check
תכנון קורס מקוון | היחידה להוראה ולמידה

תכנון קורס מקוון

 

בקורס מקוון עומדים לפנינו מספר אתגרים: להעביר את החומר לסטודנטים, לשמור על אינטרקאציה עמם, לעזור להם לתזמן את תהליך הלמידה ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.עומדים לרשותנו אמצעים להעברת שיעור בשידור חי, כמו גם אמצעים להעלאת חומרים לאתר הקורס במודל. לכל דרך יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, להלן הצעה שתאפשר לכם להעביר קורס יעיל ככל שאפשר, כמובן שניתן להתאים את המרכיבים למאפייני הקורס שלכם.

שיעור בשידור חי

כדאי לקבוע מפגש חי ביום ובשעה שנקבעו לקורס באמצעות תוכנת Zoom (ראו המלצות נוספות כאן), ניתן לקבוע שיעור בכל שבוע או פעם בשבועיים בהתאם לצורך ולמבנה הקורס.

את השיעור החי מומלץ לתכנן סביב שאלות שלכם אל הסטודנטים ותשובות לשאלות של הסטודנטים בנוגע לחומר הלימוד, אך רצוי מאוד שהשאלות יהיו מוכנות מראש (ראו הסבר להלן).

העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל

את החלק הארי של הלמידה כדאי (במידת האפשר) לבצע באמצעות העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל. כדאי לכלול הרצאות מוקלטות אם יש ברשותכם כאלה, קבצי PDF שמכילים תמונות ומלל (אפשר לייצר באמצעות תוכנות PowerPoint), סיכומי שיעור, סרטונים, או קבצים לקריאה (למידע נוסף וקישורים).

כיצד לארגן את חומרי הלמידה?

  • את החומרים יש לארגן לפי סדר הלמידה ללוות אותם בשאלות לסטודנטים.

  • את התשובות לשאלות יתבקשו הסטודנטים להגיש באמצעות פעילות בוחן במודל או באמצעות שאלון גוגל.
  • בסוף השאלון כדאי להשאיר לסטודנטים פתח להעיר הערות ולשאול שאלות לגבי חווית הלמידה.
  • אתם תוכלו לעבור על השאלונים ולהתייחס לשאלות בשיעור החי הבא - תוך התייחסות למה שהסטודנטים הבינו היטב ולדברים שדורשים הסברים נוספים והבהרות.
  • מומלץ לתת לשאלונים הללו מרכיב בהערכה, למשל 10% מהציון על הגשת 80% מהשאלונים בזמן, ללא תלות בנכונות התשובות (קרדיט על הגשה בלבד).
  • כשהסטודנטים יראו כיצד אתם מתייחסים לשאלות שלהם בשיעור החי הבא, הם יבינו את החשיבות של השאלונים ללמידה, ועם הזמן היעילות שלהם תגדל.
  • ניתן גם לפתוח פורומים לדיון מקוון, להעלות מספר שאלות לדיון ולבקש מכל סטודנט להגיב לפי קרטריונים שתקבעו (למשל תשובה אחת לשאלה ותגובה אחת לתשובה של מישהו אחר). אתם תעלו את הנקודות החשובות מתוך הדיון לשיעור הבא.

 

על מה כדאי להקפיד:

  • חשוב לקבוע את לוח הזמנים ללמידה לאורך הסמסטר ולהודיע עליו לסטודנטים. חשוב ליידע אותם בנוסף בכל פעם כשנפתחת פעילות חדשה (בלוח המודעות במודל).
  • ככל שתייצרו קשר הדוק יותר בין המרכיבים: השיעור החי, הלמידה העצמית והשאלונים, תוכלו לגייס את הסטודנטים לתהליך הלמידה ולתמוך בהם ביעילות.
  • שלחו לסטודנטים הודעה מפורטת על התוכנית לסמסטר הקרוב, אך הקפידו להשאיר פתח לשינויים והתאמות. הסבירו שכולנו לומדים תוך כדי תנועה ואתם תערכו שינויים ותיידעו אותם ככל שידרש. 

