הסדנאות

shutterstock_604639085.jpg

על תעסוקתיות, פרקטיות, רלוונטיות והקניית מיומנויות בקורסים אקדמיים

לימודים אקדמיים לא חייבים להיות פרקטיים, אבל חייבים להיות רלוונטיים להצלחתם ולעתידם של הסטודנטים.
תפקידים רבים בעולם העבודה דורשים רמה גבוהה של מיומנות אקדמית למשל, עובדים רבים נדרשים  להפגין אוריינות טכנולוגית, לתקשר באנגלית עם קולגות בחברות בינלאומיות, ללמוד באופן עצמאי תחומים שלא היו מוכרים להם ולפתור בעיות חדשות, שעדיין לא היו קיימות כאשר למדו.

Academic course planing

איך מפתחים קורס אקדמי  ? סדנה למרצים.ות מן החוץ ועמיתי הוראה

כמרצים חדשים יתכן שאתם מתלבטים כיצד לפתח את הקורס שלכם.
הרבה דברים השתנו בשנים האחרונות הוראה אקדמית: נכנסו טכנולוגיות, הסכמות בינלאומיות קבעו סטנדרטים חדשים, המחקר בתחומים הרלוונטיים להוראה וללמידה התפתח מאד..
כל אלה השפיעו על האופן שבו אנחנו מפתחים קורסים אקדמיים.
הגישה הדומיננטית כיום נקראת "גישה ממוקדת לומד" שבמרכזה תכנון הלמידה של הסטודנטים - מה ידעו לעשות בעקבות הקורס וכיצד יתפתחו במהלך הקורס כך שיוכלו לעשות את שתוכנן.

AI

חדש: סדנאות AI- AI ושינוי דרכי הערכה | בינה מלאכותית וקידום הוראה פורצת דרך

הבינה המלאכותית משנה באופן דרמטי את ההוראה והלמידה באקדמיה.
סטודנטים.ות עושים.ות שימוש נרחב ותכוף בבינה מלאכותית לפתרון משימות וכתיבת עבודות אקדמיות.
מדובר בכלי זול ויעיל, שמאפשר לקבל ציונים גבוהים בהשקעה של דקות ספורות.
עם זאת, שימוש מוגזם ולא מושכל בבינה מלאכותית , עלול לפגוע קשות במטרות ההוראה של פיתוח מיומנויות החשיבה והידע הדיסציפלינרי.

Self-produced_videos_based_on_PPT_presentations

חדש: פיתוח סרטוני למידה בהפקה עצמית – תיאוריה ופרקטיקה


בסדנה זו, ששלושת חלקיה יערכו מרחוק (סינכרוני ואסינכרוני), נלמד כיצד להפיק סרטוני למידה איכותיים מבחינה פדגוגית, בהפקה עצמית, בעזרת תוכנת Power Point.
תכירו את הכללים להכנת מולטימדיה ותיישמו אותם במהלך הסדנה. במהלכה, תכינו סרטון לימודי שאורכו 7 דקות, תגישו במהלך העבודה storyboard ותקבלו עליו משוב, ולבסוף, תציגו את הסרטון שלכם במפגש זום ותקבלו משוב מהקבוצה ומהמנחה.

סדנה למתרגלים

סדנאות בסיס למתרגלים.ות בקורסים פרונטליים

קורסים עדכניים, המותאמים להוראה במאה ה-21 מאופיינים בתרגול תכוף, עקבי וממושב. לכן, תפקיד המתרגל/ת הוא תפקיד קריטי בהשפעתו על איכות הקורס ועל איכות הלמידה של הסטודנטים/ות. מטרת הסדנה היא להכין את המתרגלים/ות לתפקידם/ן תוך התייחסות לאופן שבו נותנים משוב לסטודנטים/ות על עבודתם/ן, בע"פ ו/או בכתב. בסדנה ננתח דילמות מעולמם של מתרגלים/ות, תוך שימוש בסימולציות של מצבים שונים עם סטודנטים/ות ויוצגו דוגמאות רלבנטיות. 

Peer Instruction

סדנאות בסיס לסגל הבכיר

סדנה בת 3 חלקים להכשרה בהוראה אקדמית. מטרת הסדנה לשכלל מיומנויות רלבנטיות להוראה אפקטיבית בת זמננו.
*הסדנה מושתתת על עבודה קבוצתית וכוללת השתתפות בשלושת חלקי הסדנה, מתחילתם ועד סופם.  
הסדנה מיועדת לסגל בכיר חדש. הזמנות לסדנה יישלחו לסגל החייב בסדנה דרך עוזרות/י כ"א בפקולטות.

