check
כל הסדנאות | היחידה להוראה ולמידה

כל הסדנאות

סדנאות בסיס לסגל הבכיר

על הסדנה

סדנה בת 3 חלקים להכשרה בהוראה אקדמית. מטרת הסדנה לשכלל מיומנויות רלבנטיות להוראה אפקטיבית בת זמננו.
*הסדנה מושתתת על עבודה קבוצתית וכוללת השתתפות בשלושת חלקי הסדנה, מתחילתם ועד סופם.  
הסדנה מיועדת לסגל בכיר חדש. הזמנות לסדנה יישלחו לסגל החייב בסדנה דרך עוזרות/י כ"א בפקולטות.

 

קרא עוד
לסדנה שלושה חלקים:

חלק א' – מפגש זום קצר– היכרות אישית והצגת ביוגרפיה מדעית להוראה (פורטפוליו להוראה) [שעתיים].

חלק ב' – סדנה א-סינכרונית "סוף מעשה במחשבה תחילה" העוסקת בבניית קורס אקדמי, שתשלימו תוך שבועיים הפעילות כוללת הגשת משימות הנוגעות לקורס שלכם/ן עליהן תקבלו משוב. שימו לב כי תצרכו להגיש את המשימות במועדים ספציפיים ולכן ההתקדמות האישית שלכם/ן בסדנה, לאורך השבועיים בהן תהיה זמינה, היא בגמישות חלקית בלבד.   (כ-6 שעות לכל היותר)

חלק ג' – Microteaching: אימון בהוראה בקבוצות קטנות - [תשובצו למפגש פנים אל פנים, בקבוצה בת 4- 5 משתתפים/ות] בו תציגו קטע הוראה בן 7 דקות מהקורסים שלכם/ן ותקבלו עליו משוב

 

תוצרי הלמידה

בעקבות הסדנה:

[1] תיחשפו לביוגרפיה מדעית בתחום ההוראה (פורטפוליו בהוראה) המוגש בקידום, תתחילו למלא אותו ותגבשו על בסיסו יעדים קצרי וארוכי טווח בהתפתחותכם בהוראה.

[2] תעבדו על הקורסים שלכם מתוך גישה ממוקדת לומד, תגדירו תוצרי למידה ותפתחו משימות חדשות לקורס שלכם שישיגו את תוצרי הלמידה.

[3] תדעו להעריך את טיב מבנה הקורס ואת טיב הקורס.  

[4] תשכללו את מיומנויות ההוראה הפרונטלית שלכם; תצביעו על מיומנויות הוראה שונות בשמן ותחדדו את כושר הזיהוי של מיומנויות הוראה שונות.

 

כדאי לדעת עוד

 

בחלק הראשון של הסדנה ניפגש למפגש תאריכי יעד בזום, נכיר את חברי/ות  הקבוצה ואת מהלך הסדנה. תקבלו הודעה נפרדת למפגש הזום.

החלק השני, כולל השלמה עצמית של סדנה מקוונת העוסקת בבניית קורס אקדמי אפקטיבי ומושתתת על חומרים א-סינכרוניים והגשת מטלות. בחלק זה נברר מהו קורס טוב ומהו מבנה טוב של קורס? תגדירו תוצרי למידה לקורס נבחר שלכם ותפתחו משימות קורס ותקבלו על כך משוב ממנחות הסדנה. תוכלו לצפות בסרטונים ולהשלים את משימות הסדנה תוך שבועיים. סך כל זמן הפעילות בחלק זה מוערך כ – 6 שעות וניתן להשלימה בטווח של שבועיים בזמנים שנוחים לכם/ן, תוך שימת לב לתאריכי יעד להגשת המשימות.

בחלק השלישי של הסדנה ניפגש שוב בקבוצות הקטנות. הפגישה תהיה פנים אל פנים [במקרי חירום בזום], ובו כל אחד ואחת מכם יציג/תציג קטע הוראה בן 7 דקות (מאחד הקורסים שלכם) המיועד למפגש סינכרוני (הסטודנטים והמרצה נפגשים בזמן נתון) או סרטון שהכנתם כחומר א-סינכרוני (אין להציג מפגש קטע ממפגש סינכרוני מוקלט).