 

 

 

 

הכנות לקורס מקוון

צעדים ראשונים לקראת תכנון קורס

איך מעבירים קורס פרונטלי רגיל למרחב מקוון במינימום מאמץ?

המרכיבים העיקריים שלהם צריך לדאוג הם דרכי העברת חומרי הלמידה לסטודנטים, וכן על הדרכים לקיום אינטראקציה יעילה עימם - הרכיב המרכזי שהולך להיפגע.

1. העלו חומרים רלוונטיים לאתר הקורס

מצגות, הקלטות משנים קודמות, חיבור לרשימות קריאה - באופן מסודר, העיקר שיהיה זמין לסטודנטים, ומספיק זמן לפני השיעור. קישורים להנחיות לשימוש בסיסי במוודל וארגון החומר בדף הקורס קיימים בתחתית דף ההוראה מרחוק של יה"ל.

למי שמשתמש במצגות מומלץ ביותר להעלות גרסה מדובבת (ראו כאן איך לעשות זאת בקלות) או להקליט בעזרת Panopto את ההרצאות הראשונות מראש ולהעלות אותן לאתר (הקלטה בלי ללחוץ על שידור; בסיום תעלה אוטומטית לאתר הקורס במוודל).

2. חשבו על הדרכים להעביר את החומר לסטודנטים - 

העברת הרצאה מלאה בשידור חי  - מאפשרת הרצאה ואינטראקציה עם הסטודנטים בזמן אמת באמצעות תוכנות ייעודיות. קראו עוד בעמוד עצות להעברת הרצאה בשידור חי\סנכרוני.

העלאת חומרים למודל ללמידה מקוונת - ניתן להעלות הרצאות מצולמות, מצגות מוקלטות, חומר קריאה או סיכומי שיעור, כמו כן ניתן לפתוח פורומים לדיונים מקוונים. קראו עוד בעמוד שימוש באמצעים א-סנכרוניים

מאחר והעברה של שיעור שלם בשידור חי דורשת מיומנות וניסיון רב, ואילו דיון מקוון קל יותר לתפעול אנו ממליצים לשלב בין השיטות במידת האפשר:

מומלץ מאוד להעלות חומרים לקריאה, צפיה ו\או דיון לפני השיעור, ובזמן המוקצה לשיעור לפי השנתון לנהל דיון מובנה עם התלמידים. רצוי לתכנן את הדיון כך שיהיה בהיר ומובנה ולהכין את השאלות מראש.

בכל דרך שבה תבחרו, חשוב לתכנן את הדרכים לתקשר עם הסטודנטים בהקשר של החומר הנלמד. רצוי לחלק את פעילויות הלמידה למקטעים לא ארוכים (10-20 דקות), ולאפשר אינטראקציה לאחר כל מקטע בצורה של שאלות לקהל. למתקדמים, אפשר לשקול גם שאלונים או מטלות קצרות לשילוב במהלך השיעור המקוון.

3. הנחו את הסטודנטים עוד לפני תחילת הקורס

הקשר שלכם עם הסטודנטים יהיה הדבר המרכזי שיהיה חסר להם. לכן אתם חייבים ליידע את הסטודנטים לגבי דרכי ההוראה החדשות בקורס ולגבי הציפיות מהם. השתמשו בלוח המודעות של אתר הקורס במודל. פרטו באיזה אופן מתכננים ללמד אותם, כיצד אתם ממליצים להם ללמוד, מהן הציפיות שלכם מהם, וכיצד הם יכולים ליצור קשר אתכם ועם עוזרי ההוראה. רצוי לתכנן שעות קבלה מקוונות בעזרת Zoom, שבו תתנו מענה לשאלות; הם מאוד יעריכו את זה. אפשר בהחלט לשתף את הסטודנטים בחוסר הוודאות הקיימת לגבי חלק מהנושאים ולציין שיהיו עדכונים עם התקדמות הסמסטר.