על תעסוקתיות, פרקטיות, רלוונטיות והקניית מיומנויות בקורסים אקדמיים

לימודים אקדמיים לא חייבים להיות פרקטיים, אבל חייבים להיות רלוונטיים להצלחתם ולעתידם של הסטודנטים.
תפקידים רבים בעולם העבודה דורשים רמה גבוהה של מיומנות אקדמית למשל, עובדים רבים נדרשים  להפגין אוריינות טכנולוגית, לתקשר באנגלית עם קולגות בחברות בינלאומיות, ללמוד באופן עצמאי תחומים שלא היו מוכרים להם ולפתור בעיות חדשות, שעדיין לא היו קיימות כאשר למדו. באופן פרדוקסלי, ככל שעולה ערכה של המיומנות האקדמית, אנו שומעים מסטודנטים יותר תלונות על אי-רלוונטיות של הלימודים. בסדנה נבחין בין פרקטיות לבין רלוונטיות, תיחשפו לנתונים אודות התשואה של השכלה גבוהה (החזר על השקעה) ולמה שיכול להסביר אותה. בעקבות הסדנה תדעו למנות ולהסביר שלושה סוגים של אי-רלוונטיות ולתאר את הדרכים לטפל באי הרלוונטיות, תהיו יותר מיומנים בהסבר הרלוונטיות של הקורס שלכם ותוכלו לבחור מבין האמצעים שיודגמו בסדנה, דרך אחת או יותר אשר תגביר את הרלוונטיות בקורס שלכם ומיומנות שתשאפו לקדם בקרב הסטודנטים שלכם.

 

משך הסדנה: גרסת זום: 3 שעות

גרסה פרונטלית: 3 שעות ו 45 דקות.

איך מפתחים קורס אקדמי  ? סדנה למרצים.ות מן החוץ ועמיתי הוראה

כמרצים חדשים יתכן שאתם מתלבטים כיצד לפתח את הקורס שלכם.
הרבה דברים השתנו בשנים האחרונות הוראה אקדמית: נכנסו טכנולוגיות, הסכמות בינלאומיות קבעו סטנדרטים חדשים, המחקר בתחומים הרלוונטיים להוראה וללמידה התפתח מאד..
כל אלה השפיעו על האופן שבו אנחנו מפתחים קורסים אקדמיים.
הגישה הדומיננטית כיום נקראת "גישה ממוקדת לומד" שבמרכזה תכנון הלמידה של הסטודנטים - מה ידעו לעשות בעקבות הקורס וכיצד יתפתחו במהלך הקורס כך שיוכלו לעשות את שתוכנן.

בסדנה זו, המיועדת למרצים מן החוץ ועמיתי הוראה המתחילים ללמד בסמסטר ב', נעסוק בבניית קורס אקדמי על פי גישה ממוקדת לומד. בעקבות הסדנה, תגדירו תוצרי למידה תקינים לקורס שלכם ותפתחו משימות מתאימות, תדעו להבחין בין תוצרים תקינים לכאלה שאינם כאלה ותדעו לענות על שאלות כגון: מהו קורס טוב? מהו מבנה טוב של קורס? מהי גישה ממוקדת לומד ואיזו גישה היא מחליפה? ובעיקר, תעבדו על הקורס שלכם ותתחילו בפיתוחו ותוכלו לקבל מענה לשאלות הנוגעות לתכנון קורס.

 

מועד הסדנה: 03.02.25

שעות: 9:00 – 11:15 –  מדעים עיוניים

שעות: 11:30 – 13:45 - מדעים כמותיים 

מיקום: קמפוס הר הצופים | בניין בית הלל ( על יד פרנק סינטרה) | קומה עליונה | חדר 406

קהל היעד: מרצים מן החוץ ועמיתי הוראה שמפתחים קורס חדש לקראת סמסטר ב', או מרצים מן החוץ שכבר מלמדים ושוקלים לערוך שינויים בקורסים שלהם.

מנחת הסדנה: מיכל שודל Ph.D  היחידה להוראה ולמידה של האוניברסיטה העברית (יה"ל).

