הסדנאות

סדנאות קרובות

לוח שנה

א ב ג ד ה ו ש
 
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 

בניית אתר קורס בסביבת Moodle למתחילים/ות ולמתקדמים/ות

על הסדנה

למתחילים/ות
סדנה זו מיועדת עבור מרצים/ות שעושים/ות את צעדיהם/ן הראשונים בסביבת ה-moodle. בסדנה נלמד לתפעל את כלי העריכה ולבצע פעולות פשוטות (כגון: העלאת קבצים, ייבוא תכנים מאתרי קורס אחרים, מינוי עוזרי הוראה) ופשוטות פחות (כמו יצירת תרגילים ומטלות, יצירת מבחנים, שליחת הודעות) 

למתקדמים/ות
סדנה זו מיועדת למורים אשר מכירים את ה-moodle היכרות בסיסית אך מעוניינים לשכלל את השימוש בפעילויות האינטראקטיביות השונות ובאפשרויות ניהול הקורס שסביבת ה-moodle מציעה. בסדנה נלמד כיצד לתפעל את פעילויות הלמידה המורכבות שמציע ה-moodle ("איך?") תוך התייחסות לדגשים הפדגוגיים ("מתי?" ו"לשם מה?").

בניית קורס אקדמי

על הסדנה

בסדנה נעסוק בהחלטות מבניות הנוגעות למבנה הקורס. דוגמאות להחלטות מבניות : מספר המטלות בקורס, היקפן, תדירותן, האם ייעשו ביחידים או בקבוצות? כיצד ליצר מתח עבודה במגבלת משאבי הבדיקה? ועוד. בסדנה נציג את העמדה כי קורס בנוי כהלכה הוא קורס שבנוי סביב תוצרי למידה = הדברים שהסטודנט/ית ת/ידע לעשות בעקבות התנסויותיו/ה בקורס. תוצרי הלמידה מהווים את המוקד אליו מכוונות ההחלטות המבניות הנוגעות לפיתוח הקורס ומטרת המבנה היא להבטיח את השגת תוצרי הלמידה. תוצרי הלמידה אינם סתם הכרזות, מתלווה אליהן תכנית "אימונים" הכוללת את משימות הקורס.

הדרכה למתרגלים/ות במעבדה

על הסדנה

פעילות מעבדה מהווה חלק אינטגרלי מתכנית הלימודים לתואר ראשון בפקולטות למדעים. מטרתה להכשיר את הסטודנטים/ות לקראת מחקר עצמאי בתארים המתקדמים. הוראת מעבדות אינה דומה להוראה המתרחשת בכיתות, מאחר והיא משלבת בין הקניית ידע תיאורטי לבין הקניית מיומנויות דיסציפלינאריות.

הוראה בכיתה רב תרבותית

על הסדנה

באוניברסיטה העברית לומדים/ות זה לצד זו תלמידים/ות יהודים/ות וערבים/ות, חרדים/ות, דתיים/ות וחילונים/ות, עולים/ות וותיקים/ות.
הוראה בכיתה הטרוגנית היא מקור לעושר והפריה הדדית, אך היא דורשת תשומת לב לפערים ולצרכים של סטודנטים/ות שונים/ות.

הוראה בכיתות גדולות

על הסדנה

הוראה בכתה גדולה היא משימה מאתגרת בכמה מובנים. בכתות גדולות האפשרות לקשר אישי בין המרצה לסטודנט פחותה, אפשרויות ההפעלה פוחתות, האנונימיות מקלה על התנהגויות כגון עזיבה מנטלית, לחשושים ועיסוקים אחרים. לכן, האמצעים השונים להוראה בכיתות גדולות מכוונים להשיג שלוש מטרות מרכזיות: לייצר אינטראקציה, לשמור על ריכוז וליצור קשר רגשי (היכרות, אמון), למרות גודל הכתה. בסדנה נלמד כיצד להשתמש באמצעים אלה נחווה את השפעתם ונתאמן בהפעלת כלים שונים.