 

בנוסף, משתתפי/ות הסדנה המעוניינים/ות בכך יוכלו לשלוח את סילבוס הקורס שלהם למנחות הסדנה: מיכל שודל ואפרת פירסט למייל ולקבל משוב אישי בכתב עליו.

הנחיה: מיכל שודל Ph.D michal.schodl@mail.huji.ac.il  
       

סדנת בסיס סגל                                                             
  רישום ושאלות בדוא"ל: ornake@savion.huji.ac.il 

 

 

קראו פחות
סדנה למתרגלים

סדנאות בסיס למתרגלים.ות בקורסים פרונטליים

קורסים עדכניים, המותאמים להוראה במאה ה-21 מאופיינים בתרגול תכוף, עקבי וממושב. לכן, תפקיד המתרגל/ת הוא תפקיד קריטי בהשפעתו על איכות הקורס ועל איכות הלמידה של הסטודנטים/ות. מטרת הסדנה היא להכין את המתרגלים/ות לתפקידם/ן תוך התייחסות לאופן שבו נותנים משוב לסטודנטים/ות על עבודתם/ן, בע"פ ו/או בכתב. בסדנה ננתח דילמות מעולמם של מתרגלים/ות, תוך שימוש בסימולציות של מצבים שונים עם סטודנטים/ות ויוצגו דוגמאות רלבנטיות. 

קרא עוד

תוצרי הלמידה

כמשתתפים/ות בסדנה:  

  • תשכללו (על בסיס אימון בסימולציות) את יכולתכם/ן לנהל מגוון של מצבים אופייניים לתרגול, כולל למשל, להגיב לפניות ותלונות של סטודנטים/ות או לנהל מצבים במפגש הקבוצתי. 
  • תדעו לתת משוב אפקטיבי בכתב ובעל פה לסטודנטים/ות.

כדאי לדעת עוד

הסדנה ניתנת באופן פרונטלי ומשכה שלוש וחצי שעות | או כסדנת Zoom בת שלוש שעות

מנחה: ד"ר מיכל שודל                                                                            

קראו פחות
Peer Instruction

סדנאות בסיס לסגל הבכיר

סדנה בת 3 חלקים להכשרה בהוראה אקדמית. מטרת הסדנה לשכלל מיומנויות רלבנטיות להוראה אפקטיבית בת זמננו.
*הסדנה מושתתת על עבודה קבוצתית וכוללת השתתפות בשלושת חלקי הסדנה, מתחילתם ועד סופם.  
הסדנה מיועדת לסגל בכיר חדש. הזמנות לסדנה יישלחו לסגל החייב בסדנה דרך עוזרות/י כ"א בפקולטות.

קרא עוד

לסדנה שלושה חלקים:

חלק א' – מפגש זום קצר– היכרות אישית והצגת ביוגרפיה מדעית להוראה (פורטפוליו להוראה) [שעתיים].

חלק ב' – סדנה א-סינכרונית "סוף מעשה במחשבה תחילה" העוסקת בבניית קורס אקדמי, שתשלימו תוך שבועיים הפעילות כוללת הגשת משימות הנוגעות לקורס שלכם/ן עליהן תקבלו משוב. שימו לב כי תצרכו להגיש את המשימות במועדים ספציפיים ולכן ההתקדמות האישית שלכם/ן בסדנה, לאורך השבועיים בהן תהיה זמינה, היא בגמישות חלקית בלבד.   (כ-6 שעות לכל היותר)

חלק ג' – Microteaching: אימון בהוראה בקבוצות קטנות - [תשובצו למפגש פנים אל פנים, בקבוצה בת 4- 5 משתתפים/ות] בו תציגו קטע הוראה בן 7 דקות מהקורסים שלכם/ן ותקבלו עליו משוב

 

 

תוצרי הלמידה

בעקבות הסדנה:

[1] תיחשפו לביוגרפיה מדעית בתחום ההוראה (פורטפוליו בהוראה) המוגש בקידום, תתחילו למלא אותו ותגבשו על בסיסו יעדים קצרי וארוכי טווח בהתפתחותכם בהוראה.

[2] תעבדו על הקורסים שלכם מתוך גישה ממוקדת לומד, תגדירו תוצרי למידה ותפתחו משימות חדשות לקורס שלכם שישיגו את תוצרי הלמידה.

[3] תדעו להעריך את טיב מבנה הקורס ואת טיב הקורס.  