 

חדש: סדנאות AI- AI ושינוי דרכי הערכה | בינה מלאכותית וקידום הוראה פורצת דרך

הבינה המלאכותית משנה באופן דרמטי את ההוראה והלמידה באקדמיה.
סטודנטים.ות עושים.ות שימוש נרחב ותכוף בבינה מלאכותית לפתרון משימות וכתיבת עבודות אקדמיות.
מדובר בכלי זול ויעיל, שמאפשר לקבל ציונים גבוהים בהשקעה של דקות ספורות.
עם זאת, שימוש מוגזם ולא מושכל בבינה מלאכותית , עלול לפגוע קשות במטרות ההוראה של פיתוח מיומנויות החשיבה והידע הדיסציפלינרי.
הסדנה מהווה מרחב לחשיבה משותפת להתמודדות עם האתגר. בנוסף, יוצגו בסדנה פרקטיקות לשינוי דרכי ההוראה כדי שיהלמו את המטרות הלימודיות לאור השימוש בבינה מלאכותית.

מנחה הסדנה: ד"ר אהוד צמח, היחידה להוראה ולמידה

משך הסדנה (90 דקות)

 


בינה מלאכותית וקידום הוראה פורצת דרך
הסדנה תדגים את השימוש בבינה מלאכותית בתור כלי רב עוצמה לקידום הוראה אפקטיבית. הסדנה כוללת התנסות מעשית של הסגל האקדמי בתכנון תוכנית לימודים, תרגילים ומשימות הערכה

חדש: פיתוח סרטוני למידה בהפקה עצמית – תיאוריה ופרקטיקה


בסדנה זו, ששלושת חלקיה יערכו מרחוק (סינכרוני ואסינכרוני), נלמד כיצד להפיק סרטוני למידה איכותיים מבחינה פדגוגית, בהפקה עצמית, בעזרת תוכנת Power Point.
תכירו את הכללים להכנת מולטימדיה ותיישמו אותם במהלך הסדנה. במהלכה, תכינו סרטון לימודי שאורכו 7 דקות, תגישו במהלך העבודה storyboard ותקבלו עליו משוב, ולבסוף, תציגו את הסרטון שלכם במפגש זום ותקבלו משוב מהקבוצה ומהמנחה. אין הנחת ידע מוקדם מלבד ידע בסיסי בהפעלת תוכנת Power Point.
מתאים גם למרצים.ות ששוקלים.ות להכין גרסה אסינכרונית לקורס שלם וגם למעוניינים.ות לכלול סרטון או סרטונים בודדים בנושאים ספציפיים בקורסאידאלי לעבוד עם אופיס 365 , אך ניתן לעבוד גם עם גרסאות אחרות.

מהלך הסדנה ומפגשיה:

מפגש התנעה שעה וחצי בזום.

  1. כניסה לקורס הא-סינכרוני בקמפוס IL ולמידה עצמית – הגשת סטוריבורד לאחר שבוע.  
  2. מפגש (3 שעות) להצגת הסרטונים וקבלת משוב זום): יתקיים בקבוצות קטנות.

מנחת הסדנה: ד"ר מיכל שודל, היחידה להוראה ולמידה.

 

להרשמה>

סדנאות בסיס למתרגלים.ות בקורסים פרונטליים

קורסים עדכניים, המותאמים להוראה במאה ה-21 מאופיינים בתרגול תכוף, עקבי וממושב. לכן, תפקיד המתרגל/ת הוא תפקיד קריטי בהשפעתו על איכות הקורס ועל איכות הלמידה של הסטודנטים/ות. מטרת הסדנה היא להכין את המתרגלים/ות לתפקידם/ן תוך התייחסות לאופן שבו נותנים משוב לסטודנטים/ות על עבודתם/ן, בע"פ ו/או בכתב. בסדנה ננתח דילמות מעולמם של מתרגלים/ות, תוך שימוש בסימולציות של מצבים שונים עם סטודנטים/ות ויוצגו דוגמאות רלבנטיות. 

תוצרי הלמידה

כמשתתפים/ות בסדנה:  

  • תשכללו (על בסיס אימון בסימולציות) את יכולתכם/ן לנהל מגוון של מצבים אופייניים לתרגול, כולל למשל, להגיב לפניות ותלונות של סטודנטים/ות או לנהל מצבים במפגש הקבוצתי. 
  • תדעו לתת משוב אפקטיבי בכתב ובעל פה לסטודנטים/ות.