יום יעוצים אישיים מרוכז

חברי/ות סגל אשר מעוניינים/ות לקבל יעוץ אישי הנוגע להוראת אחד או יותר מן הקורסים שלהם/ן, יוכלו להירשם לאחד מימי היעוצים המרוכזים שאנו מציעים מספר פעמים בשנה. מספר סיבות שכיחות לפניה ליעוץ הן:
תכנון הכנסת שינוי/שינויים בקורסים, קושי ספציפי  או התלבטות הנוגעת להוראה, ירידה בסקרי ההוראה ו/או שאיפה להבין טוב יותר את ההערות שהסטודנטים/ות כותבים/ות בסקרי ההוראה ועוד.

יום עיון בנושא כתיבת בחינות

על הסדנה

הסדנה בכתיבת מבחנים מורכבת מארבע הרצאות, בהן מתבקש הקהל להשתתף, להעיר ולהוסיף, ומחלק אקטיבי בו יתנסו המרצים/ות בתרגול העקרונות שילמדו בהרצאות
בתחילת היום תועבר הרצאת מבוא לתורת המבחנים שתעסוק במאפיינים החשובים של מבחן "טוב", בכדי להתוות את העקרונות המרכזיים שעליהם יש לשמור בעת כתיבת שאלות וחיבור המבחן השלם. לאחר הרצאה זו תועברנה שתי הרצאות ממוקדות בשני סוגי השאלות המשמשים לרוב במבחנים: שאלות סגורות (אמריקאיות) ושאלות פתוחות.

כיצד ללמד בעידן הניו-מדיה? - על פדגוגיה וטכנולוגיה

על הסדנה

הוראה פעילה מוגדרת כפעילות לימודית הגורמת ללומדים להיות מעורבים בחומר הנלמד ע"י קריאה, כתיבה, דיון ופתרון בעיות. הוראה פעילה מסייעת להתמודד עם משימות הדורשות חשיבה גבוהה כגון אנליזה, סינתזה והערכה.

כן או לא בבית ספרנו? : דיונים בסוגיות שנויות במחלוקת בקורסים אקדמיים

כיצד להעלות לדיון בשיעור סוגיות פוליטיות וחברתיות שנויות במחלוקת? האם זה 'מסוכן מדי'?
מה עושים כאשר ויכוח מתלהט ויוצא מכלל שליטה? האם יש נושאים שלא לגיטימי לדון בהם?
מהם הכללים שיאפשרו לשמור על שיח הוגן וסובלני ויגנו על המרצה כמו גם על הסטודנטים מפני תחושות של עלבון, כעס ותסכול?
שאלות אלו הפכו רלוונטיות מתמיד בשנים האחרונות, כאשר חופש הביטוי במדינה בכלל ובתחומי האקדמיה בפרט נתון בעצמו במחלוקת,
ועל רקע הצעת 'הקוד האתי' של שר החינוך. 

כתיבת בחינות ב- moodle

דמיינו עולם שבו ניתן לשלב תמונות צבעוניות וסרטונים בכל שאלה בבחינה, דמיינו עולם שבו לא צריך להתאמץ לפענח כתב-יד בלתי קריא של סטודנט, דמיינו עולם שבו לא צריך לא לסחוב את מחברות הבחינה הביתה ואפילו לא לסרוק אותן, דמיינו עולם שבו חישוב הציונים נעשה באופן אוטומטי, דמיינו עולם שבו אתם מקבלים סטטיסטיקות על כל שאלה במבחן: כמה טעו בה וכמה הצליחו. אם הצלחתם לדמיין עולם כזה אז כנראה חשבתם על בחינות ממוחשבות ב- moodle.

לא רק Power Point סדנה להכרת היכולות הסודיות של תכנת המצגות הפופולארית ולהכרת כלי תצוגה חלופיים.

