הסדנאות

סדנאות בסיס לסגל הבכיר

על הסדנה

סדנה בת 3 חלקים להכשרה בהוראה אקדמית. מטרת הסדנה לשכלל מיומנויות רלבנטיות להוראה אפקטיבית בת זמננו.
*הסדנה מושתתת על עבודה קבוצתית וכוללת השתתפות בשלושת חלקי הסדנה, מתחילתם ועד סופם.  
הסדנה מיועדת לסגל בכיר חדש. הזמנות לסדנה יישלחו לסגל החייב בסדנה דרך עוזרות/י כ"א בפקולטות.

 

על מוטיבציה בעידן של הקלטות מפגשים If you can’t beat them – Join them

בכל מחקר שנעשה על סטודנטים/ות בתקופת הקורונה, הם/ן דיווחו על ירידה חדה במוטיבציה שנבעה, בין היתר, מהפגיעה בהיבטים החברתיים של חיי הקמפוס
ולמרות זאת, רבים אינם ממהרים לחזור לכתות. מציאות של זמינות הקלטות של מפגשים, שככל הנראה תישאר איתנו, מציבה בפנינו אתגרים חדשים של שמירה על מתח למידה ומעורבות של סטודנטים/ות במהלך הקורס.

יותר מ-Zoom  : הוראה אפקטיבית מרחוק

עם פרוץ משבר הקורונה עברנו כולנו להוראת חירום בזום אך הוראה בזום איננה הדרך היחידה להוראה מרחוק וגם איננה הדרך האפקטיבית ביותר במרבית המקרים.

מהן האלטרנטיבות להוראה מרחוק ומהם העקרונות לבניית קורס טוב בהוראה מרחוק?  אילו בעיות וקשיים מובנים בהוראה מרחוק וכיצד ניתן להתמודד איתם?
בסדנה יותר מ Zoom  ננסה לענות על כמה מהשאלות האלה, נבהיר את העקרונות הפדגוגיים של הוראה מרחוק ונציג דוגמאות מעשיות לכלים שניתן לשלב בהוראה מרחוק. 

"הוראה מהסרטים" – פיתוח סרטונים ללמידה א-סינכרונית ושילובם בקורס אקדמי

חושבות על פיתוח חומרי למידה א-סינכרוני לשילוב בקורס שלכן?  מחפשים אלטרנטיבה להרצאות זום מוקלטות? מה צריך לדעת בשביל להכין הרצאות וידאו טובות בהפקה ביתית?

אנו רוצות להזמין אותך לסדנה שבה תלמד/י איך להכין סרטון לימודי טוב בהפקה ביתית. במהלך הסדנה תכין/י סרטון שגם נראה טוב וגם מותאם ללמידה מרחוק ותציגו אותו  בתום הסדנה.
בסדנה נלמד:

"סוף מעשה במחשבה תחילה" (בניית קורס אקדמי בגרסה מקוונת)

"סוף מעשה במחשבה תחילה" היא הגרסה המקוונת של סדנת "בניית קורס אקדמי" ובסופה תדעו לתאר את המעבר שנעשה בהשכלה גבוהה מגישה ממוקדת תוכן לגישה ממוקדת לומד/ת, להעריך את רלוונטיות הקורס, את טיב המבנה ובעיקר, תלמדו לפתח קורס אקדמי מצוין על בסיס גישה זו. 
הסדנה כוללת משימות יישום שמהוות שלבים בתכנון קורס שלכם/ן.

סדנת מוטיבציה

מה תרצו ללמוד על מוטיבציה ? כיצד לייצר התלהבות בקרב הסטודנטים/ות? כיצד לייצר מאמץ? כיצד לגרום לסטודנטים/ות להגיע לשיעורים?
בסדנה נעסוק בבעיות מוטיבציה שכיחות ובדרכים מבוססות ידע לפתרונן.

הכנת אתר הקורס להוראה מקוונת

אחרי שהתוועדנו למשמעויות של הוראה מרחוק ולשינויים שהיא מכתיבה לקורס שלנו ולדרכי ההוראה שלנו, השלב הבא הוא ליישם את התובנות האלו באתר הקורס ב Moodle ולהתאים אותו בצורה מיטבית לעקרונות ולהמלצות שפגשנו. 

בסדנה זו נכיר קצת יותר לעומק את האפשרויות הקיימות ב- Moodle , את המשאבים והפעילויות העומדים לרשותנו לשם יישום הוראה רציפה, מתמשכת ואינטראקטיבית.

הוראה פעילה בשילוב טכנולוגיות

על הסדנה

בשנים האחרונות גדל משמעותית מספרם של המרצים/ות שמיישמים/ות 'למידה פעילה' ע"י הצגת שאלונים וסקרים במהלך השיעורים. לשאלונים אלה עשויות להיות מספר מטרות: חלקם נועדו להציג את התפלגות עמדות הסטודנטים/ות בנוגע לדילמה מסוימת, חלקם נועדו לוודא הבנה והפנמה של הידע שזה עתה נלמד, חלקם מבקשים להבנות ידע חדש ולעודד חשיבה באמצעות שאלות, וחלקם משמשים רק כדי להגדיל האינטראקציות בין המרצה ובין הסטודנטים/ות, ואף בין הסטודנטים/ות לבין עצמם/ן.