כדאי לדעת עוד

הסדנה ניתנת באופן פרונטלי ומשכה שלוש וחצי שעות | או כסדנת Zoom בת שלוש שעות

מנחים: ד"ר מיכל שודל וד"ר אודי צמח                                                                            

סדנאות בסיס לסגל הבכיר

סדנה בת 3 חלקים להכשרה בהוראה אקדמית. מטרת הסדנה לשכלל מיומנויות רלבנטיות להוראה אפקטיבית בת זמננו.
*הסדנה מושתתת על עבודה קבוצתית וכוללת השתתפות בשלושת חלקי הסדנה, מתחילתם ועד סופם.  
הסדנה מיועדת לסגל בכיר חדש. הזמנות לסדנה יישלחו לסגל החייב בסדנה דרך עוזרות/י כ"א בפקולטות.

לסדנה שלושה חלקים:

חלק א' – מפגש זום קצר– היכרות אישית והצגת ביוגרפיה מדעית להוראה (פורטפוליו להוראה) [שעתיים].

חלק ב' – סדנה א-סינכרונית "סוף מעשה במחשבה תחילה" העוסקת בבניית קורס אקדמי, שתשלימו תוך שבועיים הפעילות כוללת הגשת משימות הנוגעות לקורס שלכם/ן עליהן תקבלו משוב. שימו לב כי תצרכו להגיש את המשימות במועדים ספציפיים ולכן ההתקדמות האישית שלכם/ן בסדנה, לאורך השבועיים בהן תהיה זמינה, היא בגמישות חלקית בלבד.   (כ-6 שעות לכל היותר)

חלק ג' – Microteaching: אימון בהוראה בקבוצות קטנות - [תשובצו למפגש פנים אל פנים, בקבוצה בת 4- 5 משתתפים/ות] בו תציגו קטע הוראה בן 7 דקות מהקורסים שלכם/ן ותקבלו עליו משוב

 

 

תוצרי הלמידה

בעקבות הסדנה:

[1] תיחשפו לביוגרפיה מדעית בתחום ההוראה (פורטפוליו בהוראה) המוגש בקידום, תתחילו למלא אותו ותגבשו על בסיסו יעדים קצרי וארוכי טווח בהתפתחותכם בהוראה.

[2] תעבדו על הקורסים שלכם מתוך גישה ממוקדת לומד, תגדירו תוצרי למידה ותפתחו משימות חדשות לקורס שלכם שישיגו את תוצרי הלמידה.

[3] תדעו להעריך את טיב מבנה הקורס ואת טיב הקורס.  

[4] תשכללו את מיומנויות ההוראה הפרונטלית שלכם; תצביעו על מיומנויות הוראה שונות בשמן ותחדדו את כושר הזיהוי של מיומנויות הוראה שונות.

 

כדאי לדעת עוד

 

בחלק הראשון של הסדנה ניפגש למפגש תאריכי יעד בזום, נכיר את חברי/ות  הקבוצה ואת מהלך הסדנה. תקבלו הודעה נפרדת למפגש הזום.

החלק השני, כולל השלמה עצמית של סדנה מקוונת העוסקת בבניית קורס אקדמי אפקטיבי ומושתתת על חומרים א-סינכרוניים והגשת מטלות. בחלק זה נברר מהו קורס טוב ומהו מבנה טוב של קורס? תגדירו תוצרי למידה לקורס נבחר שלכם ותפתחו משימות קורס ותקבלו על כך משוב ממנחות הסדנה. תוכלו לצפות בסרטונים ולהשלים את משימות הסדנה תוך שבועיים. סך כל זמן הפעילות בחלק זה מוערך כ – 6 שעות וניתן להשלימה בטווח של שבועיים בזמנים שנוחים לכם/ן, תוך שימת לב לתאריכי יעד להגשת המשימות.

בחלק השלישי של הסדנה ניפגש שוב בקבוצות הקטנות. הפגישה תהיה פנים אל פנים [במקרי חירום בזום], ובו כל אחד ואחת מכם יציג/תציג קטע הוראה בן 7 דקות (מאחד הקורסים שלכם) המיועד למפגש סינכרוני (הסטודנטים והמרצה נפגשים בזמן נתון) או סרטון שהכנתם כחומר א-סינכרוני (אין להציג מפגש קטע ממפגש סינכרוני מוקלט).

 

בנוסף, משתתפי/ות הסדנה המעוניינים/ות בכך יוכלו לשלוח את סילבוס הקורס שלהם למנחות הסדנה: מיכל שודל ואפרת פירסט למייל ולקבל משוב אישי בכתב עליו.

הנחיה: מיכל שודל Ph.D michal.schodl@mail.huji.ac.il  
       
                                                             
  רישום ושאלות בדוא"ל: orna.kessler@mail.huji.ac.il