על הסדנה

בקרב רבים/ות מהמרצים/ות  מצגות תופסות מקום מרכזי בהוראה ובהצגת רעיונות מול קהל. רוב המרצים/ות משתמשים/ות בתוכנת PowerPoint אולם מעטים/ות באמת מכירים/ות את מגוון האפשרויות הגלומות בה.
בסדנה זו נחשף לתוספים פחות מוכרים של תוכנה זו אשר יכולים לסייע בהפיכת ההרצאה הפרונטלית להוראה פעילה ומעוררת חשיבה והשתתפות מצד הלומדים/ות, ונכיר דרכים להפיכת המצגת ללומדה אינטראקטיבית ש"מדברת את עצמה".
כמו כן, חלק בלתי מבוטל מהסדנה יוקדש להכרת פלטפורמות חלופיות ל-PowerPoint שמאפשרות הצגת רעיונות ותכנים בצורה שונה מבחינה ויזואלית וכרונולוגית ויוקדש זמן לתרגול השימוש בהן.
כמו כן, חלק בלתי מבוטל מהסדנה יוקדש להכרת פלטפורמות חלופיות ל-PowerPoint שמאפשרות הצגת רעיונות ותכנים בצורה שונה מבחינה ויזואלית וכרונולוגית ויוקצה זמן לתרגול השימוש בהן.

להתחיל ברגל ימין - ניהול נכון של מפגש פתיחה והחוזה הפסיכולוגי

על הסדנה

נסה/י להיזכר בך כסטודנט/ית שנכנס/ת בפעם הראשונה לקורס חדש, בתחילת הסמסטר. כמה זמן לקח לך להחליט האם המרצה טוב? האם יהיה מעניין? אם את/ה כמו מרבית האנשים, גיבשת דעה די במהירות.  אמנם לעיתים שינית את דעתך במשך הזמן, אך במרבית המקרים, דקות הפתיחה סיפקו לך מידע עשיר, מעשי ורגשי, על הצפוי והשפיעו על התייחסותך והתגייסותך.

מהוראה פרונטלית להוראה מקוונת- בניית יחידות הוראה מתוקשבות

על הסדנה

במסגרת המגמות העכשויות בעולם האקדמי התעצם לאחרונה מקומם של הקורסים המקוונים וגבר משמעותית השימוש בהוראה ובלמידה מרחוק. המעבר מהוראה פרונטלית להוראה מקוונת דורש לבצע שינויים והתאמות שונות הן מבחינה פדגוגית והן מבחינה טכנולוגית. שינויים אלה מצריכים תכנון וארגון מחודש של הקורס.

מוטיבציה והתמדה

על הסדנה

מה תרצו ללמוד על מוטיבציה ? כיצד לייצר התלהבות בקרב הסטודנטים? כיצד לייצר מאמץ? כיצד לגרום לסטודנטים להגיע לשיעורים? בסדנה נעסוק בבעיות מוטיבציה שכיחות ובדרכים מבוססות ידע לפתרונן.

סדנאות בסיס לסגל הבכיר

על הסדנה

סדנה בת יומיים להכשרה בהוראה אקדמית. מטרת הסדנה לשכלל מיומנויות רלבנטיות להוראה אפקטיבית בת זמננו.
*הסדנה מושתתת על עבודה קבוצתית וכוללת השתתפות בשני ימי הסדנה, מתחילתם ועד סופם.   

סדנת אימון בניהול דיונים

על הסדנה

ניהול דיון היא מיומנות המבוססת על הצגת שאלות או משימות, איסוף ועיבוד שיטתי של התגובות המתקבלות.
מיומנות ניהול דיון חשובה מאין כמותה כי היא מאפשרת ללומד חוויה פעילה. אם הדיון מוצלח, הלומד גם ייהנה ממנו וגם ילמד טוב יותר (בהשוואה ללמידה משיטות פרונטליות). למרות זאת, מרצים נמנעים לעיתים מדיונים בגלל הצורך להתקדם בחומר ולהימנע מבזבוז זמן ובעיקר, מתוך הצורך לשלוט בנעשה בכתה. דיון מוצלח נראה 'טבעי', אך הוא מצריך תכנון ומיומנות גבוהה בביצוע מצד מי שמנהל אותו. בסדנה נפתח ונשכלל מיומנות זו.

סדנת בסיס למתרגלים/ות בקורסים פרונטליים

על הסדנה

קורסים עדכניים, המותאמים להוראה במאה ה-21 מאופיינים בתרגול תכוף, עקבי וממושב. לכן, תפקיד המתרגל/ת הוא תפקיד קריטי בהשפעתו על איכות הקורס ועל איכות הלמידה של הסטודנטים. מטרת הסדנה היא להכין את המתרגלים לתפקידם תוך התייחסות לאופן שבו נותנים משוב לסטודנטים על עבודתם, בע"פ ו/או בכתב. בסדנה ננתח דילמות מעולמם של מתרגלים, תוך שימוש בסימולציות של מצבים שונים עם סטודנטים ויוצגו דוגמאות רלבנטיות. 

