תכנון שיעור במתכונת הוראה סינכרונית

 

את השיעור החי מומלץ לתכנן סביב שאלות שלכם אל הסטודנטים ותשובות לשאלות של הסטודנטים בנוגע לחומר הלימוד, אך רצוי מאוד שהשאלות תהיינה מוכנות מראש

העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל

את החלק הארי של הלמידה כדאי (במידת האפשר) לבצע באמצעות העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל. כדאי לכלול הרצאות מוקלטות אם יש ברשותכם כאלה, קבצי PDF שמכילים תמונות ומלל (אפשר לייצר באמצעות תוכנות PowerPoint), סיכומי שיעור, סרטונים, או קבצים לקריאה (למידע נוסף וקישורים).

כיצד לארגן את חומרי הלמידה?

  • את החומרים יש לארגן לפי סדר הלמידה ללוות אותם בשאלות לסטודנטים.
  • את התשובות לשאלות יתבקשו הסטודנטים להגיש באמצעות פעילות בוחן במודל או באמצעות שאלון גוגל.
  • בסוף השאלון כדאי להשאיר לסטודנטים פתח להעיר הערות ולשאול שאלות לגבי חווית הלמידה.
  • אתם תוכלו לעבור על השאלונים ולהתייחס לשאלות בשיעור החי הבא - תוך התייחסות למה שהסטודנטים הבינו היטב ולדברים שדורשים הסברים נוספים והבהרות.
  • מומלץ לתת לשאלונים הללו מרכיב בהערכה, למשל 10% מהציון על הגשת 80% מהשאלונים בזמן, ללא תלות בנכונות התשובות (קרדיט על הגשה בלבד).
  • כשהסטודנטים יראו כיצד אתם מתייחסים לשאלות שלהם בשיעור החי הבא, הם יבינו את החשיבות של השאלונים ללמידה, ועם הזמן היעילות שלהם תגדל.
  • ניתן גם לפתוח פורומים לדיון מקוון, להעלות מספר שאלות לדיון ולבקש מכל סטודנט להגיב לפי קרטריונים שתקבעו (למשל תשובה אחת לשאלה ותגובה אחת לתשובה של מישהו אחר). אתם תעלו את הנקודות החשובות מתוך הדיון לשיעור הבא.

על מה כדאי להקפיד:

  • חשוב לקבוע את לוח הזמנים ללמידה לאורך הסמסטר ולהודיע עליו לסטודנטים. חשוב ליידע אותם בנוסף בכל פעם כשנפתחת פעילות חדשה (בלוח המודעות במודל).
  • ככל שתייצרו קשר הדוק יותר בין המרכיבים: השיעור החי, הלמידה העצמית והשאלונים, תוכלו לגייס את הסטודנטים לתהליך הלמידה ולתמוך בהם ביעילות.
  • שלחו לסטודנטים הודעה מפורטת על התוכנית לסמסטר הקרוב, אך הקפידו להשאיר פתח לשינויים והתאמות. הסבירו שכולנו לומדים תוך כדי תנועה ואתם תערכו שינויים ותיידעו אותם ככל שידרש. 

אחרי השיעור

  • כדאי להעלות לאתר הקורס את סיכום השיעור ולשלוח לסטודנטים .
  • בקשו משוב קצר בתום השיעור, כך תדעו מה עבד טוב ומה פחות ויש לשפר.
  • פתחו ערוץ תקשורת א- סינכרוני במקביל באתר הקורס עם אפשרות לתקשורת ושאלות. צריך לוודא שאתם אכן נוכחים ועונים על השאלות. התקשורת צריכה להיות בין המורה ללומדים ובין הלומדים לבין עצמם, פורום או קבוצות וואטסאפ יכולים להיות פתרון טוב ומחייבים זמינות של המרצה.
  • שלבו בהוראה הסינכרונית מרכיבים א- סינכרונים שיגוונו את ההוראה ויאפשרו לסטודנטים/ות גישה לחומרים קיימים הקשורים לשיעורים שהתנהלו.

למאמר הצעה לתכנון קורס מקוון>