סקירת מודלים להוראה ולמידה – 2021

רותי סולומון
צומת פוסט פייסבוק

השנה למדנו לא מעט על דרכי הלמידה מרחוק, זה כבר לא רק ZOOM או פרונטלי –  היום עומדות בפנינו מגוון שיטות להוראה מרחוק, כשלכל שיטה איכויות ואתגרים משלה.

אנחנו, סגל המרצים וההדרכה, צריכים ויכולים לבחור בשיטת ההוראה היעילה ביותר עבור תחום הלימוד שאנו מעבירים ובהתאם לקהל הלומדים שלנו.

רגע לפני שמתחיל סמסטר ב’ –  בואו נזכיר ונכיר את אפשרויות ההוראה שלנו בסמסטר הקרוב. 

1. למידה פנים אל פנים Face to Face- בקמפוס

בסמסטר הקרוב, ככול הנראה, רובינו לא נלמד בצורה שהיא  100% פרונטלית (פנים אל פנים).

התקופה שבה סטודנטים מגיעים לקמפוס לכל השיעורים  טרם חזרה אלינו ואולי כבר לא תחזור לעולם.

2. למידה מרחוק – סינכרוני

הסמסטרים הראשונים לאחר פרוץ המגפה התאפיינו בהוראה סינכרונית מלאה. 

כלומר, השיעורים הפרונטליים הומרו ללמידה סינכרונית והתקיימו באותה משבצת זמן באמצעות כלי תיווך סינכרוני (כמו זום). 

בהרבה מוסדות וארגונים כבר הבינו שהשיטה הזו אינה האסטרטגיה היעילה ביותר לניהול למידה מרחוק והם בוחנים מודלים נוספים. עד שיכנסו מודלי למידה חדשים למערך הלמידה המקובל יש גם מי שימשיך ללמד את חלק הארי דרך זום.

החדשות הטובות הן שהשנה הזו הייתה טירונות מוצלחת עבור רובינו. כבר למדנו להיות אפקטיביים יותר בלמידה סינכרונית מרחוק. ליצור אינטראקציה עם הלומדים, לזמן שיח מעמיק, לתת הפסקות בדיוק כשצריך ולשלב פעילויות רלוונטיות ומעניינות גם מרחוק.

צפו ב- MeetUp – למידה סינכרונית אפקטיבית

3. למידה היברידית

למידה היברידית מדברת על ייצור כלאים שהשלם שלו שווה יותר מסך חלקיו.

שילוב של למידה פרונטלית (בתקווה שאכן תהיה כזאת בקרוב) ולמידה מרחוק – סינכרונית ואסינכרונית וגם שילוב של סוגי הוראה ולמידה שונים – למשל למידה שיתופית ולמידה אישית.

בכל שלב נתאים את טכניקת הלמידה ומודל ההוראה לתוכן, מטרות הלמידה ולצרכי הלומדים.

צפו ב- MeetUp – למידה למידה א- סינכרונית ולמידה היברידית

4. למידה משולבת – Blended

למידה משולבת היא שילוב בין הוראה פנים אל פנים והוראה מקוונת. 

בניגוד ללמידה היברידית, למידה משולבת משתמשת בהוראה מקוונת כדי להשלים או להרחיב את ההוראה המסורתית- פנים אל פנים, ולא להחליף אותה. 

זהו צורת ההוראה שאנחנו משתמשים בה בשגרה שלנו.

המרצה שמלמד בכיתה מבקש מהסטודנטים לבצע מטלות באתר הקורס, לכתוב פוסט בפורום, להוסיף מונח באגרון המונחים או להתנסות בתרגיל בדיקת ידע והבנה.

וגם הלומדים בעצמם, מיוזמתם מקיימים אינטראקציה מקוונת להשלמת מטלות, לשאול שאלות, לשתף פעולה עם לומדים אחרים וגם לפגישה עם המרצה שלא במסגרת השיעור.

5. למידה היברידית גמישה – Hyflex

חלק מאיתנו עומדים להתנסות בהוראת Hyflex עם חזרתנו לשגרה החדשה. 

במודל זה המרצה נותן מענה בו זמנית לסטודנטים שלומדים בכיתה פנים אל פנים, לסטודנטים שמצטרפים באופן סינכרוני וגם לסטודנטים שבוחרים לצפות בשיעור בזמן שלהם. 

אין ספק שהמענה עבור הסטודנטים הוא משמעותי ומאפשר להם גמישות והתאמה לאופי, דרך הלמידה המועדפת ול- lifestyle  שלו, אך עבור המרצה מדובר באתגר לא קטן.

בשנה הקרובה צפויות הכשרות רבות למרצים במטרה לסייע להם בבניית קורסים Hyflex.

קישור למאמר בנושא מודל Hyflex

הצטרפו ל- MeetUp מקצועי בנושא מודל Hyflex

6. קורס  מקוון מלא – Fully Online Course

העידן הנוכחי הוא הזדמנות להזמין את הלומדים שלנו להשתתף ולקבל אקרדיטציה בקורס מקוון מלא (MOOC) שמועבר על ידי מרצים מובילים בארץ ובעולם. (Coursera, Edx, Udemy, Udacity, CampusIL)

זוהי גם הזדמנות עבור מוסדות הלימוד בישראל ליצור קורסים כאלה ולפתוח אותם לכל לומד אשר ליבו חפץ ללמוד את התחום, בארץ ובעולם. 

בלמידה מקוונת מלאה, הקורס נבנה מאוסף תכנים בתחום הרלוונטי. שילוב סרטונים מוקפדים באיכות גבוהה ופעילויות למידה אפקטיביות המזמנות את הלומד לנהל למידה עצמית מלאה ולהתקדם על פי הקצב המועדף שלו. 

מוסדות שמזמינים את הלומדים ללמוד באופן עצמאי MOOC – יעניקו אקרדיטציה לסטודנט שיוכיח שסיים בהצלחה קורס מקוון מלא. ישנן יוזמות לא מעטות כאלה בישראל ומן הסתם התחום יגדל ויפרח בשנים הקרובות.

קישור למאמר – המרצה כאוצר (Curator) – מנוע צמיחה ללמידה דיגיטלית באקדמיה

העידן הנוכחי הוא הזדמנות להזמין את הלומדים שלנו להשתתף בתהליך הלמידה בדרכים מגוונות, ולמרצים לתכנן ולנהל את תהליך הלמידה באופן מיטבי ובהתאמה מלאה למטרות הלמידה