סדנת התנסות בהוראה (Micro Teaching)

על הסדנה

סדנה אפקטיבית ביותר! של אימון במיומנויות הוראה. כל אחד מן המרצים/ות שמשתתפים/ות בסדנה מכינ/ה מראש קטע הוראה בן 7 דקות ומציג/ה אותו במהלך הסדנה. בתום כל הצגה מתקיים סבב משוב שבו המשתתף/ת מקבל/ת משוב מן הקבוצה ומן המנחה ומתקיים דיון בשיטות ההוראה שנצפו.  

על סמכות וסוגיות משמעת

על הסדנה

סמכות איננה הדבר החשוב ביותר למרצים/ות, אך כשמשהו משתשבש בקשר לסמכות, אנו מבינים עד כמה היא משמעותית בניהול חווית למידה אפקטיבית. בסדנה תוצג העמדה, כי יש דרך התמודדות אפקטיבית, הניתנת ללמידה ולאימון.
כתרגול מרכזי בסדנה, המנחה תציג למשתתפים/ות אירוע (אמיתי) שהתרחש, המערב אתגר לסמכות של מרצה, המשתתפים/ות יתכננו ויציעו תגובות שונות אותן ננתח בסדנה במשותף, על בסיס מודל שיוצג בסדנה. לבסוף, גם תוצג למשתתפים/ות התגובה שיושמה בפועל, ותוצאותיה.

פיתוח הוראה רלבנטית

על הסדנה

באופן פרדוקסלי, למרות העלייה ברלבנטיות של מיומנות אקדמית לעיסוקים נחשקים רבים, סטודנטים רבים מתלוננים על קורסים לא רלבנטיים.  
רמה גבוהה של מיומנות אקדמית נעשית יותר ויותר רלבנטית לתפקידים רבים בעולם העבודה. עובדים רבים יידרשו לתקשר בכתב באנגלית ברמה גבוהה, לדעת לקרא ולנתח נתונים, לערוך חיפושי מידע ,לעבוד עם שותפים מכל העולם,  לפתור בעיות חדשות, שאין להן עדיין פתרונות מוכרים, באופן מבוסס בידע ובעיקר, ללמוד כל הזמן.

שילוב טכנולוגיות וכלים דיגיטליים להעצמת ההוראה והלמידה

על הסדנה

בשנים האחרונות עלה בהתמדה מספר הסטודנטים/ות המגיעים/ות להרצאות עם טלפונים סלולריים, מחשבים ניידים וטאבלטים. כלים אלו חוללו שינויים באופן ובסגנון הלמידה אך למרבה הפלא ברוב המקרים לא השפיעו בצורה משמעותית על שיטות ההוראה הפרונטלית הנהוגות מזה שנים. מורים/ות רבים/ות בחרו שלא לרתום את "האורחים" החדשים ללמידה וכלל לא ניסו לשלבם בהוראה הפרונטלית.

שילוב מצגות בהוראה

על הסדנה

מצגות הפכו להיות כלי מרכזי בהוראה ובהצגת רעיונות מול קהל, אולם לעיתים קרובות הן לוקות בחסר:  הן ארוכות מדי
הן עמוסות במלל הן עמוסות וויזואלית הן משעממות הן מסיחות את הדעת מהעיקר והכי חשוב: האם הן מצליחות להעביר את המסר?
שילוב מצגות ממוחשבות במהלך ההרצאה מסייע רבות להעברת המידע, אך טומן בחובו גם כמה "מלכודות".  המצגות מאפשרות להעביר את החומר באופן בהיר וחוסכות זמן, אולם שימוש לא נכון במצגת גורמות לחוסר קשר עם סטודנטים/ות ולעומס ויזואלי. בסדנה זו נציג דרכים לארגון ההרצאה, נלמד כיצד להעביר רעיונות ומסרים באופן יעיל ומאורגן וכיצד לבנות מצגת בהירה.