[4] תשכללו את מיומנויות ההוראה הפרונטלית שלכם; תצביעו על מיומנויות הוראה שונות בשמן ותחדדו את כושר הזיהוי של מיומנויות הוראה שונות.

 

כדאי לדעת עוד

 

בחלק הראשון של הסדנה ניפגש למפגש תאריכי יעד בזום, נכיר את חברי/ות  הקבוצה ואת מהלך הסדנה. תקבלו הודעה נפרדת למפגש הזום.

החלק השני, כולל השלמה עצמית של סדנה מקוונת העוסקת בבניית קורס אקדמי אפקטיבי ומושתתת על חומרים א-סינכרוניים והגשת מטלות. בחלק זה נברר מהו קורס טוב ומהו מבנה טוב של קורס? תגדירו תוצרי למידה לקורס נבחר שלכם ותפתחו משימות קורס ותקבלו על כך משוב ממנחות הסדנה. תוכלו לצפות בסרטונים ולהשלים את משימות הסדנה תוך שבועיים. סך כל זמן הפעילות בחלק זה מוערך כ – 6 שעות וניתן להשלימה בטווח של שבועיים בזמנים שנוחים לכם/ן, תוך שימת לב לתאריכי יעד להגשת המשימות.

בחלק השלישי של הסדנה ניפגש שוב בקבוצות הקטנות. הפגישה תהיה פנים אל פנים [במקרי חירום בזום], ובו כל אחד ואחת מכם יציג/תציג קטע הוראה בן 7 דקות (מאחד הקורסים שלכם) המיועד למפגש סינכרוני (הסטודנטים והמרצה נפגשים בזמן נתון) או סרטון שהכנתם כחומר א-סינכרוני (אין להציג מפגש קטע ממפגש סינכרוני מוקלט).

 

בנוסף, משתתפי/ות הסדנה המעוניינים/ות בכך יוכלו לשלוח את סילבוס הקורס שלהם למנחות הסדנה: מיכל שודל ואפרת פירסט למייל ולקבל משוב אישי בכתב עליו.

הנחיה: מיכל שודל Ph.D michal.schodl@mail.huji.ac.il  
       
                                                             
  רישום ושאלות בדוא"ל: orna.kessler@mail.huji.ac.il 

 

קראו פחות

סדנת בסיס למתרגלים/ות בקורסים פרונטליים

על הסדנה

קורסים עדכניים, המותאמים להוראה במאה ה-21 מאופיינים בתרגול תכוף, עקבי וממושב. לכן, תפקיד המתרגל/ת הוא תפקיד קריטי בהשפעתו על איכות הקורס ועל איכות הלמידה של הסטודנטים/ות. מטרת הסדנה היא להכין את המתרגלים/ות לתפקידם/ן תוך התייחסות לאופן שבו נותנים משוב לסטודנטים/ות על עבודתם/ן, בע"פ ו/או בכתב. בסדנה ננתח דילמות מעולמם של מתרגלים/ות, תוך שימוש בסימולציות של מצבים שונים עם סטודנטים/ות ויוצגו דוגמאות רלבנטיות. 

קרא עוד

תוצרי הלמידה

כמשתתפים/ות בסדנה:  

  • תשכללו (על בסיס אימון בסימולציות) את יכולתכם/ן לנהל מגוון של מצבים אופייניים לתרגול, כולל למשל, להגיב לפניות ותלונות של סטודנטים/ות או לנהל מצבים במפגש הקבוצתי. 
  • תדעו לתת משוב אפקטיבי בכתב ובעל פה לסטודנטים/ות.

כדאי לדעת עוד

הסדנה ניתנת באופן פרונטלי ומשכה שלוש וחצי שעות | או כסדנת זום בת שלוש שעות

מנחה: ד"ר מיכל שודל 

סדנה למתרגלים                                                                           לרישום>

קראו פחות

"הוראה מהסרטים" – פיתוח סרטונים ללמידה א-סינכרונית ושילובם בקורס אקדמי

חושבות על פיתוח חומרי למידה א-סינכרוני לשילוב בקורס שלכן?  מחפשים אלטרנטיבה להרצאות זום מוקלטות? מה צריך לדעת בשביל להכין הרצאות וידאו טובות בהפקה ביתית?