"אנחנו לא היינו כאלה: סמכות ומשמעת בהוראה" 

סמכות אף פעם איננה הדבר החשוב ביותר למרצים/ות, אך כשמשהו משתשבש בקשר לסמכות, אנו מבינים עד כמה היא משמעותית בניהול חווית למידה אפקטיבית. כמעט כל מרצה היה/תה המומ/ה מתגובה, דרישה או התנהגות של סטודנט/ית, כמעט כל מרצה קיבל/ה פעם מייל שעלול להיראות כלא מכבד. בסדנה תוצג העמדה, כי יש דרך התמודדות אפקטיבית, הניתנת ללמידה ולאימון ובה נעסוק בסדנה.

 

פיתוח הוראה רלבנטית - "קורס מעניין אך מנותק מהמציאות"

באופן פרדוקסלי, למרות העלייה ברלבנטיות של מיומנות אקדמית לעיסוקים נחשקים רבים, סטודנטים/ות רבים/ות מתלוננים/ות על קורסים לא רלבנטיים.  

רמה גבוהה של מיומנות אקדמית נעשית יותר ויותר רלבנטית לתפקידים רבים בעולם העבודה. עובדים רבים יידרשו לתקשר בכתב באנגלית ברמה גבוהה, לדעת לקרא ולנתח נתונים, לערוך חיפושי מידע ,לעבוד עם שותפים/ות מכל העולם,  לפתור בעיות חדשות, שאין להן עדיין פתרונות מוכרים, באופן מבוסס בידע ובעיקר, ללמוד כל הזמן. למרות זאת, סטודנטים/ות רבים/ות סבורים/ות שהתואר שלהם/ן, או חלק גדול ממנו איננו רלבנטי. בעקבות הסדנה נבין קצת יותר טוב, מדוע ומה אפשר לעשות בעניין.

כתיבת בחינות ב- moodle

לקראת תקופת המבחנים הקרובה, נקיים סדנת רענון ועדכון שבה נחזור על תהליך יצירת בחינה בסביבת הבחינות (Exam-Moodle) תוך הצגת החידושים והנהלים שרלוונטיים לתקופה הספציפית הזו (Post Corona).

סדנת בסיס למתרגלים/ות בקורסים פרונטליים

על הסדנה

קורסים עדכניים, המותאמים להוראה במאה ה-21 מאופיינים בתרגול תכוף, עקבי וממושב. לכן, תפקיד המתרגל/ת הוא תפקיד קריטי בהשפעתו על איכות הקורס ועל איכות הלמידה של הסטודנטים/ות. מטרת הסדנה היא להכין את המתרגלים/ות לתפקידם/ן תוך התייחסות לאופן שבו נותנים משוב לסטודנטים/ות על עבודתם/ן, בע"פ ו/או בכתב. בסדנה ננתח דילמות מעולמם של מתרגלים/ות, תוך שימוש בסימולציות של מצבים שונים עם סטודנטים/ות ויוצגו דוגמאות רלבנטיות. 

יותר מזום לדוברי/ות אנגלית Beyond Zoom

With the outbreak of the corona crisis, we have all adopted emergency instruction via Zoom but instruction via zoom is not the only way to teach remotely nor is it the most effective way, in most cases. What are the alternatives to Zoom and what are the principles for building a good remote learning course? What problems and difficulties are inherent in remote learning and how can they be addressed?

יום יעוצים אישיים מרוכז

חברי/ות סגל אשר מעוניינים/ות לקבל יעוץ אישי הנוגע להוראת אחד או יותר מן הקורסים שלהם/ן, יוכלו להירשם לאחד מימי היעוצים המרוכזים שאנו מציעים מספר פעמים בשנה. מספר סיבות שכיחות לפניה ליעוץ הן:
תכנון הכנסת שינוי/שינויים בקורסים, קושי ספציפי  או התלבטות הנוגעת להוראה, ירידה בסקרי ההוראה ו/או שאיפה להבין טוב יותר את ההערות שהסטודנטים/ות כותבים/ות בסקרי ההוראה ועוד.

בניית אתר קורס בסביבת Moodle למתחילים/ות ולמתקדמים/ות

על הסדנה

למתחילים/ות
סדנה זו מיועדת עבור מרצים/ות שעושים/ות את צעדיהם/ן הראשונים בסביבת ה-moodle. בסדנה נלמד לתפעל את כלי העריכה ולבצע פעולות פשוטות (כגון: העלאת קבצים, ייבוא תכנים מאתרי קורס אחרים, מינוי עוזרי הוראה) ופשוטות פחות (כמו יצירת תרגילים ומטלות, יצירת מבחנים, שליחת הודעות) 

למתקדמים/ות
סדנה זו מיועדת למורים אשר מכירים את ה-moodle היכרות בסיסית אך מעוניינים לשכלל את השימוש בפעילויות האינטראקטיביות השונות ובאפשרויות ניהול הקורס שסביבת ה-moodle מציעה. בסדנה נלמד כיצד לתפעל את פעילויות הלמידה המורכבות שמציע ה-moodle ("איך?") תוך התייחסות לדגשים הפדגוגיים ("מתי?" ו"לשם מה?").