4. תאמו עם עוזרי הוראה

אם קיימים עוזרי הוראה לקורס או אם יש ביכולתכם לגייס כאלה, חשבו איך יהיה הכי יעיל להפעיל אותם: סיוע בבדיקת מטלות, מתן מענה יעיל יותר לסטודנטים, וכו'. חשוב ליצור איתם קשר מיידית כדי לוודא את רמת הזמינות שלהם, ומהם האלמנטים שבהם הם יכולים לתמוך.

5. חשבו על דרכי הערכה בקורס

סביר להניח שבשל הפורמט החדש יתווספו מרכיבי הערכה לקורס שלכם (כמו למשל מענה על שאלונים, הערכת עמיתים וכדומה), קחו את זה בחשבון. אפשר להודיע לסטודנטים שיתכנו שינויים בשבועיים הראשונים (לפי מגבלת התקנון).

 

הצעה לתכנון קורס מקוון

בקורס מקוון עומדים לפנינו מספר אתגרים: להעביר את החומר לסטודנטים, לשמור על אינטרקאציה עמם, לעזור להם לתזמן את תהליך הלמידה ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.

עומדים לרשותנו אמצעים להעברת שיעור בשידור חי, כמו גם אמצעים להעלאת חומרים לאתר הקורס במודל. לכל דרך יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, להלן הצעה שתאפשר לכם להעביר קורס יעיל ככל שאפשר, כמובן שניתן להתאים את המרכיבים למאפייני הקורס שלכם.

שיעור בשידור חי

כדאי לקבוע מפגש חי ביום ובשעה שנקבעו לקורס באמצעות תוכנת Zoom (ראו המלצות נוספות כאן), ניתן לקבוע שיעור בכל שבוע או פעם בשבועיים בהתאם לצורך ולמבנה הקורס.

את השיעור החי מומלץ לתכנן סביב שאלות שלכם אל הסטודנטים ותשובות לשאלות של הסטודנטים בנוגע לחומר הלימוד, אך רצוי מאוד שהשאלות יהיו מוכנות מראש (ראו הסבר להלן).

העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל

את החלק הארי של הלמידה כדאי (במידת האפשר) לבצע באמצעות העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל. כדאי לכלול הרצאות מוקלטות אם יש ברשותכם כאלה, קבצי PDF שמכילים תמונות ומלל (אפשר לייצר באמצעות תוכנות PowerPoint), סיכומי שיעור, סרטונים, או קבצים לקריאה (למידע נוסף וקישורים).

כיצד לארגן את חומרי הלמידה?

  • את החומרים יש לארגן לפי סדר הלמידה ללוות אותם בשאלות לסטודנטים.
  • את התשובות לשאלות יתבקשו הסטודנטים להגיש באמצעות פעילות בוחן במודל או באמצעות שאלון גוגל.
  • בסוף השאלון כדאי להשאיר לסטודנטים פתח להעיר הערות ולשאול שאלות לגבי חווית הלמידה.
  • אתם תוכלו לעבור על השאלונים ולהתייחס לשאלות בשיעור החי הבא - תוך התייחסות למה שהסטודנטים הבינו היטב ולדברים שדורשים הסברים נוספים והבהרות.
  • מומלץ לתת לשאלונים הללו מרכיב בהערכה, למשל 10% מהציון על הגשת 80% מהשאלונים בזמן, ללא תלות בנכונות התשובות (קרדיט על הגשה בלבד).
  • כשהסטודנטים יראו כיצד אתם מתייחסים לשאלות שלהם בשיעור החי הבא, הם יבינו את החשיבות של השאלונים ללמידה, ועם הזמן היעילות שלהם תגדל.
  • ניתן גם לפתוח פורומים לדיון מקוון, להעלות מספר שאלות לדיון ולבקש מכל סטודנט להגיב לפי קרטריונים שתקבעו (למשל תשובה אחת לשאלה ותגובה אחת לתשובה של מישהו אחר). אתם תעלו את הנקודות החשובות מתוך הדיון לשיעור הבא.