אנו רוצות להזמין אותך לסדנה שבה תלמד/י איך להכין סרטון לימודי טוב בהפקה ביתית. במהלך הסדנה תכין/י סרטון שגם נראה טוב וגם מותאם ללמידה מרחוק ותציגו אותו  בתום הסדנה.
בסדנה נלמד:

סדנת מוטיבציה

מה תרצו ללמוד על מוטיבציה ? כיצד לייצר התלהבות בקרב הסטודנטים/ות? כיצד לייצר מאמץ? כיצד לגרום לסטודנטים/ות להגיע לשיעורים?
בסדנה נעסוק בבעיות מוטיבציה שכיחות ובדרכים מבוססות ידע לפתרונן.

קרא עוד
כמשתתפים/ות בסדנה בסופה :

  • תיחשפו ל 7 אמצעים שונים להגברת נוכחות (כולל דוגמאות לאופן שבו ייושמו על ידי מרצים שונים).
  • תדעו לציין 6 סיבות שונות שמכשילות מאמץ של סטודנטים.
  • תדעו ליישם דרכים להתמודדות עם מכשלות המאמץ (נתאמן בכך במהלך הסדנה).
  • תדעו להשתמש במיומנות של 'מסגור מחדשreframing  , כדי להגיב לתלונה של סטודנט, שחבויה בה הזדמנות לחיזוק המוטיבציה.

הסדנה משלבת למידה תיאורטית והתנסות חוויתית, אציג ממסגרתה בקצרה רעיונות תיאורטים עדכניים בחקר המוטיבציה.

מנחה: ד"ר מיכל שודל

motivation

משך הסדנה: בין השעות 9:30 – 14:00, מספר משתתפים/ות מקסימלי: 15

קראו פחות

הוראה פעילה בשילוב טכנולוגיות

על הסדנה

בשנים האחרונות גדל משמעותית מספרם של המרצים/ות שמיישמים/ות 'למידה פעילה' ע"י הצגת שאלונים וסקרים במהלך השיעורים. לשאלונים אלה עשויות להיות מספר מטרות: חלקם נועדו להציג את התפלגות עמדות הסטודנטים/ות בנוגע לדילמה מסוימת, חלקם נועדו לוודא הבנה והפנמה של הידע שזה עתה נלמד, חלקם מבקשים להבנות ידע חדש ולעודד חשיבה באמצעות שאלות, וחלקם משמשים רק כדי להגדיל האינטראקציות בין המרצה ובין הסטודנטים/ות, ואף בין הסטודנטים/ות לבין עצמם/ן.

קרא עוד

בסדנה זו יוצגו האפליקציות המתאימות ביותר והפתרונות הטכנולוגיים הנוחים ביותר להגשמת מטרות אלו תוך הדגמה של אופני ההפעלה והשימוש המומלצים בהם, הן מבחינה טכנית והן מבחינה פדגוגית.

בין הכלים שנפגוש:

Blooket, ParticiPoll, Polleverywhere, To-Be, Socrative, Answer-garden, Google slides +Q&A.

 

תוצרי הלמידה 

בתום הסדנה תדעו לאסוף מהקהל, במהלך הרצאה, תשובות לשאלות מסוגים שונים, ולהציגן בשלל אופנים. וכן תדעו מתי וכיצד כדאי ליישם את מודל "למידת העמיתים" של פרופ' אריק מזור. בנוסף לכך, תדעו גם לנהל את שאלות הלומדים/ות במהלך הרצאה (באמצעים טכנולוגיים) מבלי להפריע למהלכה, ותדעו לייצר דיון פעיל ומעורר חשיבה בפלטפורמה דיגיטלית. 

 

כדאי לדעת עוד

אורך הסדנה כ-3 שעות

 

בהנחיית: יוחאי עופרן

 

 

קראו פחות

"אנחנו לא היינו כאלה: סמכות ומשמעת בהוראה" 

סמכות אף פעם איננה הדבר החשוב ביותר למרצים/ות, אך כשמשהו משתשבש בקשר לסמכות, אנו מבינים עד כמה היא משמעותית בניהול חווית למידה אפקטיבית. כמעט כל מרצה היה/תה המומ/ה מתגובה, דרישה או התנהגות של סטודנט/ית, כמעט כל מרצה קיבל/ה פעם מייל שעלול להיראות כלא מכבד. בסדנה תוצג העמדה, כי יש דרך התמודדות אפקטיבית, הניתנת ללמידה ולאימון ובה נעסוק בסדנה.