סדנת התנסות בהוראה (Micro Teaching)

על הסדנה

סדנה אפקטיבית ביותר! של אימון במיומנויות הוראה. כל אחד מן המרצים/ות שמשתתפים/ות בסדנה מכינ/ה מראש קטע הוראה בן 7 דקות ומציג/ה אותו במהלך הסדנה. בתום כל הצגה מתקיים סבב משוב שבו המשתתף/ת מקבל/ת משוב מן הקבוצה ומן המנחה ומתקיים דיון בשיטות ההוראה שנצפו.  

שילוב מצגות בהוראה

על הסדנה

מצגות הפכו להיות כלי מרכזי בהוראה ובהצגת רעיונות מול קהל, אולם לעיתים קרובות הן לוקות בחסר:  הן ארוכות מדי
הן עמוסות במלל הן עמוסות וויזואלית הן משעממות הן מסיחות את הדעת מהעיקר והכי חשוב: האם הן מצליחות להעביר את המסר?
שילוב מצגות ממוחשבות במהלך ההרצאה מסייע רבות להעברת המידע, אך טומן בחובו גם כמה "מלכודות".  המצגות מאפשרות להעביר את החומר באופן בהיר וחוסכות זמן, אולם שימוש לא נכון במצגת גורמות לחוסר קשר עם סטודנטים/ות ולעומס ויזואלי. בסדנה זו נציג דרכים לארגון ההרצאה, נלמד כיצד להעביר רעיונות ומסרים באופן יעיל ומאורגן וכיצד לבנות מצגת בהירה.

תרגילים, עבודות, בחנים ודיווחים (תעבו"ד) – בניה אפקטיבית של משימות הקורס  

על הסדנה

סמסטר הקורונה (הראשון) הוסיף לרבים מאיתנו כלים טכנולוגיים וחשף אותנו לצורך להפעיל את הסטודנטים מרחוק באופן הרבה יותר אינטנסיבי ויעיל מבעבר. תכנון משימות הקורס הוא תהליך מושכל ומכוון מטרה כך שכל משימה שניתנת לסטודנטים ממלאת אחת או יותר מהפונקציות הבאות הנדרשות בתהליך למידה אפקטיבי: "יישור קו בקבוצת הלומדים כך שיגיעו מוכנים יותר לקורס ו/או השגת תוצר למידה [פיתוח מיומנות מרכזית] ו/או יצירת שלב ביניים או פיתוח מיומנות ביניים בדרך להשגת תוצר הלמידה ו/או הגברת המעורבות והעניין של הלומד בחומר ו/או לגרום ללומד לעשות את מה שנדרש גם אם הוא לא אוהב לעשות זאת (כמו לקרא מאמר). 

הפוך על הפוך –שיטת הכתה ההפוכה flipped classroom

על הסדנה

הכתה ההפוכה (Flipped classroom)  היא שיטת הוראה שבה מחליפים את מיקומם של שלב רכישת הידע ושלב פיתוח המיומנויות המתקדמות של הלמידה. אם בדרך ההוראה המסורתית הסטודנט רוכש את הידע בכתה ומפתח מיומנויות מתקדמות באמצעות משימות הבית, בשיטת הכתה ההפוכה רכישת הידע נעשית בבית לפני המפגש, והמפגש מוקדש ללמידה פעילה המפתחת מיומנויות מתקדמות. ניתן להפוך יחידת הוראה, מספר יחידות או את כל הקורס. בסדנה נלמד איך עושים את זה ואיך עושים את זה היטב.

שיתאמצו מרחוק – על מוטיבציה והתמדה בהוראה מרחוק

הוראה מרחוק מציבה אתגר כפול בכל מה שנוגע למוטיבציה. ראשית, היא דורשת מהסטודנטים/ות מידה רבה של ארגון, משמעת עצמית ויכולות למידה, ושנית, כשהם/ן נתקלים/ות בקושי ולא מצליחים/ות לגייס את המשמעת העצמית הנדרשת, קל הרבה יותר להיעלם וקל לנו כמרצים/ות, לא לראות את זה.

קשיי המוטיבציה של סטודנטים/ות בלמידה מרחוק נובעים בעיקר מן הפגיעה בקהילה החברתית ומן הקושי בוויסות הרגשי הנדרש מול אתגרים לימודיים. פגיעים/ות במיוחד הם הסטודנטים/ות הפחות מיומנים/ות.הללו מרוויחים/ות הרבה מן המסגרת שלימודים בקמפוס מייצרים ומהמסגרת החברתית המאפשרת להם/ן למידה תצפיתית מחברים/ות.