 

על מה כדאי להקפיד:

  • חשוב לקבוע את לוח הזמנים ללמידה לאורך הסמסטר ולהודיע עליו לסטודנטים. חשוב ליידע אותם בנוסף בכל פעם כשנפתחת פעילות חדשה (בלוח המודעות במודל).
  • ככל שתייצרו קשר הדוק יותר בין המרכיבים: השיעור החי, הלמידה העצמית והשאלונים, תוכלו לגייס את הסטודנטים לתהליך הלמידה ולתמוך בהם ביעילות.
  • שלחו לסטודנטים הודעה מפורטת על התוכנית לסמסטר הקרוב, אך הקפידו להשאיר פתח לשינויים והתאמות. הסבירו שכולנו לומדים תוך כדי תנועה ואתם תערכו שינויים ותיידעו אותם ככל שידרש. 

 

טיפים לניהול יעיל של שיעור מקוון

 

  1. יצירת קשר עם הסטודנטים/ות:  צרו קשר עם התלמידים/ות בהקדם והודיעו להם/ן כי מתרחשים שינויים בקורס. יידעו מהי הזמינות שלכם באימייל ובאיזה מערכת למידה אתם מתכוונים לתקשר אתם במהלך השיעורים המקוונים.

  2. קבעו יעדים מציאותיים להוראה מקוונת: האם אתם חושבים שתוכלו לשמור על התוכנית המקורית ועל לוח הזמנים המקורי לקורס? האם סביר שהסטודנטים/ות יתמידו בקריאת החומרים ובעשיית המטלות? איך אפשר לגרום להם להיות מעורבים/ות בתכני הקורס?

  3. שנו את המצריך שינוי: מצאו בסילבוס הקורס אלמנטים שבלית ברירה יש לשנות. מדיניות הקורס, תאריכי יעד או מטלות ועוד, יש ליידע את הסטודנטים/ות בשינויים אלה. 

  4. שימוש בכלים חדשים: בחרו כלים, גישות הוראה ולמידה ותהליכי עבודה המוכרים לך ולתלמידיך. הכניסו כלים חדשים רק כשבאמת צריך.

  5. לפני תחילת השיעור: היכנסו למערכת מספיק זמן לפני השיעור כדי לוודא שהכל עובד (התחברות, וידאו, שמע).

סכנה! נשירת סטודנטים/ות ומה אפשר לעשות בעניין?

ד"ר מיכל שודל 

 

הספרות מצביעה באופן גורף על כך שלמידה מרחוק מועדת יותר לנשירה יחסית ללמידה מסורתית. הסיבות לכך קשורות גם לכך שלמידה מרחוק רגישה יותר למיומנות האקדמית של הלומד, לכשלי מבנה ודורשת יותר קשר בין לומדים ובין המרצה ללומדים. על בסיס מודל קהילת החקר של (Garrison & Arbaugh, 2007).  נציג שלוש אסטרטגיות שיכולות להפחית את סכנת הנשירה וניתנות ליישום בזמן משבר הקורונה 

 

ללמידה מרחוק יתרונות רבים.
למשל, היא מקטינה את התלות בזמן ובמקום ספציפיים ואפשר לקיים אותה גם בתנאים של פנדמיה. אבל אחד האתגרים הבולטים שלה הוא אתגר ההתמדה. הספרות מצביעה באופן גורף על כך ששיעורי הנשירה מקורסים מקוונים גבוהים יחסית לשיעורי הנשירה מהוראה מסורתית. אמנם, הנשירה המדווחת בקורסים סגורים קטנה משמעותית מזו המדווחת בנוגע לקורסים המוניים פתוחים   MOOC’s  , אבל גם הנתונים לגבי נשירה מקורסים סגורים מצביעים על בעיית נשירה ובתחומים שונים מדווחים בין 30% - לכ 65% נשירה. גם אם ניקח בחשבון שהתנאים הנוכחיים אינם תנאים רגילים ואולי מחקרים שנעשו בתנאים רגילים לא רלוונטיים למצב הנוכחי, לא בטוח שהתנאים הייחודיים למשבר הקורונה יפעלו דווקא לטובת הקטנת הנשירה.

להמשך קריאה>‏