 

קרא עוד

כתרגול מרכזי בסדנה, המנחה תציג למשתתפים אירוע (אמיתי) שהתרחש, המערב אתגר לסמכות של מרצה, המשתתפים יתכננו ויציעו תגובות שונות אותן ננתח בסדנה במשותף, על בסיס מודל שיוצג בסדנה. לבסוף, גם תוצג למשתתפים התגובה שיושמה בפועל, ותוצאותיה.

כמשתתפי/ות הסדנה תוכלו:

  • לזהות את האלמנט המאיים (עליכם) בסיטואציות של אתגר לסמכות.
  • לזהות את הצרכים של הסטודנטים, העומדים מאחורי התנהגויות אחדות.
  • להבחין בין תגובות אפקטיביות לבלתי אפקטיביות במצבי אתגר לסמכות.
  • לנסח תגובות אפקטיביות לאתגרי סמכות שונים.

משך הסדנה: 9:30 – 13:00
מספר משתתפים/ות מקסימלי : 15

מנחת הסדנה: ד"ר מיכל שודל

discipline

קראו פחות

פיתוח הוראה רלבנטית - "קורס מעניין אך מנותק מהמציאות"

באופן פרדוקסלי, למרות העלייה ברלבנטיות של מיומנות אקדמית לעיסוקים נחשקים רבים, סטודנטים/ות רבים/ות מתלוננים/ות על קורסים לא רלבנטיים.  

רמה גבוהה של מיומנות אקדמית נעשית יותר ויותר רלבנטית לתפקידים רבים בעולם העבודה. עובדים רבים יידרשו לתקשר בכתב באנגלית ברמה גבוהה, לדעת לקרא ולנתח נתונים, לערוך חיפושי מידע ,לעבוד עם שותפים/ות מכל העולם,  לפתור בעיות חדשות, שאין להן עדיין פתרונות מוכרים, באופן מבוסס בידע ובעיקר, ללמוד כל הזמן. למרות זאת, סטודנטים/ות רבים/ות סבורים/ות שהתואר שלהם/ן, או חלק גדול ממנו איננו רלבנטי. בעקבות הסדנה נבין קצת יותר טוב, מדוע ומה אפשר לעשות בעניין.

קרא עוד

בסדנה נעסוק באלמנטים שהופכים קורס לרלבנטי וללא רלבנטי עבור הסטודנטים/ות, מבחינת חשיבות היכולת שנבנית בקורס לעתיד של הסטודנט/ית. תלמדו במהלך הסדנה על כשלים שהופכים קורס לבלתי רלבנטי, תיחשפו למגוון של דוגמאות כיצד ניתן לתקן כשלים אלה ולשפר הן את הרלבנטיות והן את הרלבנטיות הנתפסת של הקורס שלכם ותתנסו במהלך הסדנה בפיתוח אלמנטים לשיפור הרלבנטיות.  

 בעקבות השתתפותכם/ן בסדנה...

  • תבחינו בין רלוונטיות לבין פרקטיות ותדעו מה מאפיין הוראה רלוונטית.
  • תדעו להבחין בין 3 סוגים של אי-רלבנטיות. אי רלבנטיות נורמלית, אי רלבנטיות בעקבות שינוי בעולם, ואי רלבנטיות הוראתית.
  • תיחשפו למגוון של דוגמאות של כלים מעשיים כדי להפוך את הקורסים ליותר רלבנטיים.
  • תתרגלו שימוש בחלק מן הכלים על הקורסים שלכם ותוכלו לבחור בדרכים שמתאימות לכם.

מנחת הסדנה:  מיכל שודל Ph.D

משך הסדנה:  4.5 שעות במפגש בקמפוס. במידה ולא ייתאפשר מפגש בקמפוס, הסדנה תועבר באמצעות מפגש זום בן 3.5 שעות ויכלול גם משימה מקדימה. הודעה מקדימה תישלח במידת הצורך. 

relevance
 

קראו פחות

כתיבת בחינות ב- moodle

לקראת תקופת המבחנים הקרובה, נקיים סדנת רענון ועדכון שבה נחזור על תהליך יצירת בחינה בסביבת הבחינות (Exam-Moodle) תוך הצגת החידושים והנהלים שרלוונטיים לתקופה הספציפית הזו (Post Corona).

