
-כדאי להציע שעות קבלה גמישות.

 

-לוודא כי הגורמים החשובים, סטודנטים/ות, סגל הוראה של הקורס, מזכירות החוג/פקולטה, מעודכנים בשינויים המתוכננים בהוראה של הקורס.