check
הנחיות להוראה מקבילה (במודל Hyflex) | היחידה להוראה ולמידה

הנחיות להוראה מקבילה (במודל Hyflex)

panopto

הוראה במקביל (Concurrent Teaching) - הוראה לסטודנטים בבית ובכיתה

במובנים רבים אתגר ההוראה שעומד לפנינו עתה, בעת החזרה החלקית להוראה בכיתות, הוא אתגר ההוראה הגדול ביותר שהתמודדנו אתו בכל תקופת הקורונה. הנה הבעיה: אנחנו רוצים לחזור לקמפוס: יש דברים שאי אפשר להשיג אלא באמצעות מפגש פנים אל פנים וכולנו יודעים זאת. אבל במקביל, אנחנו רוצים שסטודנטים שנבצר מהם להגיע לקמפוס, יזכו גם הם להוראה טובה. איך עושים את זה? עלינו לתכנן את הקורס ככזה שאפשר ללמוד אותו באופן שיביא להפסד מועט ככל האפשר ללומד מרחוק, ואם זה המצב, האם הסטודנטים יגיעו לקמפוס ?  

הוראה במקביל

הוראה במקביל (Concurrent) היא הוראה שמתבצעת בכתה, ומשודרת בה בעת גם ללומדים מרחוק. בניגוד להוראה משולבת (Blended), המשלבת הוראה סינכרונית וא-סינכרונית, הוראה במקביל משלבת שני סוגים של הוראה סינכרונית לשני קהלים: זה שבכתה וזה שבבית. נמנע כאן מן המונח הוראה היברידית, שמשתמשים בו בשני המובנים הן של הוראה משלבת והן של הוראה במקביל ולכן הוא מבלבל.

מצד אחד, היתרון של ההוראה במקביל הוא ברמת הגמישות שהיא מאפשרת: למידה המנצלת את היתרונות של המפגש הבלתי אמצעי, יחד עם מתן הזדמנות ללמידה בו-זמנית גם לאלו שאינם יכולים להגיע.

מצד שני, ראוי לציין שדרך הוראה זו נולדה מכורח הנסיבות והצלחתה תלויה במספר גורמים. היא תלויה ביכולות הטכנולוגיות הקיימות ובמערך התמיכה בהן, במיומנות של המרצה ובעיקר בתכנון הקורס והתאמתו לצרכים של הקהלים השונים.

להמשך קריאה>

הצעה לתכנון קורס מקוון

בקורס מקוון עומדים לפנינו מספר אתגרים: להעביר את החומר לסטודנטים, לשמור על אינטרקאציה עמם, לעזור להם לתזמן את תהליך הלמידה ולהתמקד בדברים החשובים ביותר.

עומדים לרשותנו אמצעים להעברת שיעור בשידור חי, כמו גם אמצעים להעלאת חומרים לאתר הקורס במודל. לכל דרך יש את היתרונות ואת החסרונות שלה, להלן הצעה שתאפשר לכם להעביר קורס יעיל ככל שאפשר, כמובן שניתן להתאים את המרכיבים למאפייני הקורס שלכם.

שיעור בשידור חי

כדאי לקבוע מפגש חי ביום ובשעה שנקבעו לקורס באמצעות תוכנת Zoom (ראו המלצות נוספות כאן), ניתן לקבוע שיעור בכל שבוע או פעם בשבועיים בהתאם לצורך ולמבנה הקורס.

את השיעור החי מומלץ לתכנן סביב שאלות שלכם אל הסטודנטים ותשובות לשאלות של הסטודנטים בנוגע לחומר הלימוד, אך רצוי מאוד שהשאלות יהיו מוכנות מראש (ראו הסבר להלן).

העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל

את החלק הארי של הלמידה כדאי (במידת האפשר) לבצע באמצעות העלאת חומרים ללמידה עצמית במודל. כדאי לכלול הרצאות מוקלטות אם יש ברשותכם כאלה, קבצי PDF שמכילים תמונות ומלל (אפשר לייצר באמצעות תוכנות PowerPoint), סיכומי שיעור, סרטונים, או קבצים לקריאה (למידע נוסף וקישורים).

כיצד לארגן את חומרי הלמידה?

  • את החומרים יש לארגן לפי סדר הלמידה ללוות אותם בשאלות לסטודנטים.
  • את התשובות לשאלות יתבקשו הסטודנטים להגיש באמצעות פעילות בוחן במודל או באמצעות שאלון גוגל.
  • בסוף השאלון כדאי להשאיר לסטודנטים פתח להעיר הערות ולשאול שאלות לגבי חווית הלמידה.
  • אתם תוכלו לעבור על השאלונים ולהתייחס לשאלות בשיעור החי הבא - תוך התייחסות למה שהסטודנטים הבינו היטב ולדברים שדורשים הסברים נוספים והבהרות.
  • מומלץ לתת לשאלונים הללו מרכיב בהערכה, למשל 10% מהציון על הגשת 80% מהשאלונים בזמן, ללא תלות בנכונות התשובות (קרדיט על הגשה בלבד).
  • כשהסטודנטים יראו כיצד אתם מתייחסים לשאלות שלהם בשיעור החי הבא, הם יבינו את החשיבות של השאלונים ללמידה, ועם הזמן היעילות שלהם תגדל.
  • ניתן גם לפתוח פורומים לדיון מקוון, להעלות מספר שאלות לדיון ולבקש מכל סטודנט להגיב לפי קרטריונים שתקבעו (למשל תשובה אחת לשאלה ותגובה אחת לתשובה של מישהו אחר). אתם תעלו את הנקודות החשובות מתוך הדיון לשיעור הבא.

 

על מה כדאי להקפיד:

  • חשוב לקבוע את לוח הזמנים ללמידה לאורך הסמסטר ולהודיע עליו לסטודנטים. חשוב ליידע אותם בנוסף בכל פעם כשנפתחת פעילות חדשה (בלוח המודעות במודל).
  • ככל שתייצרו קשר הדוק יותר בין המרכיבים: השיעור החי, הלמידה העצמית והשאלונים, תוכלו לגייס את הסטודנטים לתהליך הלמידה ולתמוך בהם ביעילות.
  • שלחו לסטודנטים הודעה מפורטת על התוכנית לסמסטר הקרוב, אך הקפידו להשאיר פתח לשינויים והתאמות. הסבירו שכולנו לומדים תוך כדי תנועה ואתם תערכו שינויים ותיידעו אותם ככל שידרש.