קרא עוד

החלק הראשון של הסדנה יוקדש לשינויים הנגזרים מחזרת הבחינות לקמפוס, והוא יעסוק בנהלי הבחינה הממוחשבת ויובהר בו כל מה שצריך לדעת על בחינות BYOD, על ה'דפדפן מאובטח' (שחוסם את הגישה של הנבחנים לרשת האינטרנט ולקבצים שעל המחשב כל זמן הבחינה), ובאילו מקרים כדאי להפעיל את הצ'אט. 

 

החלק השני יוקדש לסקירת סוגי השאלות המוצעים בפעילות בוחן (מעבר לשאלות פתוחות ושאלות רב ברירה) ולהמלצות מתי כדאי להשתמש בכל אחד מהם. בין היתר, נדבר על שאלות ההשלמה, הגרירה, וההתאמה ונלמד כיצד ניתן להשתמש בשאלות CLOZE כדי לייצר שאלות מתוחכמות ומורכבות יותר.

 

חלקו השלישי של המפגש יעסוק בדף ההגדרות של המבחן ובסידור השאלות, בחלק זה נדבר על ערבוב סדר השאלות ו/או סדר המסיחים, על איך לאפשר "שאלות בחירה" או "שאלת בונוס", וכיצד ליצור טופסי מבחן שונים בהם לכל סטודנט מוצגות שאלות שונות ("הגרלת שאלות").

 

במהלך הסדנה נזכיר על קצה המזלג כמה עקרונות פדגוגיים חשובים עליהם כדאי להקפיד לשם כתיבת בחינה הוגנת ויעילה, ובסופה נראה מה ניתן לעשות (ולתקן) בעזרת כלי הניתוח הסטטיסטי של נתוני המבחן.

 

וכן, בהחלט, יהיה זמן לשאלות.

ולא, אל דאגה, לא תהיה בחינה בסוף הסדנה.

 

 

להרשמה>

מנחים: מר יוחאי עופרן וד"ר אייל בן חור

moodle

 

קראו פחות

על מוטיבציה בעידן של הקלטות מפגשים If you can’t beat them – Join them

בכל מחקר שנעשה על סטודנטים/ות בתקופת הקורונה, הם/ן דיווחו על ירידה חדה במוטיבציה שנבעה, בין היתר, מהפגיעה בהיבטים החברתיים של חיי הקמפוס
ולמרות זאת, רבים אינם ממהרים לחזור לכתות. מציאות של זמינות הקלטות של מפגשים, שככל הנראה תישאר איתנו, מציבה בפנינו אתגרים חדשים של שמירה על מתח למידה ומעורבות של סטודנטים/ות במהלך הקורס.

קרא עוד

הסדנה תעסוק בדרכים ליצירת מוטיבציה בעידן של הקלטות מפגשים. אני טוענת כי בעוד שמלחמה על הנוכחות הפיזית של כל הסטודנטים היא קרב אבוד מראש, ניתן לעשות הרבה כדי להגביר את הנוכחות המנטלית שלהם בקורס, באמצעות מערך משימות נכון, ופיתוח מיומנות רתימה והכוונת למידה. בסדנה נתאמן במיומנויות האלה ויוצגו דוגמאות ונתונים.

הסדנה תתקיים בזום ומשכה 3.5 שעות. לינק יישלח לנרשמים/ות לפני הסדנה.

בעקבות הסדנה

  • תבחינו בין מה שנוכל לשנות או להשפיע עליו למה שאי אפשר לשנות וכדי להסתגל אליו.
  • באמצעות תרגול וחשיפה לדוגמאות תדעו ליישם ארבע דרכים פרקטיות להשפעה על המוטיבציה של הלומדים בעידן של הקלטות מפגשים.
  • תיחשפו לטכניקות להגברת הקשב במפגש זום ובתום המפגש תוכלו למנות את הטכניקות.

מועד הסדנה:  

פורמט הסדנה:  בזום, בין השעות 9:00 – 12:30  

מנחת הסדנה: ד"ר מיכל שודל

להרשמה>

 

קראו פחות